Hej,
Jag och min fru vill köpa ett radhus eller villa i Åkersberga. Vi äger inget boende nu utan bor i en billig hyresrätt i förstahand.
Vi är lite oroliga att bostadsmarknaden ska börja öka och funderar därför på att köpa ett “ok” hus för att komma in i marknaden och sen rida på en eventuell uppgångsvåg och köpa ett riktigt bra hus längre fram. Problemet med det alternativet är att marknaden kanske går ned och att vi kommer ha mycket högre boendekostnader än idag och kan spara mindre varje månad.
Det andra alternativet är att bo kvar i hyresrätt spara i ca två år till och hoppas på att marknaden inte springer iväg för fort. Vi sparar 20 000 i månaden så det blir ju en del på två år.
Så, spara vidare i hyresrätt lr hoppa in i marknaden, vad hade ni gjort?
Vi är 35 båda två och har stabila jobb.
Jag hade varit försiktig med att köpa något tillfälligt bara för att sälja och flytta ett par år senare när drömboendet dyker upp. Ingen som kan säga med säkerhet hur marknaden ser ut om säg två år. Det är inte garanterat att värdet på huset kommer öka under tiden men eftersom det är dyrt sparar ni som du säger mindre. Dessutom kommer flyttkarusellen kostar en hel del i onödan.
Fortsätter ni spara 20k i månaden i 2 år har ni i alla fall garanterat halv miljon mer som ni kan gå in med i framtida drömhus.
5 gillningar
Finna ingen garanti för att man kan göra en bostadskarriär.
Det är en risk och med så kort horisont som 2 år hade jag fortsatt att spara.
2 gillningar
Ett tips baserat på erfarenhet från kollegor etc, börja kolla och gå på visningar för drömhus ganska snart om er horisont bara är två år. Flera har kollat runt i över ett år men antingen är de inte 100 på huset, eller så räcker inte pengarna till att vinna budgivningen.
3 gillningar
Börsen brukar gå upp mer än fastigheter.
Kör en global indexfond, men håll i minst 5 år.
Ska ni köpa något för att bo, så köp något där ni kan bo minst 10 år, helst 20+ år.
Investera aldrig under perioder kortare än 5 år, är min rekommendation, lägg i så fall pengarna på ett sparkonto.
Att köpa ett radhus i investeringssyfte under 2 år är bland de sämsta valen man någonsin kan göra ekonomiskt, snälla gör inte det.
1 gillning
Att köpa en bostad har varit mitt i särklass bästa ekonomiska beslut.
Inte i huvudsak för att jag hoppades på att värdet på bostaden skulle öka utan för att minska oron kopplat till frågan i din tråd.
Så fort bostaden var köpt visste jag att jag var “klar”. Alla besparingar förutom buffert kunde gå rakt in i aktiefonder utan att behöva fundera på hur mycket man måste ha tillgängligt för att eventuellt i framtiden med oklar tidshorisont betala för insatsen.
Riskacceptansen höjdes kraftigt och har belöntas fint sedan dess.
Jo men du köpte väl inte i investeringssyfte där du visste att du skulle sälja inom 2 år?
Det är ju dessa 2 år som är problemet i trådstarten tycker jag.
1 gillning
Nej då, vi köper isf ett hus vi kan bo i en längre tid men som förhoppningsvis går upp också så vi kan köpa ett nytt hus längre fram (minst fem år fram).
1 gillning
Vill påminna om detta avsnitt: 
Jag skulle säga spontant att spara tills ni kan köpa ett boende som ni kan tänka er att bo i, i minst 10 år. Kortare horisont än så tycker jag personligen inte att man ska ha på ett boende.
4 gillningar