Pengar över som behövs inom 3-5 år

Hej,

Efter husförsäljning och flytt utomlands finns lite pengar över som behöver sättas i arbete. Dock kommer pengarna behövas för ny bostad inom några år (skulle tro 3-5 år).

Vad ska man bäst göra med del av pengarna? Rör sig om ca 1 000 000 SEK, så inga jätte stora summor i detta forumet. Men dessa pengar behöver jobba och ge lite utdelning.

Har ISK, AF konton i Sverige och sparkonto utomlands med dryga 4% i ränta. Osäker på om pengarna ska flyttas med utomlands eller vara kvar i Sverige.

Tack för hjälpen!

2 gillningar

Var skall du köpa bostad?

1 gillning

Personligen hade jag satt in pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti.

Men, om du är ok med att värdet på summan minskar med 30-50%, så kan en indexfond för en del av pengarna vara ok.

Men med en horisont på under 5 år och det faktum att du vill kunna använda beloppet till en bostad. Så krävs det lite eftertanke.

6 gillningar
9 gillningar

Det var det bästa inlägg jag läst på länge! Tycker att det var helt klockrent :clap::clap::clap:

4 gillningar

Standardsvaret är alltid sparkonto när det gäller pengar som ska användas inom 5 år men jag funderar på ifall det skulle fungera att ex allokera det enligt de tips som ges när man närmar sig pensionen, alltså hög andel räntor låg andel aktier. Typ:

70 % Swedbank Robur Räntefond Kort A
30 % Länsförsäkringar global index

Eller liknande.

1 gillning

Pensionspengarna skall inte användas i sin helhet år-1, det är en väldigt stor skillnad.

6 gillningar

50% försvars ETF nordnet, 50% sparkonto avanza.

3 gillningar

Ja just det. Uttagsportfölj, uttagsportfölj, uttagsportfölj. Det här diskuteras relativt lite här på RT forum. Jag är lite förvånad över det, faktiskt. Det beror antagligen på att de flesta här är ganska unga; " jag har >30 åt kvar till pensionen".
Det finns några äldre, erfarna & kloka, som redan “har sitt på det torra” = bra säkra pensionsinkomster, livsvarigt (typ). Pedantiska beräkningar på SWR / PWR är därmed inte så viktiga för dem.

Det finns tips och råd och back testing på uttagsfas. Man ser bara inte så mkt diskussion om det här. Tyvärr.

4 gillningar

Håller med , saknar mer info ang när man böejar närmar sig uttagsfasen och är i uttagsfasen…

1 gillning

Ja precis, det är ju en fråga om risk. Tänk på “att ha pengarna på ett bankkonto” som en försäkring mot värdeminskning. Precis som med andra försäkringar så är det ju i allmänhet ekonomiskt fördelaktigt att självförsäkra, om man är i en sådan ekonomisk situation att man kan absorbera eventuell förlust tex genom att man har tillräckliga medel eller att man kan skjuta utgifter på framtiden.

2 gillningar

Tack för bra svar.

Bostad vet vi inte i dag vart den ska köpas.

Sparkonto i Sverige vilken ränta kan man få idag?

Vi kan få dryga 4% här men vi behöver då betala kostnad för att överföra till Australien.

Intressant vi kanske bara ska vara ok med att värdet kan minska mycket men återgå och ge utdelning efter x-år.

Om man skulle sätta in pengarna i en fond ska man då ta allt på en gång? Eller sprida ut köpen?

Tack!

Om jag visste var jag skulle bo när flyttlasset vänder tillbaka skulle jag satsa på ett hus eller lägenhet. Då är jag inne på bostadsmarknaden när jag kommer tillbaka. Det finns föreningar som godkänner det och det finns ägarlägenheter. Hyra ut till företag via förmedling. Om det verkar krångligt skulle jag ha dem på ett räntebärande konto i Sverige.
Om du vill ta med dig pengarna hör med Skatteverket och din bank hur enkelt eller svårt det är att flytta pengar fram och tillbaka.

Tänk även på valutarisken. Flyttar du pengar till annat land och svensk kronan blir starkare än valutan du kommer ifrån så förlorar du på det när du flyttar hem. Och tvärt om förstås.

Jag hade satt in det i permanent portfolio eller sparkonto med bra ränta.

Sprid inköpen nu när börsen är så svängig! Och hellre etf än fond, då de går att sälja i realtid.

Hej igen och tack!

Om vi säger att vi inte kommer behöva pengarna inom några år utan att vi helt enkelt kan vänta.

Jag har aldrig bott mer än 8 år på ett och samma ställe så kanske inte blir bostadsköp på länge ändå.

Om vi vill investera allt på börsen så är det ju aktie index fonder som gäller. Men hur lägger man upp inköpen? Tar man x kr/ vecka under några månader? Eller tar man det under 1-2 års sikt? Hur planerar man?

Tack!

Kolla i denna tråd för att få lite råd.
Jag vill att pengarna arbetar för mig så fort som möjligt så jag skulle hellre stoppa in allt på en gång. Känslomässigt kan det vara skönare att dela upp.

Vill bara höra med er om Handelsbanken Premium kund och deras investeringar.

Avgift 1.1-1.3%
Minst summa investerat 1 miljon
Olika alternative, så 20/80-100% aktier/räntefonder.

Vi har tyvärr inte bestämt oss än…

Tack!

Spring därifrån…
Inget över 0,4% är acceptabelt.

3 gillningar

Handelsbanken Premium erbjuder inget bättre än de generella tips som finns på detta forum:

Ända skillnaden är avgiften som Handelsbanken är högre.