Tänk om ens arv hamnar hos allmänna arvsfonden?

Är det bara jag som funderar kring om man dör i förtid utan barn eller giftermål - alla ens pengar, om man har några, kommer då att slussas raka vägen till en massa löst folk om jag förstått det hela rätt. Detta är en mycket deprimerande tanke, och jag som ej planerar på att skaffa familj blir inte alls motiverad av att spara mycket med detta i åtanke. Håller ni med mig?

3 gillningar

Skriv ett testamente då och testamentera pengarna till det du vill att pengarna ska användas till. Lokala fotbollsklubben, din polare, eller vad du nu vill.

22 gillningar

Mjo, det borde man egentligen göra. Jag gissar dock att väldigt få personer som är under 50 år skriver testamente för olika anledningar, huvudanledningen är nog att det enkelt är deppigt att göra det. Det är därför så många personer som dör i förtid går detta öde till mötes att alla pengar de sparat hela livet hamnar i fickorna på randoms.

2 gillningar

Jag skulle nog misstänka att absoluta merparten av de som dör i den situationen fortfarande har släktingar med arvsrätt.

Om man verkligen inte har några släktingar i livet med arvsrätt, och man trots det inte valt att skriva testamente eftersom man tycker det är deppigt får man ju bara skylla sig själv.

13 gillningar

Nästan alla människor är rädda för döden och hanterar detta med att inte tänka på döden och förneka liemannens existens. Jag var själv med om en när och kär för inte så länge sedan som bara 2-3 dagar innan dödsfallet började prata om att börja jobba igen. Total förnekelse.

Om man dör utan släktingar, vem kollar då om det finns ett testamente någonstans? Jag antar att kvarlåtenskapen bara kastas om det inte finns någon släkting, eller vad händer?

Chansen att ett testamente ska komma fram är nog ganska liten.

1 gillning

@Golfkungen1337 OM du vill spara mycket vad är då tanken att använda de till? Du kan ju planera att du använder upp de själva tills dess och som “plan B” skriver ett lämpligt testamente dit du vill att pengarna går till om du dör i förtid.

Sen finansierar ju Allmänna arvsfonden mängder av projekt så de kanske ändå går till en hel del vettiga saker? Så då kanske det inte är en sån deprimerande tanke vad de används till. Du kan läsa lite mer om det här och avgöra själv om det är det du vill ska hända med pengarna https://www.arvsfonden.se/om-allmanna-arvsfonden/arv-som-utvecklar-sverige

8 gillningar

Håller med om att det är onödigt att spara mer än man behöver.

Håller inte med om att Allmänna arvsfonden slussar deras pengar till en massa löst folk. De satsar på att ge utsatta grupper, som äldre, funktionshindrade och yngre med engagerande ideér, möjlighet att förbättra tillvaron för många.

Vill man inte stötta detta, så är det inget stort evenemang att skriva ett testamente. Mycket man gör i livet är deppigt, men att lägga någon timme på ett testamente är ett snabbt övergående engagemang.

Vill man lära sig mer så finns fakta här: https://www.arvsfonden.se/om-allmanna-arvsfonden/arv-som-utvecklar-sverige

Skriva testamente online:
https://www.cancerfonden.se/stod-oss/testamente/online

13 gillningar

Tråden uppvisar naivitet kring Allmänna Arvsfonden. Ni länkar till deras egen beskrivning av verksamheten.

Allmänna arvsfondens uppdrag ser ut att vara rimligt och gott, men det finns en risk att bidragsentreprenörer, kriminella och aktörer med tvivelaktiga syften brandskattar fonden.

Så här skriver Riksrevisionen:
Riksrevisionens granskning visar att det finns en historik av ekonomisk brottslighet, organiserad brottslighet och demokratihotande brottslighet bland anställda och firmatecknare i pågående arvsfondsprojekt. Både projektaktiva personer och själva organisationerna som fått projektbidrag ur Allmänna arvsfonden är dessutom kraftigt överrepresenterade i penningtvättsregistret. Detta innebär förstås inte per automatik att de också har använt arvsfondsbidraget på ett brottsligt sätt, men det är allvarligt om personer med ett brottsligt förflutet söker sig till och tilldelas bidrag från Allmänna arvsfonden. Förhållandet är en indikation på att bidragen kan komma att användas i olagliga syften, vilket är extra allvarligt då det rör sig om arven efter avlidna personer.

12 gillningar

Tur att man kan skriva testamente.

Hoppas att arvsfonden får lika hårda regler som vi småsparare inom kort.

8 gillningar

Vill du att pengarna ska gå till något specifikt så får du skriva ett testamente. Jag ser inte problemet.

2 gillningar

Visst är det så, liksom det är på andra ställen i samhället när det är “andras pengar/bidrag” inblandade. Därför man behöver bilda sig en egen uppfattning och en bra början är ju i det de själv skriver. Sen över tid får man hoppas de lyckas styra det mot de ändamålen i slutändan också när pengarna börjar hamna på fel ställen/ändamål vilket känns som det alltid händer i någon omfattning. (Förhoppningsvis går ändå det mesta till bra ändamål)

3 gillningar

Läkare utan gränser kan du testamentera till. Då går pengarna till sjukvård och vaccinationer. En av de effektiva biståndsorganisationerna med små adminkostnader.

Kanske finns någon förening som du gillar? Jag har lagt en liten pott till scoutkåren jag växte upp i. De har meningsfull verksamhet för ungdomar och nästan allt arbetet är ideellt.

Universiteten är också vana att förvalta arv.

8 gillningar

Nej inte direkt. Om man inte har efterlevande eller inte vill att de ska ha en del av pengarna som inte måste följa arvsrätten, och om man inte använt dem själv, så skriver man ett testamente där det går till organisationer och personer man vill ska ha dem. Så har vi gjort. Ser det mer som en del att vara vuxen och ta sina beslut. Ser det inte som ett stort problem. Väljer man att inte göra något så går det till allmänna arvsfonden.

4 gillningar

Allmänna Arvsfonden är, tyvärr, idag en organisation som har problem. De blir ganska lätt lurade av aktörer (kriminella fuskare) som inte alls ska ha några pengar. Kontrollen brister. Rejält.

1 gillning

Läste du resten av tråden? :thinking:

1 gillning

Tror du kan ha missuppfattat vad Allmänna Arvsfonden gör för något. Du kan ju läsa på lite här :slight_smile:
Att säga att det går till “en massa löst folk” är ju inte riktigt sant. Arvsfonden finansierar ju flera hundra projekt varje år, men det är pengar man måste ansöka om. Och det är säkert så att alla projekt inte faller alla i smaken, men det är väl jättefint om dessa pengar kan förverkliga någons dröm eller driva igenom storslagna idéer :slight_smile: Om det nu bekymrar dig så mycket kanske du ska spara lite mindre och leva för stunden. Och se till att testamentera de pengar du i så fall har kvar på dödsbädden så slipper du bry dig.

5 gillningar

Men har du inga släktingar alls? Typ syskon.

1 gillning

Jo jag är ganska ung. Men om man har flax och lyckas med bli gammal är risken stor att det bara finns avlägsna släktingar kvar som kusiner etc.

1 gillning

Nej det är inte bara du. Testamente är ett måste för mig t.ex.