Investera 500 000 för 3-5 års sparhorisont

Hej!

Har nyligen köpt en lägenhet där en bestående del av sparandet gått till kontantinsats.

Planen därefter har varit att investera resterande belopp om cirka 500 000 genom fondsparande på ISK genom SEB. Som rubriken lyder, handlar det om en sparhorisont på 3-5 år, med 3 år som utgångspunkt. Utifrån det är risken jag är villig att ta någonstans mittemellan hög och låg.

Kan även nämnas att 350 000 av sparandet redan lagts mot räntefonder.

Som marknaden ser ut nu, är jag dock väldigt tveksam och avvaktande i hur jag ska lägga upp resterande sparande om ca 150 000-200 000 på ett lönsamt sätt. Därför vänder jag mig hit, i förhoppning om bra råd och lugnande besked i tips och råd kring upplägg. :slight_smile:

En del av tankarna har kretsat kring ifall man ska lägga sparandet utanför SEB, hos exempelvis Avanza med förmånligare avgifter etc, utifrån vad man hört. Är som sagt själv en amatör i dessa svängar så alla tips mottages tacksamt!

1 gillning

En riktlinje som brukar nämnas är 10% aktier per 1-årsperiod. Så 10+ år landar i 100% aktiefonder.

Sen får man beakta om man är ok med risken att börsen kan krascha lite när som, med minskat kapital som följd.

Så du får klura, är du ok med att 30-50% av pengarna försvinner?
Då kan 100% aktiefond funka.

Om inte, så blir det 30% aktiefonder och sen trappa ner 10% per år fram till år tre.

Om jag behövde pengarna till något viktigt om tre år och var i din sits, så hade jag låst pengarna i tre år till ok ränta på ett sparkonto med insättningsgaranti.

4 gillningar
1 gillning
2 gillningar