Hej, första gången på forumet!
De näms under podcasten ibland (och jag har inte lyssnat till alla avanitt) att spara för eget boende är viktigt. Jag har börjat spara för ca 1 år sedan (ca 100tkr och ca 8tkr i mån) med långsiktiga målet att nå FIRE innan 50/55 (jag är nu 28)
Jag har gjort det genom LYSA 90-10 portfölj och Avanza Zero6 , då jag har inte tid/kunskap att göra allt på egen hand.
Missar jag poängen med att spara till FIRE när jag inte ens har mitt eget hus/lgh?
Sen näms def i en avsnitt som jag lyssnade på(och jag lyssnade på ca 10-20 avsnitt) något i stil med “om du har mindre pengar så kan du inte vara lika agressiv med ditt sparande” sen frågade hans fru varför och de kom fram med att “vi tar det en annan gång”. Kan någon förklara för mig varför det är så? Jag tänker att jag vill ta max risk på i princip alla mina sparpengar då även om jag förlorar allt så ser jag inte det som hela världen och jag har fortfarande relativt lite som jag inte riktigt kan göra något med (kan ej köpa hus/leva på utdelning osv). Jag tänker att om jag skulle ha 100mil hade jag hellre levt på utdelning och försökt bara investera för att motverka inflationen?(3% per år)
Sorry om det är ganska simpla frågor men har knappast någon i min omgivning som man kan rådfråga.