Mindset när man sparar till boende

Jag och min sambo håller på att spara för att köpa villa och inser att vi kommer behöva minst 500K i insats för att kunna köpa ungefär där vi vill bo. Känns dock svårt med de stegrande bostadspriserna, och när vi väl har 500K (vilket kommer ta några år) så känns det med nuvarande prisökning att vi då kommer behöva 600K. Och så vidare.

Hur tänker man för att det inte ska kännas helt hopplöst? Vi har funderat på att köpa billigt hus i nån mindre by i Småland då vi är därifrån, men jag har fast jobb på plats i Göteborg och det är tyvärr ganska nischat, så det finns inget liknande utanför storstäderna.

Detta är för övrigt mitt första inlägg i forumet, så jag vill passa på att tacka för en förträfflig podd. :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Man får tänkt allt eller inget och vara flexibel. Det ”konventionella” rådet är att man ska ta låg risk med pengarna till en kontantinsats, problemet är ju dock precis som du beskriver att man då aldrig kommer ikapp. Så ta istället hög risk med dessa pengar… blir det fin utveckling kan ni köpa ett hus, blir det mindre fin eller t.o.m negativ utveckling får ni kanske vänta några år med köpet.

2 gillningar

Håller med dig Erik. Det är absolut ett alternativ.

Och TS - äger ni ert boende idag? Annars kan det ju vara en idé att köpa in er i ett billigare boende medan ni fortsätter spara till kontantinsatsen? Då hänger ni förhoppningsvis med upp OM priserna fortsätter uppåt (med hävstång dessutom).

Beror helt på hur man vill gambla.

Exempelvis SBAB kräver 5% egen insatt, ihop med 10% privatlån… Tror man bostadspriserna kommer gå bättre än börsen under det närmaste åren så är det troligen bättre alternativ, men otroligt mycket gambling i det hela.

Tror jag sagt det tidigare i detta forum, men det vi gjorde var att flytta in i en etta på 19 M2 och på sätt sänkt våra totala månadsutgiter till under 7 000 kr/månaden. Sen beror sparandet på lönen men vi sparade iaf över 40k i månaden vid den tiden. Ihop med detta planerade och köpte vi vårt framtida bohag på reor/loppis för att hålla motivatione uppe. Nu fungerar troligen inte denna metod föra alla då det kräver ett visst psyke samt inga barn inblandade.

2 gillningar

Många följer denna princip och det har historiskt fungerat väldigt bra. Eftersom signalen är att vi ska konsumera och inte spara och att bostäder inte räknas så lär väl priserna sannolikt öka. Då gäller väl frågan om att hitta ett objekt inom rätt prisintervall som kan öka i värde med rätt insatser. Är väl också lite gambling så lusläs bostadstrådarna här om du inte redan gjort det.

Du har ett antal alternativ:

1. Låg risk och hög sparkvot så att ni kommer upp i summan ni behöver. Du skriver inte hur mycket ni kan spara per månad, men till exempel göra sig av med bilen om den inte behövs eller bo i en mindre lägenhet är alternativ för att spara. Även undvika att köpa nya dyrare saker som datorer, mobiler mm.
  2. Köpa en temporär bostad som ni kan bo i för att följa med tåget upp. Jag rekommenderar bara detta om det är en bostad som ni är 100% ok med att spendera minst 5 år i.
  3. Hög risk (stor andel aktier) och helt enkelt hoppas på att ni har “tur” med börsen.

Jag tror personligen inte heller på låg risk för att spara till kontantinsats. Har man otur och det går sämre än förväntat så får man vänta längre tid helt enkelt.

1 gillning

Tänk om kring var ni vill bo och vad villa behöver betyda. Kanske räcker med radhus i första vändan?
Kolla vad ni har råd med nu så att ni inte låser er vid en bestämd målbild.

Sen: var strategiska med var ni letar. Hitta områden som är relativt nära stan men som ännu inte gentrifierats. Jag har inte superkoll på Gbg men vet att det finns vissa områden i närheten av Backaplan som definitivt är up and coming.

Har ni båda jobb och verkligen vill spara ihop 500k så drar ni in 10k var per månad på ett fasträntekonto och ni har insatsen på drygt 2 år. Behövs 600k får ni vänta 2.5år.
Vill ni bor ni i hus i Småland om 2.5år. Check.

Spara pengar och köp det ni vill ha när det ligger relativt nära i tid.

Som varande i samma situation som du, skulle jag inte rekommendera att gambla. Hellre öka din sparkvot isåfall. Om du känner likadant som jag, vill du flytta till hus helst imorgon, men iallafall inom 1-2 år. Att då gambla med de pengar ni har fått ihop och i värsta fall få vänta 4-5 år eller ännu mer, skulle vara mardrömmen.

1 gillning

Spara hårt och investera hårt.

Matlådor till lunch, inga dyra resor, se över månadskostnaderna.
Kör man studentbudget men med full lön så kommer det gå snabbt!

1 gillning

Jag håller med Pingu att spara in på smågrejer räcker lång väg. Jag lyssnade på Framgångspodden på avsnittet med Oskar Lindberg “Hur man sparar sig fri” och det var oerhört inspirerande och lärorikt!