Hej!
Först vill jag tacka @janbolmeson och @carolinebolmeson för eran podd. Lyssnar varje dag och betar av avsnitt efter avsnitt och tar anteckning. En sann inspiration
Ni och alla andra kanske kan hjälpa mig med en sak.
Jag och min sambo har varit ihop i 3 år drygt och vi har olika ekonomi dvs ingen gemensam pott där allt går utan de gemensamma kostnaderna delar vi på och sen får man göra vad man vill med resten. Har köpt hus precis så har skaffat buffertkonto för huset och matkort.
Men nu kommer vi till orsaken till detta inlägg.
Jag har sedan många år varit intresserad av börsen, både lång och kort handel (daytrading). Har haft sparande som sedan avbrutit och använt pengarna, vet att det inte är så man ska göra. Men nu efter lyssnat på Rikatillsamamns återfunnit motivation och öppnat Lysa igen och långsiktig spar på Avanza. Försökt tänka på “fyra hinkar”. Jag har inga sparande pengar.
Min sambo däremot har under sitt liv lyckats spara en rätt bra peng på bankkonto utan ränta. Hon tycker det är läskigt med börsen och vill hellre ha de på bankkonto där de är säkra. Hon är dock medveten om inflationen, men vill behålla de på banken.
Jag vill skapa något tillsammans, en plan, mål med sparande. Hon mer att man har sin egen påse. Hon kanske är orolig att hon ska förlora på det eller nåt om vi går isär eller nåt. Hon tycker inte om att prata om pengar så det är inget ämne som vi har pratat om riktigt. Jag gav henne fonder och en aktie när hon fyllde år i våras med tanke på att hon skulle kunna se en värdeökning och bli motiverad, men hon är knappt inne på Avanza
Har ni samma problem? Tips på hur jag kan få in min sambo på rätt spår med sparande och känna motivation.
Känner igen det där hos en del gamla flickvänner. Vill inte prata om pengar (och är rädda för börsen). Detta har gällt lite oavsett om de har stålar eller inte. Vissa får ångest av att de placerat kasst, andra för att de inte sparat och andra för att de inte har koll, oavsett om de har mycket eller lite. Alla har valt att strutsa.
Den tjejen jag lyckades bäst med var ganska tävlingsinriktad så henne fintade jag till att börja spara genom att säga att hon inte skulle greja det. Ganska fort låg hon på 10k+ i månaden och så vitt jag vet så har hon det rätt gott ställt idag. Möjliggjordes förstås av att jag tror hon drog in 40-50k netto.
Delad ekonomi har jag däremot aldrig haft, och aldrig velat ha.
Visa henne forumet här!? Börja med något lättsmält avsnitt eller en rolig tråd. Allt man inte förstår kan vara svårt och kännas omöjligt. Jag hade mycket begränsad del av mitt sparande innan jag hittade hit, förstod fördelarna och insåg att även jag kunde.
Men snälla, låt personer som inte är intresserade fortsätta va ointresserade! Se till att du planerar din del själv eller att din del tar hänsyn till din bättre hälfts sparande och att ni tillsammans får ett bra diversifierat sparande, oavsett om hon vet om det eller ej…
Du har en poäng där @Ola_Morin men tror att hon ändå vill spara hon låta pengarna växa. Det tar emot för henne.
Tänker inte tvinga henne, men vill ändå försöka ge henne förutsättningar för en bra framtid. Ska tilläggas att hon inte har något eget pensionsspar alls.
Jag känner igen mig i din partner, jag var den där tjejen förut tills för några månader sedan. Har varit tillsammans med min sambo i 4 år. Han har hela tiden haft stort intresse för sparande och där med försökt att prata med mig om att jag borde ta tag i det. Har också varit medveten om att det inte är så klokt att bara spara på ett vanligt bankkonto utan ränta.
Mina föreställningar var att jag behövde läsa på så mycket och lägga ner massa tid på det. Därför orkade jag inte ta tag i det. Hade annat att fokusera på i min vardag.
Min brorsa hade länkat avsnitt 99 till mig och det tog ett år innan jag såg det. För att ta steget att kika på avsnittet så gjorde jag och sambon till slut en deal. Till att börjar med hade jag lite ledigt från jobbet under jul/nyår så hade lite mer energi då. Dealen gick ut på att om jag såg avsnittet så skulle jag få 5 träningspass med min sambo och gjorde jag någon action efter (exempelvis skapa lysa-konto) skulle jag få 10 träningspass till. (Om min sambo brukade tjata på att jag skulle ta tag i sparande så brukade jag tjata om att jag ville träna tillsammans).
