Jag och min fästman sparar på ett gemensamt sparkonto för att få ihop en buffert innan vi börjar investera i fonder osv. Där lägger vi 4000 kr var per månad.
Till mina egna sparkonton (ett för ”roliga saker” och ett för buffert) sparar jag 1000 kr i månaden (500 kr var).
Jag funderar på om jag borde spara 50/50 individuellt och gemensamt istället? Jag känner att mina egna sparkonton fylls lite långsamt. Vi har förresten inga barn men vill ha i framtiden. Min månadslön är 46 000.
Men tanke på din månadslön tycker jag du har ganska lågt sparande. Ifall ni vill spara gemensamt eller individuellt överlåter jag till er. Men förstår att det känns långsamt när du “bara” sparar 1 000 kr för dig själv. Det blir 12 000 kr på ett år, det räcker tyvärr inte så långt 2026.
Kan jag fråga hur gör ni med hyran till er boende är den också 50/50? Hur skiljer det sig i lön mellan er?
Det är inget fel med att dela 50/50 men jag vet att visa ibland delar upp procentsatsen utifrån lönerna om det är så att det skiljer sig mycket i lönegap.
Bara en tankeställare, finns nog inga rätt eller fel bara man kommer överens om ett sätt som funkar för er.
Hur ser era inkomster och utgifter ut i övrigt i grova drag? Hur bor ni i dag? Hur stor är er buffert nu?
Dessa tre frågor gör det lättare att komma med input tycker jag. Bor ni i en hyresrätt så behöver en buffert inte vara så stor, bor ni däremot i ett hus med direktverkande el och 30 år gamla vitvaror så bör buffert vara enorm
Pengarna ni vill börja investera i fonder, när är det tänkt att dessa ska användas? Är det ett bostadsköp närmsta 5 åren i tankarna? Det behöver inte vara så dumt att investera i så fall men kräver lite mer flexibilitet i exakt tidplan.