Börja med gemensam ekonomi

Min fru och jag har bestämt att vi ska börja med en mer delad ekonomi. Vi har precis kommit över 400 000 kr som vi önskar ska bidra till att dra igång en gemensam buffert och ett gemensamt sparande. Tanken är att vi ska lägga över en procentuell andel av vår inkomst på ett gemensamt konto för gemensamma utgifter varje månad (lån, mat, hund, barn i framtiden), och att vi lägger ytterligare en procentuell andel in på ett buffertkonto, allt över bufferten går in på ett ISK. De övriga procenten går till personliga konton för lekhink och personligt sparande.

Hur skulle ni tänka kring gemensam buffert? Vi har pratat om 200 000 kr, men är det högt för att bo i lägenhet?

Och kan man ha ett gemensamt ISK? Finns det andra alternativ som vi bör överväga?

Hej

Vad ska bufferten vara till för? Dvs vad ska den i värsta fall täcka för er del?

Hur ser lönerna ut i förhållande till bufferten ni vill ha?

Har ni kreditkort som kan användas för vissa akuta utgifter som ni sedan betalar av med nästa lön?

Gemensam ISK går väl inte pga skatteskäl?

1 gillning

Hej,

isk vill ni nog ha per person så ni kan maximera skattereduktionen (och ja, isk kan nog bra vara skriven på en person). Är ni gifta och inte har äktenskapsförord så är det ändå en 50/50 split som gäller oavsett vems namn som står på kontot.

200 000 kr är en stor buffert om ni bor i lägenhet. Om du menar “barn i framtiden” kan vara om 9 månader, så är det nog ändå rimligt, annars hade jag halverat bufferten om ni har en stabil inkomst.

Hej!

Jag och min fru bor i lägenhet och har valt följande upplägg för vår ekonomi:

Sparande & Investeringar

Tidigare sparade vi allt på konton i mitt namn eftersom jag har ett större intresse för ekonomi. I och med de nya reglerna om skattefritt ISK upp till 300 000 kr per person har vi nu även öppnat ett ISK i hennes namn. När vi har maxat den gränsen på båda kontona kommer vi att spara varannan månad på respektive konto.

Buffert

Vi har valt att ha ca 6 månaders utgifter i buffert. Det motsvarar ungefär 180 000 kr för oss, vilket känns tryggt då vi har både barn och hund som kan innebära oförutsedda utgifter.

Målsparande

Vi har även flera målsparanden (till framtida hus, resor, nästa bil etc.) där vi gillar att öronmärka specifika konton för att få en tydlig överblick.

Det ska tilläggas att vi inte har något äktenskapsförord.