Min sambo har en relativt bra inkomst och är duktig på att spara pengar. Däremot är hon väldigt försiktig med hur hon sparar och utöver de få tusenlappar i fond- månadssparande jag lyckats få henne till, hamnar resten på sparkontot som med tiden byggts på till en större summa pengar.
Jag har försökt förklara att sparkontot används bäst till buffert och pengar som ämnas användas inom snar framtid. Hon är i allmänhet ganska ointresserad av ekonomi men hon är även rädd för ordet “risk” som är kopplat till att spara på börsen.
Hur argumenterar jag för att få henne att flytta sitt långsiktiga sparande till mer gynnsamma sparformer?
Ett annat alternativ som jag ser är att öka månadssparandet i fonderna samt amortera en klumpsumma på bolånet då det kanske kan ses som ett bra riskfritt alternativ till att han pengarna på sparkontot.
Ja det kanske kan vara ett bra sätt att se på det.
Som det ser ut nu är hinken rejält överfull, även om man bortser från buffert och pengar som jag anser kommer användas inom 4-5år för renovering av huset.
Svårt det där. Man vill ju gärna inte heller tvinga på någon nånting som de inte vill. Man vill ju att personen ska själv vilja
Utbildning och förståelse är nog viktigt här. På ett lättsamt och enkelt sätt.
Tittat på några avsnitt tillsammans av RT? Typ kom-igång-avsnitten?
En fondrobot som t.ex Opti skickar ju ut till sina kunder varje månad ett nyhetsbrev med mycket utbildning i, där de försöker få kunden att se heltheten och långsiktighet samt verktyg för att hantera volatiliteten. Kanske kan vara ett alternativ?
Du får göra henne kroniskt nervös genom att förklara inflationsmålet och hur det är riskfyllt att spara pengar i någonting över huvud taget
Halvt på skämt, halvt på allvar.
Livet är dessvärre förenat med risk och sparar man till något på sikt så är risken att värdet minskar om man inte tar en viss risk. Det enda riskfria är att konsumera för pengar här och nu.
Jag har förklarat det för till exempel mina föräldrar i termer av vad olika saker borde kosta under pensionen. Enbart baserat på om inflationsmålet uppnås, och vad tex ett sparkonto skulle åstadkomma i avkastning på sikt.
Då blir det kanske lite klarare varför risken i bland annat aktiefonder är rimlig att ta.
Hon låter ärligt som mig för 2-3 år sen, troligen handlar pengar om trygghet även för henne.
Så vägen framåt är nog samtal om hur hon ser på pengar, vad vill hon göra med pengarna, vad är det som hon är orolig för ska hända med pengarna på börsen, osv.
Sen gav kunskap och koll mig tryggheten att börja investera. När insikten kom att inflationen äter upp mina pengar på ett sparkonto blev ett sparkonto läskigare än börsen.
Men det viktigaste är nog ändå att ha ett mål med pengarna, annars blir allt svårt att visualisera.
Jag tror, som flera av er är inne på, att det handlar om att skapa lite grundläggande kunskap och väcka ett litet intresse av att faktiskt se över hur sina hårt intjänade pengar utvecklas över tid.
Så är det absolut och det respekterar jag till 100%. Därför vill jag inte pusha för hårt utan att det ska vara ett beslut som kommer från henne själv, men ett välinformerat beslut.
Kanske har ni redan gjort detta men gällande “den överfulla hinken” kan kanske en visualisering och konkretisering av behovet av dess storlek underlätta. Ni räknar på ett antal månaders utgifter och bedömer risken för att olika saker kan inträffa och deras potentiella kostnader. I detta fall gör det kanske inget om summan är väl tilltagen till en början för att steget till att investera mer ska kännas tryggare.
Om ni sedan ska utöka fondsparandet kan det nog vara bra att öka i relativt blygsam takt. Om “risk” upplevs som något obehagligt vore det olyckligt om börsen går ner mycket om ni just har lagt in stora summor på börsen. Bränner man sig ordentligt på börsen finns risken att man aldrig vill tillbaka.
För mig fungerade det bra att visa hur Lysa fungerar och hur man kan följa utvecklingen. Efter att ha sett den uppåtgående grafen i inloggat läge så tog det inte många minuter innan min andra hälft hade öppnat ett eget konto. Detta efter ca 4 år av ointresse.
Känner igen mig i din situation, min sambo gillar inte heller att ta ekonomiska risker. Dessutom är han totalt ointresserade av att läsa på eller sätta sig in i ämnet. Annars så brukar kunskap vara viktigt för att komma till rätta med ekonomisk oro, så var det i alla fall för mig.
Vi har gemensam ekonomi sedan många år tillbaka, och det har fallit på mig att ha hand om sparandet.
Den enda vägen som jag har funnit för att få honom mer intresserad av att investera, istället för att lägga på hög på ett sparkonto, är att få honom att visualisera vad han faktiskt vill ha. I min sambos fall en segelbåt. Och istället för att tänka att det bara är en dröm, så går det att skapa förutsättningar för att drömmen ska gå i uppfyllelse.
Så mina tips är:
Visualisera vad ni vill ha/drömmer om.
Förklara hur man kan göra för att uppnå detta
Få henne intresserad av att själv fördjupa sig i ämnet och läsa vidare. (Bra länktips finns ovan i denna tråd)
Förhoppningsvis kan ni komma fram till en gemensam plan för att gå vidare.