Placera om flyttade pengar just nu?

Hej!
Jag har löst upp och flyttat en direktpension (från Skandia) då de hade så höga avgifter. Nu sitter en stor pott pengar lösa (på ett räntekonto) på mitt Avanza företagskonto och de behöver investeras i indexfonder.
Min fundering är hur jag ska våga gå in med allt på en gång?! Känns läskigt att “börja om” när börsen har gått upp så mycket… och med oron i världen.
Några tankar kring det?

Investerade en sexsiffrig summa igår. Allt på ett bräde.

Visst, börsen har gått upp mycket senaste hundra åren tänkte jag. Men är ju gärna med på uppgången.

1 gillning

Tack för mod;)

2 gillningar

Beror på ålder… Jag är runt 65 och drar ner på risk av även den orsaken.
OM du har lång tid kvar till du behöver pengarna 30 år i snitt? skulle jag göra som man normalt får råd om. Köp breda billiga indexfonder som täcker brett… Om/när det går ner ( ibland till hälften ) går det typsikt upp igen med åren. Bara trist om man råkar köpa i en vass topp. Typ IT-boomen år 2000… eller före finanskraschen 2007 ?
Påhitt typ killgissning just för stunden!. Om man oroar sig för vass peak kan man kanske pytsa in pengarna från sparkonto i indexfonder över flera år kanske.

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Vad har du för sparhorisont med dessa pengar?

Är sparhorisonten tillräckligt lång för 100% aktier via indexfonder så tycker jag personligen att man ska skicka in allt på en gång. Detta oavsett börsklimat, vem som är president, vilket land som utgör störst andel i globalfonden, oavsett om det är tech eller sjukvård eller annan bransch som för tillfället är störst.

Här finns en bra artikel på ämnet:

1 gillning

Välkommen till forumet!

Har full förståelse för ditt huvudbry. Om flytten går mellan liknande tillgångsslag så är det väl egentligen bara att köra på med en gång.

Om du tänker ändra vikter inom portföljen så kan det vara en jobbigare process.

• Investera direkt. Plåstret är draget osv. Inget mer att tänka på

• Hälften och sen utvärdera. Kan ev ge en positiv känsla oavsett utveckling?

• Pytsa in lite då och då. Mer pyssel helt klart. Mentalt jobbigast?

Jag tror du får ta en rejäl funderare och se vad du gillar / räds mest. tåg som gått, kortsiktig förlust, “klipp”, …

1 gillning

Tack!
Jag fyller 60 i år och pengarna är en del av det jag sparat i min firma till min pension. Skulle säga 5–10 år. Tack också för tips på artikel, lyssnat på den, bra avsnitt och sammanfattning!

1 gillning

Tack för väl inringade tankar kring “dilemmat”! HJälpsamt att se de tre punkterna kring olika strategier och vad de innebär mentalt och praktiskt! :pray:t3:

2 gillningar

Ja, det är just det… om degt är en topp nu. Jag noterade ett antal artiklar före jul där fondprofiler (minns inte vilka) spådde fall på börsen. Så det är väl lite det jag har i bakhuvudet nu. Annars har de varit placerade ganska länge, jag har avsatt pengar varje månad, och har inte tänkt så mycket på placeringen… men Skandia tog för höga avgifter och när jag flyttade dem så fick de mellanlanda på min bank över årsskiftet för att det inte skulle bli dubbel skatt på dem (råd från Avanza) och så har de legat löst på en räntefond fram till nu.
Ser en bra lista med indexfonder för 2025 här. Mycket bra på denna sida!

1 gillning