Istället för att bara ha ett sparkonto

Hejsan,
Jag bor utomlands och har 1.000.000 kr på ett sparkonto i SHB vilket nog inte är så smart om man vill få pengarna att växa. :slight_smile: Men jag är försiktig av mig och gillar inte att ta stora risker. Jag tar gärna emot tips på hur jag kan få mitt kapital att växa på sikt, säg 10-15 år. I och med att jag bor och skattar utomlands går ISK och kapitalförsäkring bort (tror jag).
A.

Rekommenderar att läsa “fyra hinkar”-artikeln här på bloggen. I och med att du bor utomlands kan vissa detaljer kanske bli lite annorlunda från rekommendationen, beroende på bl.a. skatt- och pensionsskillnader. Men principerna (dela upp besparningarna i bufferthink, mellanriskhink, och långsiktigt passiv hink) är nog relativt universala :slight_smile:

När du vet hur mycket du vill investera är det dags att bestämma vad. Lysa är enkelt, men ISK. Vet inte hur regelverket ser ut för de som bor utomlands. Det här avsnittet går igenom fondförslag:

Det här avsnittet går igenom går igenom portföljförslag:

Sätt in pengarna månadsvis över 6-18 månader för att inte få panik om det kommer en nedgång strax efter. Börja t.ex. med 20 tkr per månad. Läs-/lyssningsvärt på temat:

De pengar som inte ska användas inom ett par veckor eller vara investerade kan du flytta till ett sparkonto med insättningsgaranti och ränta hos någon nischbank. Oftast tar det en eller ett par bankdagar att ta ut pengarna till ditt lönekonto, men läs på innan du väljer. Klarna, SBAB, Coop/MedMera är några exempel. Kom ihåg att insättningsgarantin bara täcker 1.050.000 kronor per person och institut.

2 gillningar

Tack för tipset – ska genast läsa! :slight_smile:

Tack för svar och länkar – ska läsa in mig på ämnet! :+1: