Sparande till buffert och boende

Hej!
Jag är ny här och ny med att spara. Min sambo och jag har det senaste året nått stabilitet i vår gemensamma privatekonomi och vill därför börja spara på ett mer strukturerat sätt. Skulle verkligen uppskatta era tips och råd!

Vi är 32 år, bor i hyresrätt, har en buffert som vi är nöjda med, vill köpa lägenhet inom 3-5 år och förhoppning bli föräldrar inom 1-2 år. Gemensam inkomst på cirka 80 000kr/mån innan skatt.

Nu till mina frågor.

• Är det okej att lägga buffert och sparande till kontantinsats för boende på samma sparkonto (med bra ränta)? Tänker mig ett sparkonto med fria uttag, ingen bindningstid. Resurs bank har ett gemensamt sparkonto med 2,40% ränta. Bufferten är runt 80 000 och vi satsar på kontantinsats på cirka 400 000.
  • Vi har ett sparkonto på vår (stor)bank där vi tidigare haft buffert, låg ränta. Funderar på att ha kvar det som en minibuffert, för sparande för årets semester och liknande utgifter, för att få bort dem från lönekontot.
  • Vi funderar på att individuellt öppna investeringssparkonton för långsiktigt sparande (ex pension). Men inte investera i fonder gemensamt förrän vi köpt en lägenhet och då kan fokusera på ett mer långsiktigt gemensamt sparande.

Vad tror ni om detta tillvägagångssätt för vårt sparande nästkommande 3-5 år?

Stort tack!

Du har 80 nu och vill spara ihop till 400 inom tre-fem år? Jag skulle lägga allt på ett sparkonto med så bra ränta som möjligt. Helt ok att “blanda” bufferten och den blivande kontantinsatsen på samma konto. Jag skulle också vänta med långsiktigt sparande på ISK (fonder/aktier) tills de 400 sitter på kontot. Önskar dig lycka till med barn och bostad :slight_smile:

1 gillning