Ingen koll på döda hos Savr. Fler som är lika dåliga?

Lysande på avsnittet med intervju av Savr. Hoppade till när det framkom att de inte har koll på vilka av deras kunder som dött. Lät som att de inte tyckte att det var nåt problem eftersom efterlevande bara behöver kontakta dem så ordnar det sig. Ursäkta? Det är ju långt ifrån självklart att efterlevande ens vet att den döde hade fonder på Savr, då blir ju fonderna liggandes och kommer inte att ingå i bouppteckningen och efterföljande arvsskifte. Fler som är lika dåliga som man ska undvika? Lysa?
När en av mina föräldrar dog behövde jag kontakta ICA banken för underlag, de förstod själva inte varför de inte gjort nåt utskick, alla andra skickade ut automatiskt.

10 gillningar

Reagerade på samma sak. Man borde nog göra en lista (dödslista?) över alla konton man har på olika ställen som man kan lämna efter sig.

3 gillningar

Det är vore fel att påstå att BullionVault är lika dåliga eftersom de spelar i en annan division utan koppling till den svenska folkbokföringen, men deras regler kan ändå mana till eftertanke:

You should make sure your BullionVault account is named and addressed in a way which will exactly match with your Death Certificate.

Inte så lätt att komma ihåg när man blivit inkapaciterad av exempelvis demens och flyttas runt mellan olika boenden.

3 gillningar

Fördelen är väl att om det finns något konto som man har missats lär det upptäckas när skatteverket vill ha in deklarationen i April under efterföljande år.

2 gillningar

Jag tror långt ifrån alla tänker på att skriva ner alla företag man har sparkonton hos eller alternativa investeringar som tidigare har diskuterats här på RikaTillsammans.

Trine, BullionVault, Savelend osv.

Så fort kapital ligger utanför ISK/KF/AF konto bubblan så kan kapital tappas bort.

Savelend rapporterar intjänad ränta till deklarationen om jag inte har fel. Är osäker om alla sparkonton fungerar på samma sätt?

Tänker man sig inte för blir det en stor börda att reda ut detta för efterlevande.

1 gillning

Det är ju så på många områden, dvs inte bara Savr, så att

är en riktigt bra idé, och närmast en hygienfaktor för att göra det enklare för efterlevande att reda upp efter mitt frånvälle. För det ÄR tillräckligt jobbigt som det är, tänker jag.

(:see_no_evil: - sätter på mig skämsmössan direkt dock för inte helt hundra på att jag e helt hemma på denna fronten. Fast kidsen har hyfsat bra koll på vad jag hittar på, för jag snackar så pass mycket om det med det. Men lägger genast detta på To Do-listan!)

Jag reagerade också på samma sak. Är det inte standard på banker att man bevakar folkbokföringen för samtliga personnummer man har för att upptäcka dödsfall? Lät i mina öron som att dom inte haft resurser (utvecklare) för att bygga detta, eller struntat i att prioritera det.

Jo, så är det väl på banker (åtminstone “de traditionella”) men det finns ju idag många andra ställen vi stoppar våra pengar i en eller annan form.

Kryptonyckel vid dödsfall och demens?

Jo så måste det ju vara. Efter att nyligen ha hanterat ett dödsfall i släkten så var det väldigt tydligt att samtliga bankengagemang ”frös”. Alla banker fick besked från Folkbokföringen att personen avlidit och kontona frystes. Ingenting får hända med kontona därefter förrän Bouppteckningen är klar. Inte flytta pengar. Inte avyttra tillgångar. Så det låter konstigt om de inte har det så. Det är rimligen ett lagkrav som banker måste följa för att ingen obehörig ska kunna lägga vantarna på en avlidens tillgångar.

Däremot är bankerna inte skyldiga att kontakta dödsboet. Man måste med någon gudomlig insikt och eventuella papper efter den avlidne kontakta dem själv för att kartlägga tillgångarna. Se länk nedan.

Personligen tycker jag svenska upplägget av dödsbo hantering borde flytta in på 2000 talet med någon form av utökad digitalisering :slight_smile: Men det löser sig på något sätt om än träligt med alla papper.

Och då står du där med en ogiltig bouppteckning som du behöver betala för att göra om, eventuellt inget bankkonto i dödsboets namn, och whatnot.

Ogiltig???

Det man åker på är en tilläggsbouppteckning sen får man dela ut arvet från ISK-kontot - isk-skattem.

Fel som utgör grund för tilläggsbouppteckning

Om ett fel i en bouppteckning upptäcks finns i vissa fall en skyldighet att förrätta en tilläggsbouppteckning (20 kap. 10 § första stycket ÄB).

En tilläggsbouppteckning ska förrättas om

• en ny tillgång eller skuld blir känd sedan bouppteckningen har förrättats
  • något annat fel i bouppteckningen upptäcks, t.ex. att dödsbodelägarkretsen är fel, att ett testamente eller äktenskapsförord saknas, eller
  • en efterlevande sambo, sedan bouppteckningen har förrättats, framställer begäran om skuldtäckning enligt 20 kap. 4 § tredje stycket ÄBoch sambons tillgångar och skulder inte tidigare har antecknats och värderats.

Om du inte blir dement extremt tidigt planerar du förhoppningsvis för någon form av avslutade av din ekonomi i tid, samma sak om du blir dödligt sjuk. Jag skulle säga att den större risken är den lilla möjligheten att dö i en bilolycka på väg hem från jobbet en vanlig tisdag, eller att råka snubbla och landa riktigt illa; ingen förvarning, ingen återvändo, och en väldigt, väldigt jobbig tid för de efterlevande.

En sån enkel grej som alldeles vanliga räkningar, som inte betalas från ett gemensamt konto för att bara den ene i förhållandet råkade göra det, ställer till en hel del problem man inte blir lycklig över.

Jag hade en anhörig som dog och efter bodelningen var klar (tror den redan var klar då, antar att försäkringar inte ingår i bodelningar?) så ringde en från Skandia upp mig och berättar att jag ska få flera tusen i månaden i typ 12-15 år. Det var från någon försäkring som min avlidna anhöriga hade, kanske någon form av livförsäkring?

Jag hade ingen som helst aning om denna försäkring så hade de inte ringt och själva berättat så hade jag ju aldrig fått det. Det här får jag fortfarande utbetalt varje månad. :woman_shrugging:t3::sweat_smile: så tack Skandia för det i alla fall. :see_no_evil: