Nybörjare på att spara och investera, behöver hjälp för att komma igång

Hej!

Jag försöker få igång sparandet i vårt hushåll, vilket inte är särskilt enkelt.

Jag är 33 år, sjuksköterska och har en lön på 38000, jobbar 80%. Har en sambo och två småbarn. Vi bor i en bostadsrätt, bostadslånet har vi hos SBAB. Min sambo är fastighetsmäklare och blev klar när marknaden var som tuffast. Vi har inte kunnat spara pga höga räntor och för att våra löner inte räckt till helt enkelt.

1. Jag har ärvt aktier efter min pappas bortgång, det som är kvar av dom ligger på ett isk konto. Aktierna är köpta i ett bolag som heter corem och de går inte särskilt bra. Jag vill sälja Aktierna och placera om dom i fonder. Vad ska jag tänka på och hur går jag tillväga? De är just nu värda 17500 kr.

2. Jag behöver pensionsspara, vilken bank ska jag välja? Just nu har jag lönen och aktierna på Nordea och bostadslån på SBAB. Har ett konto på avanza, ska man spara där?

3. Jag vill spara kortsiktigt också, tex för utlandsresor och för att ha en buffert för “akuta” fall. Just nu har jag ett enkelt sparkonto på Nordea, 40 000 kr är allt jag har. Bör jag flytta de pengarna till ett sparkonto som ger mig ränta eller bör man lägga även de i fonder?

4. Jag vill spara till mina barn i fonder också.

Sammanfattningsvis undrar jag vad ni kan ge mig för råd om vilken bank och vilket typ av spararande jag ska placera om dom 40k jag har och om jag ska sälja dom aktierna, var ska jag sedan investera dom? Allt är en röra känner jag, vill gärna ha allt samlat på samma bank eller max 2 stycken olika banker. Med tanke på mina sambos osäkra i inkomst är det svårt att ha en Bestånde summa jag kan spara varje månad. Suck.

1 gillning

Hej!
Det finns en länk på den här sidan som heter ungefär “Börja här”. Det ger en bra genomgång. Läs helst den. Men här kommer mina snabba enkla råd.

1. Flytta dina 40.000 kr från Nordea till ett bankkonto med ränta på Avanza. Det finns några stycken att välja på. Där får du lite ränta!

2. Sätt upp ett månadssparande till dig själv på Avanza. Du skriver att du kanske inte har råd, men skulle det funka med 100 kr per månad? Då får du något som bara tickar på hela tiden. Plötsligt en dag kommer du att ha flera tusen! Och skjut till extra när du får råd, eller bättre - höj månadsbeloppet. Månadssparandet ska gå till en global indexfond om sparhorisonten är typ 10 år eller längre, någon av dem som rekommenderas på länken “Börja här”.

3. Ring Avanza och fråga hur du bäst gör för att sälja aktierna och föra över dem till ditt månadssparande. Det är nog inte alls svårt, men ring dem om du är osäker. (OBS, jag vet inget om bolaget Corem, och det är inte mitt fel om aktierna börjar stiga när du sålt.)

4. Barnsparande är mer komplext. Vänta med det till dess punkt 1 till 3 är färdiga. (Det är ok att vänta - du kan alltid föra över ditt egna sparande till barnen senare.)

5. Viktigast är att komma igång med månadssparandet.

lycka till!
E

2 gillningar
  1. I och med att det ligger på ISK så är det bara att byta tänker jag. Sälj allt och köp en global indexfond är en bra start!

2. Om det är privat sparande och inte tex tjänstepension du menar så kan du välja vilken bank du vill. Avanza fungerar bra, men Nordea har väl bra fonder också antar jag.

3. För buffert tycker jag absolut att du ska ha sparkonto. Det är ju trevligt att få lite ränta, men det är inte jättemycket pengar du missar på 40 000 kr i förlorad ränta. Oavsett tycker jag det är bra att ha i alla fall en del av bufferten på sin huvudband.

4. Gissar på att det är +10 år i sparhorisont. Jag hade satsat på aktiefonder.

Välkommen till forumet förresten.

2 gillningar

Ja förresten, bufferten på 40 000, behåll den i pengar på ett sparkonto tills vidare, inte fonder. Om något oväntat händer så vill du att de ska vara lätta att komma åt utan att vänta på fonden ska säljas osv.

När du har gjort steg 1 till 3 kan du överväga om bufferten ska vara större. Den känns liten för en hel familj. I så fall lägger du alla pengar som är över i slutet av månaden i bufferten tills den blir tillräckligt stor. (Behåll gärna det lilla månadssparandet ändå, det är en god vana.)

1 gillning