Att välja sparbank

Jag har precis börjat försöka sätta mig in i privatekonomi och reserverar mig således för eventuella snedtankar.

Jag är i 30-års åldern och har tyvärr relativt nyligen börjat spara pengar. Jag har upprättat ett litet månadsspar på såväl Lysa som ISK, en global indexfond med pengar jag helt enkelt räknar bort (läs; typ pension). Övriga pengar bränns just nu på ett kapitalkonto utan ränta.

Grejen är nu att jag och sambon räknar med att köpa hus inom 1-1,5 års tid. Det är för kort tid för att investera men samtidigt är det onödigt att låta inflationen ta ut sin fulla rätt.

Jag önskar nu få lite vägledning om vilken bank man bör upprätta ett sparkonto på (baserat på ränta, service och smidighet). Jag har några tusenlappar som kan låsas i 12 månader utan att det riskerar min vardag. Har ni några positiva/negativa erfarenheter av de olika bankerna?

Mvh P

Det är aldrig för sent att börja spara. Bättre nu än aldrig, så fortsätt spara nu när du kommit igång :+1: .

Angående sparkonto kan du spana in compricer’s sammanställning. Välj insättningsgaranti, 1 års löptid och lista träffarna i bäst ränta överst. Vanlig storbank erbjuder inte i närheten av lika bra som små nischbanker. Har de insättningsgaranti är pengarna säkra.

4 gillningar