Såg avsnittet och tyckte Jan och Caroline hade otroligt vettiga värderingar plus att jag kände igen mig i båda på olika sätt. Ett stort plus att Jan är civilingenjör vilket jag också är och att Caroline får fram så att även vi nybörjare förstår. När jag förstod att mina egenskaper som passiv och ganska ointresserad av att hänga med på börsen var bra så gillade jag idén ännu mer. Startade även lysa-konto direkt och la upp sparande enligt 4 hinkar. Nu har jag mer eller mindre lyssnat på de flesta avsnitt och läser mycket i forumet. Ännu mer än både min sambo och brorsa, haha.
Efter detta har jag och sambo haft många givande samtal om livet i stort, så härligt att ha det. Tänker att istället för att prata om pengar så är det faktiskt livet och drömmar där pengarna är ett verktyg man kan använda.
Tack @Issis för din fina delning och uppskattning. Tack även Daniel @Falun_D.
Det här är en oerhört vanlig fråga vad man kan göra för att få sin respektive intresserad. Mitt tips är att inte försöka tvinga dem eller ens ha förväntningar på dem. Förväntningar skapar ofta en besvikelse (som bara är en ouppfylld förväntan).
Mitt bästa tips är istället att fortsätt du med ditt intresse, lägg ut små brödsmulor och ”krokar” så att den andra personen får en möjlighet att ta upp det när hen känner för det. Ungefär som att plantera frön och så får man se vilka som fastnar och tar sig. Inte helt olika när man vill få barn intresserade, fungerar sällan att tvinga, tjata eller vara på dem. Utan snarare att vara ”inbjudande”. Typ jag finns här när du blir intresserad.
Lite enligt principen:
Be the change you want to see in others.
Konkreta exempel kring hur vi t.ex. gör med vår dotter är: ”Titta, nu kan vi ta den här middagen, resan, prylen tack vare avkastningen vi har fått från våra aktier.”. Eller titta, nu har vi valmöjligheten att göra det här. Eller, idag har börsen gått bra vilket gjorde att vi tjänade lika mycket pengar som 2 timmar på jobbet, eller vad det nu än är.
Många gånger är det ofta som så att andra människor inte är intresserade av processen utan resultatet. Vi som gillar ekonomi och sparande gillar ju även processen, pratar gärna om fonder, strategier, allokeringar och annat. Men den som är ointresserad bryr sig sällan om hur det gick till initialt. Det man behöver sälja in det på är ”resultatet” och inte processen.
Hellre säga: ”Vet du, jag tror att du skulle kunna ägna mer tid åt xxxx / vad skulle du säga om? / det du brukar säga är viktigt Y, jag tror att jag vet hur vi skulle kunna göra det tillsammans”. Därefter - när svaret på ”varför” är tydligt, då kan man prata om vad och hur.
Tänk på att resultat inte behöver vara jättestora för att man ska kunna fira dem. Särskilt om man jämför det t.ex. med timlön. Det är mer principen som är det viktiga än de absoluta kronorna. Sedan kan man alltid summera och titta på t.ex. även pension och liknande.
Ett annat sätt kan vara att göra en ”kickoff” tillsammans där man pratar om drömmar, mål och sådant. Sedan kan ekonomi vara en liten del av det.
Själv drog jag igång nåt lämpligt avsnitt av RT när jag diskade eller liknande, med syfte att låta sambon bli ofrivillig passiv lyssnare. Ibland lyssnade hon nån minut när hon passerade genom rummet och ibland ett helt avsnitt när hon gjorde nåt i samma rum. Funkade faktiskt bra. Hon har inte blivit nån fanatisk sparnörd, men hennes ekonomiska världsbild har vidgats och hon har numera ett genomtänkt månadssparande.
Att lyssna på andra som pratar om ekonomi kan underlätta. Man får skratta åt nördiga personer (sorry @janbolmeson) och det triggar igång en del diskussioner som vi annars kanske inte hade haft. Här måste jag också ge en eloge till @carolinebolmeson för att hennes frågor och kommentarer var mycket uppskattade av min sambo. Det gjorde att hon som nybörjare lättare kunde hänga med.
Jag har kört samma taktik på andra områden också. Sambon tror att jag är nördig. Då låter jag henne vara passiv lyssnare på nån bra och underhållande podd i ämnet. För det första lär hon sig att det finns sjukt mycket nördigare personer än mig, och för det andra får hon större förståelse för att ämnet faktiskt kan vara intressant, även om hon själv inte delar passionen för just det ämnet.
