Jag har förlorat massor i affärer ( 500000 kr)men vill försöka komma tillbaka efter att ha mått dåligt över detta under lång tid.
Är 62 år gammal nu, trebarnsfar, och sparar på en 3 till 5 års horisont. Har någon därute tips på hur jag bäst kan förvalta min förmögenhet på 250 000 kr just nu? Tacksam för svar.
Med sådan kort horisont skulle jag köra övervägande del räntor, vanligt högräntekonto på nischbank med insättningsgaranti.
Kanske 60% ränta och 40% aktier. Aktiedelen investerar du i indexfond, DNB Global Indels, LF Global eller liknande. Även 80/20 skulle funka som fördelning
Gå inte i spel och dobbelfällan att försöka “vinna tillbaka” något. Att komma tillbaka till att spara är såklart sunt, men om du har mått dåligt av förluster och stora förluster så har risktagandet varit på tok för stort.
Tittar vi på ämnet i isolation:
250’ kr
3-5 år
Då är det primärt räntor som gäller, och låg eller mycket låg risk.
Typ 20-40% global fond max och resten i räntepapper eller kanske tom sparkonto om du hittar en vettig ränta.
Om pengarna verkligen behövs inom 3-5 år så får du inte mer spännande svar än de du fått av de andra.
Räntor 60-100% och skulle du vilja in på börsen så är det breda globala indexfonder som är mest vettigt. Du måste först fundera över hur pass viktiga dessa 250k är, för går du in på börsen med 3-5 års horisont så finns det en risk att du har mindre än 250k om fem år.
Tänker du 3-5 års horisont för att du ska ta använda alla pengarna inom den tidsramen, eller är det mer att du ska börja använda pengarna då? Till exempel, om du skulle börja använda pengarna om fyra år och göra slut på dem inom tio år så är din genomsnittliga horisont snarare (4+10)/2 = 7 år.