Nuläge:
Jag har nyligen gift mig (tidigare sambo över 10 år) och har nu lite funderingar kring gemensamt ISK* för långsiktigt sparande.
Backstory - ekonomiintresse:
Jag har haft ett ekonomiskt intresse och aktivt investerat i ca 5 år medan min partner inte delar samma intresse. Hen har dock ett eget ISK sen ca 1 år tillbaka där jag valt ut fonder på autogiro. Detta konto kollas nån gång per år då hen kommer ihåg att Avanza finns.
Jag investerar ca 50% av min nettolön medan hen investerar strax under 10% av sin.
Idag har vi ganska lika lön men hen har haft lägre historiskt samt pluggat längre än mig innan hen kommit in i arbetslivet.
Partnerns totalbelopp uppnår nu till ca 10% av mitt totalbelopp.
Pengarnas syfte:
Pengarna på våra respektive konton har inget uttala syfte utan det är egentligen mest bara tänkt att vara ett långsiktigt sparande.
Dock är vi en period i livet med behov av nytt, större, boende och barn inom kommande åren så pengarna kan komma att behövas till detta - dvs GEMENSAMMA utgifter. Dock inte resor eller annan typ av konsumtion.
Fråga:
Bör vi fortsätta spara separat på varsitt ISK och vara nöjda med det?
Eller bör vi slå ihop vårat sparande så att båda sparar på samma ISK istället för varsitt och bli rika TILLSAMMANS?
Finns det något man bör ha i åtanke med så olika ingångskapital samt olika högt sparande (både procentuellt och i faktiska kronor) varje månad vid en ihopslagning?
Skilsmässa:
*Det är ju bara 1 person som kan stå på ett ISK så tanken vid ihopslagningen är då att min partner flyttar sitt kapital och kommande månadssparande till mitt ISK med en fullmakt.
Eftersom våra separata sparande ändå delas vid ev skilsmässa, finns det ngn för/nackdel med gemensamt vs separat sparande?
För min partners del finns såklart en större ekonomisk uppsida vid en skilsmässa medan det är tvärtom för min del. Och då finns ju även frågan om äktenskapsförord för våra individuella sparandet och dess avkastning.
Vad har ni för tankar/erfarenhet med detta? Just i situationer då man har olika ingånspunkt ekonomiskt.
TLDR versionen:
-
Nygift med olika stort sparande. Både i faktiska pengar och i procent av våra respektive löner.
-
Ska vi slå ihop vårt långsiktiga sparande eller fortsätta spara separat?
-
Äktenskapsförord för eget sparande, ja/nej?
Tack!
Ser fram emot att höra er input