Har också försökt prata med min sambo. Som dock har en hel del på börsen, men jag stör mig på hans fondval och att han har sin pension så dåligt placerad. Men nu har jag ”tjatat” på honom tillräckligt. Jag känner att jag kan inte göra mer, utan det är hans problem. Men det lär inte gå någon nöd på honom i vilket fall. Bara stör mig på att han blivit lurad på banken. Vi har separata ekonomier. Så han får göra sin grej så gör jag min.
FOMO funkade för mig. Det behöver inte ta speciellt många minuter att inse det. Det räcker att titta tillbaka på valfri tidsperiod, 1år, 3år, 10år, så ser man vilken avkastning man går miste om medans man funderar och livet går.
Hur enkelt som helst.
En möjlig variant vore att tona ner hela grejen med börsen och ”tjäna pengar”. Det är krasst sett inte alla som har den typen av mål i livet.
Låt det istället handla om att använda sparandet till något bra och intressant.
Ett sådant spår vore att hjälpa henne att investera via Trine. Jag har ungefär 20% av mitt sparande där själv. En erfarenhet där är att undvika små/nya aktörer och främst satsa på etablerade namn. Vill man fördjupa sig i de olika företagens verksamhet finns det en hel del material att tillgå. Det handlar då inte bara om finansiella mål utan mycket om fattigdomsbekämpning och utveckling i olika länder.
Detta är alltså inte främst en totallösning för hela sparandet utan mer ett sätt att göra det intressant för den som inte har pengar som mål.
Intressant frågeställning.
Tror många upplever liknande situation, inkl mig till i fjol.
Det var först efter att grannfrun introducerat min sambo till börs (basic nivå inkl ränta på ränta) och även Rikatillsammans (lyssnade på ett par avsnitt) som vi började med aktivt sparande tillsammans.
Vi har helt gemensam ekonomi och det var först då som vi började spara aktivt (hon loggar nu in ibland på kontot, annars ointresserad).
Jag satt i samma situation tidigare, med en sambo som är duktig på att spara men hade allting på banken.
Vi satte upp ett gemensamt mål om att spara ihop till en gemensam miljon på 5 år på börsen. Värdet får vara vad det vill när de 5 åren har gått, om det är 800k eller 1,5 mil spelar ingen roll utan det viktiga är att vi satte upp ett vad vi tyckte var ett hårt mål som vi sedan lyckas uppnå tillsammans.
Under resans gång har intresset för att det ska gå bra ökat från sambons sida, och visst de senaste åren har jag haft börsens utveckling på min sida då det har genererat positiva tankar kring investeringar.
I nuläget är vi drygt halvvägs tidsmässigt och trots 2 barn, med tillhörande föräldraledigheter, som kommit till sedan starten så ligger vi före i vårt sparande.
Värdet ligger på ca +50%
Vi har sagt till varandra att när de fem åren har gått och vi lyckats uppnå vårt mål så ska vi fira det med en riktigt sjyst resa till ex New York. Och om börsen varit snäll mot oss så kan vi säkert sätta guldkant på den resan.
Har det ungefär på samma sätt OCH det känns helt OK.
Frun har sina intressen som hon brinner för och jag har mina ( och bara delvis mötas de tu) . Jag rotar med allt som har med vår ekonomi och våra utgifter att göra och om det är något som behöver diskussion pga olika valmöjligheter pratar vi om dom.
Sparpengarna har vi dock delat upp lika avseende hur dom hanteras. Hon har aktivt valt att ha “sina” sparpengar på sparkonton till större delen med hyfsad ränta numera.
Och jag har “mina” på börsen i globala indexfonder i huvudsak. Mixen vi har sammantaget är nog inte helt fel då vi runt 65 år gamla och riskreduktion är vettigt .
Ser ingen anledning att ändra på henne. Vår “arbetsfördelning” fungerar bra och vi har helt gemensam ekonomi så vi delar både förluster och vinster på sparandet .
Har också en sambo som är totalt ointresserad av allt som har med ekonomi att göra. Hon sätter in en fast summa varje månad på ”hushållskontot”, jag betalar räkningarna och de som blir över går till en buffert.
Hon vet inte vilka räkningar vi har, vilka försäkringar osv.
Samtidigt är jag glad för att slippa logistiken med matinhandling