Nybörjare på att spara och investera, behöver hjälp för att komma igång

Hej!

Jag försöker få igång sparandet i vårt hushåll, vilket inte är särskilt enkelt.

Jag är 33 år, sjuksköterska och har en lön på 38000, jobbar 80%. Har en sambo och två småbarn. Vi bor i en bostadsrätt, bostadslånet har vi hos SBAB. Min sambo är fastighetsmäklare och blev klar när marknaden var som tuffast. Vi har inte kunnat spara pga höga räntor och för att våra löner inte räckt till helt enkelt.

1. Jag har ärvt aktier efter min pappas bortgång, det som är kvar av dom ligger på ett isk konto. Aktierna är köpta i ett bolag som heter corem och de går inte särskilt bra. Jag vill sälja Aktierna och placera om dom i fonder. Vad ska jag tänka på och hur går jag tillväga? De är just nu värda 17500 kr.

2. Jag behöver pensionsspara, vilken bank ska jag välja? Just nu har jag lönen och aktierna på Nordea och bostadslån på SBAB. Har ett konto på avanza, ska man spara där?

3. Jag vill spara kortsiktigt också, tex för utlandsresor och för att ha en buffert för “akuta” fall. Just nu har jag ett enkelt sparkonto på Nordea, 40 000 kr är allt jag har. Bör jag flytta de pengarna till ett sparkonto som ger mig ränta eller bör man lägga även de i fonder?

4. Jag vill spara till mina barn i fonder också.

Sammanfattningsvis undrar jag vad ni kan ge mig för råd om vilken bank och vilket typ av spararande jag ska placera om dom 40k jag har och om jag ska sälja dom aktierna, var ska jag sedan investera dom? Allt är en röra känner jag, vill gärna ha allt samlat på samma bank eller max 2 stycken olika banker. Med tanke på mina sambos osäkra i inkomst är det svårt att ha en Bestånde summa jag kan spara varje månad. Suck.

1 gillning

Hej!
Det finns en länk på den här sidan som heter ungefär “Börja här”. Det ger en bra genomgång. Läs helst den. Men här kommer mina snabba enkla råd.