Spara till kontantinsats och fyra hinkarna

Hej!

Jag tänkte komma igång med fyra-hinkar principen på mitt sparande. Jag och min sambo hyr just nu en lägenhet och vill spara ihop till en kontantinsats (200 000 - 300 000) för att kunna köpa något eget inom ca 1-2 år. Som det ser ut nu kan jag lägga undan ca. 10’000 till sparande varje månad och jag undrar nu om jag ska lägga dem i en bufferthink eller bara på ett sparkonto?

Ska man tänka att man först sparar ihop till en kontantinsats och efter det börjar man med fyra-hinksprincipen?

Jag skulle gärna också spara lite pengar på lång sikt för att få hög avkastning och det känns då tråkigt att bara samla pengar på ett konto eller lågrisk-investera. Kan man fylla alla hinkar lite i taget eller gäller det att ha tålamod och ta en hink i taget?

Jag skulle absolut rekommendera ett konto med insättningsgaranti och en ränta för kontantinsatsen. För börsen kan dyka med upp till -50 % på mindre än 24 månader och då kan ni inte flytta. Ta ett sparkonto på t.ex. Avanza, jag använder deras Sparkonto+ eller t.ex. Collector. Som sagt det viktigaste är insättningsgaranti.

Låt det långsiktiga sparandet kommer i nästa steg.

Lycka till med sparandet och husköpet, ni har en spännande tid framför er!

Jan

PS. Ett avslutande tips - gå på många visningar, kanske redan nu så att ni verkligen vet vad ni vill ha och inte vill ha. Oss tog det 4 år och många visningar. DS.