Kortsiktigt sparande

Jag har runt 50 000 kronor. Inte mycket men dock ;-). De pengarna finns nu på olika indexfonder hos Länsförsäkringar och de är ok. Men… Lite vill ha mer och finns det något “bättre” sätt att spara på. Av olika anledningar handlar mitt sparande om ca 12 månader och jag kan förutom startkapitalet sätta in typ 2000 kronor i månaden. Det är ok att ta risker bara jag inte förlorar allt på en gång. Har du några förslag?

Hej!

Om du behöver pengarna om ca ett år så rekommenderas inte aktiefonder egentligen, det är väldigt hög risk. Risken är nämligen att man KAN förlora allt på en gång om man har 100% aktieexponering på så kort sikt, även om det skulle återhämta sig på lång sikt. Sparande om ca 12 månader är det, hur tråkigt det än är, sparkonto med insättningsgaranti som gäller. Det finns en del som ger ränta, även om den inte är så hög. Jag själv använder mig av Avida Finans som har insättningsgaranti och fria uttag, 0,75% rörlig ränta. Om du “låser” pengarna på räntesparkonto 12 månader kan du få något högre ränta också.

Dessa artiklar handlar om sparkonto:

Hälsningar
Elin

Tack, jag var lite “rädd” för att inte något sådant inte fanns. Jag får tänka om eller acceptera att inte hjulet kan uppfinnas igen. :wink:

Hej! Angående kortsiktigt sparande, tänker att jag max skulle behöva spara i ett år! Planerar att köpa ett boende om mindre än ett år och sparar till Kontantinsats. Tänker jag att räntesparande bör vara rätt lämplig eftersom att börsen med aktier inblandat har för hög risk med en sån kort tidshorisont. ett vanligt sparkonto ger för låg ränta eller ingen ränta alls. Är lysa med 100 % räntefonder en bra idé? Eller äts den ev avkastning upp utav avgifterna? Har i dagsläget sparande hos både lysa och Nordnet, men vill nu med tanke på att mitt sparmål är kort så vill jag ändra till ett konto med lägre risk ev eller om jag ska fortsätta ha mitt sparande hos lysa och ha en målfördelning på 100% räntor..? Vad kan ni rekommendera? Känner lite stress för detta. ? Kan ni hjälpa mig? ?

Mvh Mattias