Nybörjare börja spara på börsen/sparäntekonto

Mitt första inlägg, ny i detta forum och kan inget om fonder/aktier. Jag vill börja månadsspara i aktier. Jag kan just nu spara Max 5000kr i månaden. Hur ska jag fördela mitt sparande?

1. Hur mycket buffert bör jag ha?
  2. Spara i konto med en sparränt. Hur vet jag att det är säkert och har den högsta räntan?
  3. Hur mycket ska jag månadsspara i indexfonder kontra sparränta konto?

Jag tänker mig ett långsiktigt sparande samtidigt som jag inte vill ta större risker.

Tar emot all hjälp och tips. :pray:

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Beror på. Bor du i hus eller hyr du lägenhet? Har du fast anställning? Jag brukar tänka att jag ska ha råd att ersätta/laga det dyraste som kan gå sönder men som är superviktigt för min vardag. Plus 3-6 månadsutgifter. Blir man arbetslös så kan det ta några månader innan a-kassa och sådant kickar in.

Du kan googla compriser+sparkonto. Fria uttag och insättningsgaranti. Där får du de just nu bästa sparkontona.

Allt som ska användas på kortare sikt än 3 år kan du spara på sparkonto. Men prio 1 är att spara ihop till buffert innan du börjar spara på börsen. Allt du sedan kan avsätta på lång sikt kan du placera på ett ISK och välja den billigaste globala indexfonden du hittar. Sedan är du igång :smiley: ännu enklare är att börja med en fondrobot som Lysa eller Opti så får du hjälp med allt från fondval, risknivå, balansering och så vidare.

Lycka till! :smiley:

2 gillningar

De här kanske kan vara till hjälp att läsa.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Det är alltid svårt att rådgöra, eftersom du måste ta hela din situation i beaktande. När kommer du att behöva pengarna? (lägenhetsköp? bilköp? resa? familj?) Hur riskkänslig är du? (fast jobb? eget boende? plugg? utgifter?)

1. Buffert brukar man säga 3-6 månaders utgifter, lite beroende på förutsättningarna.
  2. Sparränta kan du kolla med den bank du har idag. Fasträntekonto är det som kan vara läge att kolla upp. Kolla jämförelsesajter online. Men de flesta ligger ganska lika idag.
  3. Du ska spara så mycket du känner att du vill spara för att ändå leva som du vill. Fundera också över målen. Men 5000 i månaden är bra, speciellt om du har normallön.

Kolla upp hur ISK fungerar (det finns många trådar här t ex). Långsiktigt är det, eller en fondrobot, smidigaste sättet att få pengar att växa över tid. Ska de användas inom några år är sparkontot med högre ränta bättre.

Lycka till!