Ung med bra förutsättningar, men ingen plan!

Hej alla!

Ny på forumet här, och tänkte skapa ett inlägg med en sammanfattning om min nuvarande situation och ekonomi, och ifall ni har råd om hur jag ska placera mitt sparande och tänka inför framtida bostadsköp.

Jag är 30 år, med lön på ungefär 49.000 innan skatt (snitt 37000 efter) och bor i dagsläget i en hyresrätt (studentlägenhet) med min sambo som är student. Sambon blir klar med sina studier om 1 år, och vi planerar att köpa en bostadsrätt som jag står på inom ett år.

OBS: Jag gör kalkyleringar enbart utifrån min inkomst och ekonomi, och utesluter min sambo då hon är student. Jag bidrar med hyra och matkostnaden för oss bägge. Detta är något vi båda trivs att göra och ändrar helst inte på.

Mitt sparande ser ut som följande:
Totalt sparande på ett sparkonto (inför bostadsköp): 460.000
Totalt på avanza blandade indexfonder: ca 55.000

Månadsbudget:
Hyra: 6000
Räkningar (inkl. kollektivtransport, akassa, försäkringar, CSN, diverse abonnemang): 3000
Mat: 4000
Ha-kul pengar (utemat, kläder, prylar): 4000

Detta leder till att jag har ungefär 20.000 över varje månad. Jag har ingen aning hur jag ska lägga dessa pengar. Borde jag spara upp till högre kontantinsats så att boendeköpet framöver blir billigare, eller om vi planerar att köpa något större rakt av, typ en trea i stockholmsområdet?

Hur skulle ni gjort? Jag tar gärna inspiration. Vi skulle också vilja ha ett smart sätt att lägga undan lite sparande till resor, men vet inte hur jag ska fördela detta. Är det vettigare att lägga 20.000 på avanza direkt varje månad, speciellt nu när börsen går ner dessutom?

Jag känner att jag har bra förutsättningar som kan bidra till vår nuvarande livsstil med både mat, hyra och nöjen tillsammans på två stycken, och samtidigt kan spara över 20.000 i månaden. Hjälp mig gärna med mitt lyxproblem! :smiley:

Planen är att köpa en bostad för max 3 miljoner i dagsläget.

Tack på förhand!

Det är svårt att ge tips här. Jag tror du och din sambo behöver fundera över vad ni vill göra med pengarna. Det finns få rätt och fel - vad kommer ge er mest lycka? Resor, finare boende, mer trygghet, mer frihet?

Vill ni investera för framtiden finns det bra råd för hur men ni måste bestämma hur mycket, hur länge och varför. Först då kan man ge bra rekommendationer. Om man verkligen inte vet så kan man ju alltid bara köra en 50/50 lösning. 50% på lysa/index, 50% på sparkonto.

Men mest utväxling får man nog om man har en idé om vad man vill uppnå :cowboy_hat_face:

1 gillning

Res jorden runt och festa upp pengarna. Spara kan du göra senare. Lyssna på de senaste avsnitten av podden

1 gillning

Om planen ändå är att köpa bostadsrätt när sambon är färdig med studierna om 1 år så skulle jag bankat så mycket som möjligt fram tills dess… jag är 48 och hade inte riktigt samma goda lön som du, men kan ångra mig att mitt sparande var minimalt i 30 års åldern. Så med den erfarenheten blir mitt tips avanza eller kanske tom. Vanligt konto ifall ni ska ut med stora utgifter om 1 år

Skriv samboavtal.

Om du köper boende där ni båda flyttar in utan samboavtal som reglerar att det är du som äger och ska fortsätta äga lägenheten så har din sambo rätt till halva värdet av bostaden den dagen ni separerar om ni gör det.

Var rädd om dina pengar. Räkna alltid med separation/skilsmässa och utgå från att det kommer att ske. Därifrån fatta beslut om din ekonomi och hur du/ni säkrar upp för dig/er.

Ser också att ni planerar att bo i Stockholms-området. Skriv in båda två i Stockholms bostadskö om ni inte redan står där. Kostar 200 kr per år. Stå kvar hela livet även om ni inte tror att ni behöver annat boende. Det kan komma en tid då ni vill ha en hyresrätt, kanske som pensionärer.

Jobba mindre? Jag förstår verkligen inte den stora tillbedjan till heltid. ^^´
Kontantinsats till boende är absolut vettigt men ja, senaste avsnittet är bra av rikatillsammans kring detta.
Räkna på hur mycket du behöver spara för att ha en vettig pension och liknande kan vara vettigt också.

Jag har bostadsrätt, halvmiljon i aktier och begränsar intjäningen till det jag behöver betala i månaden då pengarna kommer växa av sig själv. Sparar lite då och då. Är 32 år.

1 gillning

Skriv också testamente. Kanske vill du att sambon ärver dig? Kanske också teckna en livförsäkring på dig med förmånstagare sambon så blir det enklare för hen att behålla lägenheten vid låg inkomst om du avlider t ex.

Vad gäller själva ekonomin: Det som brukar ges som råd här på forumet är att pengar som ska användas inom 1- 3 år ska placeras på sparkonto.

Så mitt tips är: om du planerar att köpa boende om ca ett år. - spar allt på sparkonto till dess du köpt boendet. Efter det börja investera. Ni har tiden för er :).

Ni borde skriva något för eventuell separering med!

Det regleras i samboavtalet.

Missa din post.

1 gillning

Om ni vet att ni ska köpa boende inom ett år skulle jag personligen maxa sparandet för just det för att ha mer valmöjligheter när ni sätter igång och kikar.

Men jag personligen gillar ju att resa så skulle sätta undan 25% på ett separat resekonto…

Och jag personligen kan ju inte hålla mig från att investera så skulle ta minst 25% till det med…

Flyttat till en mindre ort där villorna är mycket billigare och investerat allt du får över på Avanza (i billiga globala fonder såklart).

1 gillning