Hur ska jag spara kortsiktigt?

Hej Jan! Jag och min sambo skulle behöva lite hjälp! Vi har precis köpt lägenhet och har i princip satt in alla våra besparingar lägenheent. Nu ska vi båda byta bank till handelsbanken och starta upp sparande på ny kula!

Vi kan spara minst 10 000 i månaden och undrar hur vi ska placera dem. Vi kommer förmodligen köpa nytt boende inom några år, dock inte inom de närmsta tre, och vill därför inte binda upp pengarna i fonder just nu. Vad är bäst att sätta dem i? Kort-, lång räntefond eller ett vanligt sparkonto?

Vi kommer starta upp en pengamaskin i Nordnet och sen ha Handelsbanken, ingen av dessa har sparränta på sparkonton idag. Är det bättre at ha pengarna i Handelsbanken om vi planerar att använda dem om ca tre år i och med att vi då kan använda det i en förhandlingsposition om ränta?

Kan förtydliga också att under det första året kommer vi fokusera på att bygga en buffert men vill gärna avsätta kanske 1000 kronor till kort-tidsspar och 1000 till pengamaskin. Vi vill således ta väldigt lite risk för bufferten och korttids sparet. Pengamaskinen kommer vi köra en nybörjarportfölj så den behöver vi inga tips till :slight_smile:

Hej om alternativet står i räntefonder på 2-3 års sikt så skulle jag definitivt rekommendera sparkonto eftersom räntefonder just nu inte är fantastiska. Förslag på konton hittar du här:

Om Handelsbanken kan matcha de bästa så kan ni ju ha kvar det tänker jag.