Betala tillbaka insats

Mina föräldrar var snälla nog att hjälpa till med insats vid köp av lägenhet mot kravet att få tillbaka samma summa vid pension.

Pension = 7 år bort och summan ~330.000kr.

Jag planerar att spara ca 6000kr/mån.

Vad hade ni gjort med dessa pengar för att få dom att växa?

Välkommen till forumet! :smiley:

Det beror helt på hur riskbenägen du är, hur tajt detta är i din ekonomi och hur beroende du är av att pengarna växer.

6000 x 84 månader är ju en halv miljon oavsett. Så frågan är om löftet till föräldrarna smäller högre än din önskan om att tjäna på din investering.

På 4,5 år har du ju pengarna till föräldrarna och efter det kan du satsa helhjärtat på den egna ekonomin. Detta vore säkrast och då bör pengarna sitta på ett fasträntekonto med hög ränta.

Tackar! :blush: Och tack för ett bra svar! Jag tar och letar info kring fasträntekontn i forumet.

En del av sparandet per månad kan jag tänka mig att vara lite mer risky med för att försöka få dom att växa mer.

Vad rekommenderas då? Indexfonder?

Fast ränta har Saldo högst om du binder dig 1 år.

Vill du hellre ha någon annan kan du leta här:

Vill du köra på en aktiefond välj då en global. Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Index S.

Bättre att köra på en än låt säga alla tre?

Ja välj en global fond. Alla 3 är bra och vilken av dem som kommer att ge bäst avkastning står skrivet i stjärnorna.

Eftersom 2/3 av 6000 (dvs 4000) behövs för att generera återbetalningen så är väl 1/3 (2000) då lämpliga att placera.

Jag säger som @Thompa.th - välj en. Jag har både LF global och Avanza global, men mest för att det råkat bli då. Alla de nämnda är bra.

Vill du höja risken lite så kör 50/50. Att globalfonder skulle totalkrascha är bäldigt osannolikt.