Hej allihopa och tack för möjligheten att ta del av er samlade kunskap.
Första posten på “forat” så hojta om den ska placeras någon annan stans.
Tänkte att jag kanske kunde få be om lite input från er.
Lite bakgrund:
Jag och min bättre hälft diskuterar fram och tillbaka om hur vi ska göra med vårt sparande. Vi har just börjat tjäna okej med pengar efter många år av studier, sjukskrivningar och föräldraledighet. Vi har inga pengar från föräldrar eller liknande att räkna in i kalkylen.
Nu bor vi i en (inte jättebillig) hyresrätt i en mellanstor stad och är väl en 300k från en insats som räcker till en bostadsrätt här.
Nu är frågan vad som den mest givande strategin.
Ska vi spara och låta pengarna växa i fonder och aktier och fortsätta bo i hyresrätt eller ska vi spara med fokus att komma in på bostadsmarknaden?
Det är väl utmaningen här. Jag vill gärna bo i bostadsrätt/radhus medan min bättre hälft inte bryr sig och är stressad över att investera så mycket pengar och belåna sig.
Känns som att ni ska snacka ihop er om det först och främst då. Men det finns ju inget som hindrar att du/ni börjar spara på börsen ändå, utan mål, utan bara till “någonting” på en 10-15 års horisont. Typ 1000-2000 i månaden.
Sen, när ni gemensamt bestämt er, så börja spara mer fokuserat till bostad. Eller inte, beroende på vad ni kommer fram till
Hur snabbt kan ni spara ihop 300k då genom att bara låta dem ruttna på ett konto? Om ni är flexibla med tidsperspektivet så tycker jag det är bäst att låta pengarna arbeta under tiden, viker marknaden får ni vänta lite längre på flytten medan om den har en fin utveckling kan ni flytta snabbare + bygga ett större kapital i långa loppet.