Hej alla!
Ny på forumet här, och tänkte skapa ett inlägg med en sammanfattning om min nuvarande situation och ekonomi, och ifall ni har råd om hur jag ska placera mitt sparande och tänka inför framtida bostadsköp.
Jag är 30 år, med lön på ungefär 49.000 innan skatt (snitt 37000 efter) och bor i dagsläget i en hyresrätt (studentlägenhet) med min sambo som är student. Sambon blir klar med sina studier om 1 år, och vi planerar att köpa en bostadsrätt som jag står på inom ett år.
OBS: Jag gör kalkyleringar enbart utifrån min inkomst och ekonomi, och utesluter min sambo då hon är student. Jag bidrar med hyra och matkostnaden för oss bägge. Detta är något vi båda trivs att göra och ändrar helst inte på.
Mitt sparande ser ut som följande:
Totalt sparande på ett sparkonto (inför bostadsköp): 460.000
Totalt på avanza blandade indexfonder: ca 55.000
Månadsbudget:
Hyra: 6000
Räkningar (inkl. kollektivtransport, akassa, försäkringar, CSN, diverse abonnemang): 3000
Mat: 4000
Ha-kul pengar (utemat, kläder, prylar): 4000
Detta leder till att jag har ungefär 20.000 över varje månad. Jag har ingen aning hur jag ska lägga dessa pengar. Borde jag spara upp till högre kontantinsats så att boendeköpet framöver blir billigare, eller om vi planerar att köpa något större rakt av, typ en trea i stockholmsområdet?
Hur skulle ni gjort? Jag tar gärna inspiration. Vi skulle också vilja ha ett smart sätt att lägga undan lite sparande till resor, men vet inte hur jag ska fördela detta. Är det vettigare att lägga 20.000 på avanza direkt varje månad, speciellt nu när börsen går ner dessutom?
Jag känner att jag har bra förutsättningar som kan bidra till vår nuvarande livsstil med både mat, hyra och nöjen tillsammans på två stycken, och samtidigt kan spara över 20.000 i månaden. Hjälp mig gärna med mitt lyxproblem! ![]()
Planen är att köpa en bostad för max 3 miljoner i dagsläget.
Tack på förhand!