Hej, jag är 66 år och har gått i pension, nyfiken på hur jag ska förvalta det kapital jag har idag samt i vilken sparform jag ska spara vidare. Den största delen vill jag spara på 10 år, den mindre delen på kortare sikt, 1-5 år
Är kund idag hos Handelsbanken och i Avanza.
Tack för ett trevligt forum!
Hej!
Mycket beror på dina mål med pengarna åren framöver och din risktolerans sett till din ekonomi i stort.
Hur ser dina egna funderingar ut i nuläget gällande placering av kapitalet?
Bästa investeringen är nog att läsa tråden om Die with Zero. Risken är att du har underupplevt livet till nu ![]()
Jag hade tänkt så här att den större delen ska vara en påfyllning till min inkomstpension efter 75 års ålder. Det är ett kapital med aktivt sparande 1600/ månaden.
Den mindre delen har jag inget aktivt sparande till utan den ska mer fungera som en buffert under en kortare tidsperoid på 1- 5 år.
Jag har ju förstått att 10 åringen borde bestå av någon global aktieindex fond / räntefond, något som motsvarar AP7 Såfa men är mer fundersam över den kortare perioden, den ska ju fungera mer som en buffert om behovet uppstår med låg risk.
ha ha, tack för tipset, ja det där kan man ju ta sig en funderare på… jag ska ta del av tråden…
Om det är en buffert, och du vill vara säker på att inte gå back, är ett standardtips att göra det enkelt och ha pengarna på bankkonto med insättningsgaranti och hygglig ränta.
Har ju varit inne på det själv även om det kanske inte är lika spännande.
Men tack för ditt svar!
Det längre sparandet får bli någon mix av några globala aktie/ränte index fonder på Handelsbanken.
Du planerar bäl inte att dö efter 10 år.? Jag har golfkompisar som är 80+…
En portfölj med 30-40 räntor och resten aktier räcker långt.
Nä, det är väl då det sparade kapitalet kommer till sin pass, vem vet kanske det blir golf för mig också… ![]()
Fördelningen mellan aktier och räntor låter vettigt…