Jag och min fru har sedan 2020 varsitt månadssparande. Vi sparar 1000 kr var, en sparar på Opti (risk 9, 75 procent aktier, 15 räntor och 10 råvaror) och en på Lysa (100 procent aktier, hållbar portfölj). Varför vi valde två olika fondrobotar, var som ett experiment för att se vilken som skulle gå bäst över tid. Vi har, på en av oss inrådan, en veckoavstämning där vi följer utvecklingen. Fredagsunderhållning.
Så här ett tag in i experimentet har jag slagits av tanken att trots att det är roligt att ha en tävling och jämförelse, att det är kapitalförstörelse. Vi har delad ekonomi och det finns inget äktenskapsförord, så vi skulle istället för att spara var för sig 1000 kr, spara 2000 kr gemensamt på en plattform. Jag gissar att det är mer ekonomiskt fördelaktigt då det snabbare blir större summor istället för att ha hälften på två sparformar.
Innan någon av oss säger upp sin sparplattform för att flytta över till den andres vill jag höra om era åsikter. Finns det några fördelar att spara var för sig, t.ex. utifrån diversifiering eller något annat perspektiv? Och har jag rätt när det gäller att ett samlat sparande skulle vara mer gynnsamt, att vi snabbare får större summor eller tar det ut sig över tid? Jag ser inte riktigt genom om ett delat sparande på längre sikt lönar sig eller om vi ska slå ihop vårt sparande, skiljer sig totalsumman i slutändan?
Slutligen, om ett alternativ ska väljas, är det bäst med Opti eller Lysa?
Det är bara ni som kan svara på den frågan. Ni har ju över två års erfarenhet av bägge produkterna. Det kan bli er kommande fredagsunderhållning att diskutera och bestämma er för vilken av dem ni tillsammans vill gå vidare med.
Angående avkastning spelar det väl ingen roll om det är samlat, i två konton eller ännu fler. Det är samma totalsumma och ungefär samma avkastning. Om du har tre konton med 100 kronor var och har 20% avkastning, ger det 120 kronor per konto. Om du istället hade haft ett konto med 300 kronor med samma avkastning, hade det get 360 kronor. Vilket är samma som 3x120 kronor .
Om ni har två separata sparande så blir det ingen skillnad om det slås ihop. Det blir samma procentuella utveckling. Det ser bara bättre ut när det är en större summa.
Jag och min fru har separat sparande fastän vi har delad ekonomi. Funkar bra för oss. Vid en separation blir det också lättare att dela upp det som vi vill då Allt måste ju inte delas lika om vi inte vill det.
Tack. Du har en bra poäng med att det kan vara smidigt utifrån om något händer längre fram. Det känns bra att det är flera som har tänkt som oss att ha olika/separata sparplattformar.
Ja precis. Sen har vi även ett gemensamt buffertsparande för huset, bilen och barnen. Som används om något går sönder eller barnen behöver något speciellt.
Jag har haft samma diskussion med min partner, om vi ska ha ett delat eller inte delat konto.
Finns för- och nackdelar med båda tänker jag. I detta resonemang utgår jag att man är gifta.
Det som är bra med varsitt konto:
• Om den ena personen blir hackad, förlorar man inte alla sina pengar.
• Båda kan enkelt logga in och se hur det går med investeringarna. Annars måste man be partner visa hela tiden.
• Jag inbillar mig att båda blir mer involverad i era investeringar om båda har ett konto.
• Om den ena skulle dö, har man ändå tillgång till halva sitt sparande tills dess att fonderna på sin partners har överförts till sitt konto.
Det som är bra med ett konto:
• Större summor, större siffra på kontot. Kan vara roligare att se helheten, exakt hur mycket man lyckas spara tillsammans. Men med det kommer även nackdelen - att se hur mycket pengar man förlorat
Ett problem med gemensamt sparande är ju också att ISK är personliga. Så båda kan inte stå på ett ISK.
Däremot kan man dela ut fullmakt för den andra i många fall. Nordnet har den funktionen. Vet att Opti har det också. Lysa har jag inte koll på.
Om ni sparar 1000 kr per månad vardera eller 2 000 kr i samma fond blir ränta på räntaeffekten exakt den samma. Var i all världen skulle extraavkastningen komma ifrån?
En fördel med att ha varsitt sparande även om det är gemensamt är att ni båda blir engagerade i sparandet. En nackdel är att det sannolikt tar mer tid i anspråk att hålla koll på (typ läsa nyhetsbrev från både Opti och Lysa).
Som @strumplester är inne på så kan det finnas praktiska fördelar med uppdelat sparande. Särskilt för buffertsparande tror jag det är klokt typ om den ena tappar mobiltelefonen med bankID i sjön samma dag som hantverkaren ska betalas.
Vid någon tidpunkt under vår livstid lär vi också uppleva progressiv beskattning på ISK, antingen skattebefrielse för lägre belopp eller återinförd förmögenhetskatt, då kan det också vara praktiskt att ha ungefär lika mycket hos bägge.
Det här är den stora anledningen till att vi har varsitt ISK med ungefär hälften av kapitalet var. Har bekanta med gifta föräldrar där den partner som hanterade alla investeringar dog, det tog många månader att få tillgång till pengarna och blev riktigt jobbigt på kort sikt (mitt i en situation som är jobbig i grunden). Men jag håller med om resten av din lista också .