Tänk om ens arv hamnar hos allmänna arvsfonden?

Det är inte smaken det handlar om; det är mkt värre än så. Det går, och förekommer, att lura Allmänna Arvsfondens administratörer på pengar till “projekt” som är fronter, i princip. Sen är pengarna borta.
Tyvärr kan man i dagens läge inte lita på Allmänna Arvsfonden. Organiserade brottsligheten har hittat dit – manna från himlen.

1 gillning

@var3gen
Du får gärna citera detta också. :wink:

2 gillningar

Skriv testamente! Köp testamentesförvaring. Så är det klart.

Om jag plötsligt dör och inte haft någon som ärver mig och jag inte heller orkat testamentera till någon organisation som gör något jag bryr mig om. Då är jag rätt säker på att jag inte heller bryr mig om vart pengarna tar vägen. Annars får jag väl skylla mig själv från graven :headstone:, men nej, det lär jag inte göra trots allt. :angel:

7 gillningar

Eftersom graven inte bryr sig om ens bankkonto så har jag personligen väldigt svårt att relatera till alla på det här forumet som sparar stenhårt och satsar allt de har på att bli rikast på kyrkogården. Jag tänker leva för dagen, många på det här forumet har glömt hur bräckligt livet är och att deras förträffliga pensionsplaner kanske aldrig inträffar.

2 gillningar

Hoppas du läser runt lite mer på forumet, så inser du att långt ifrån alla här sparar för att bli rikast på kyrkogården. Däribland jag, som främst parar för att slippa leva på nudlar som pensionär.

Sen kostar en begravning ganska mycket, så jag hoppas jag lämnar lagom till den i alla fall. :blush:

6 gillningar

Jag sparar mycket för att jag vill slussa vidare till till barn och barnbarn. Jag sparar mycket för att jag tycker om att leva enkelt och inte har massa saker jag vill lägga pengar på. Jag planerar för framtiden men det är knappast så att jag inte lever livet jag vill leva idag.

Satsar mer på DWZ. Die With Zero :wink:

Blir det ändå pengar kvar så får det gå via testamentet.

3 gillningar

Samna här. Högst troligt kommer dock pengar finnas kvar, och jag måste skriva testamente – med professionell testamentesförvaring. I kostnaden/avgiften för det ingår fria ändringar av testamentet sen för all framtid.
Sen när jag har dött ombesörjer systemet att testamentet garanterat kommer fram och följs.

1 gillning

Berätta mer hur du gör det?

Jag har förstått att SKV tittar på en lösning för man kan förvara det. Ganska rimligt eftersom de ändå ska godkänna bouppteckning så hade ju varit smidigt att de hade koll på ens sista vilja, om man nu är orolig att det inte följs.

2 gillningar

Googla “testamentesförvaring” bara så dyker det upp förslag på kommersiella aktörer. Kostnad ~2000 livet ut (engångskostnad).

Verkligen? SKV kikar på nåt sånt? Intressant, det har jag inte gört talas om.

1 gillning

Förstår att det kan vara deprimerande att prata om döden men så viktigt. Arbetar själv på en begravningsbyrå och träffar dagligen anhöriga och ibland vänner till den avlidne som inte har några släktingar (kan också vara kommunen som blir beställare av begravning).
Har man skrivit testamente och kanske vita arkiv underlättar det otroligt mycket för beställaren.
Så mitt tips är, skriv ett testamente med förvaring för då kommer det fram när dödsbeviset kommit till Skatteverket.
Och skall man skriva ner en sak som skall hända när man avlider rekommenderar jag att skriva ner var/hur ni vill bli gravsätta sig. Jag själv har skrivit ner ganska mycket som skall hända när jag dör. Allt från hur jag skall gravsättas till vem som skall få min whiskeysamling som förhoppningsvis mina barn går med på. För viktigt att tänka på om man skriver tex ett vita arkiv är att det INTE är bindande utan mer ett önskemål.
Beställarna jag träffar där den avlidne har önskemål (ej testamente), då brukar det nästan alltid bli det som den avlidne önskat.

3 gillningar

Jag har en massa klienter vars projekt finansieras genom allmänna arvsfonden och min bild är att det är en fantastisk fond som bidrar positivt i samhället. Ger nästan hellre dit än till mina barn :slight_smile:

5 gillningar

Jag hittade SKV’s utredning (PM). Men nej, det är inte fråga om nån förvaring utan ett digitalt register som s.a.s. ska “peka ut” var originalet är. Och det måste fram i original på papper. Enligt lag.

Ref: Ett frivilligt testamentsregister i offentlig regi | Skatteverket

1 gillning

Vi gick till Fonus när vi gifte oss (25 år sedan nu, time flies :open_mouth:…) och fick hjälp med vårt testamente. Fastigheter, särkullbarn och annat så vi ville ha det safe och det kostade inte överdrivet mycket.

Sedan förvaras orginalet i något bergrum någonstans har jag för mig och dom ser till att det kommer fram när det är dax…

Länge sedan vi funderade på det nu men mer info finns på bl.a Vita Arkivet hos Fonus

2 gillningar

Nu har jag läst denna tråd och undrar varför du tror att du kommer att dö ensam ?

3 gillningar

Ja det är ju hyfsat ovanligt att man inte har någon “laglig” arvinge i släkten någonstans.

I genomsnitt har drygt 90 000 personer per år dött under 2000-talet med en topp år 2020, då drygt 98 000 avled. (SCB)

Varje år avlider 1 800 personer som saknar arvingar. 1 200 av dessa har skrivit ett testamente, men de resterande 600 dödsbona saknar förmånstagare. När detta sker, tillfaller personens tillgångar Allmänna Arvsfonden.

0,67% alltså.

bild

1 gillning

För den som inte vill använda sig av Fonus (rörelsen) finns även Livsarkivet som alternativ till Vita Arkivet

1 gillning

Är en lonewolf, det trendar åt det hållet att det också blir min slutdestination. Men det är ganska skönt att inte smacka upp excel filer där man ska spara i en miljard fonder och hela det där racet, jag lever som en dagslända tar dag för dag och tänker spendera pengarna på roliga saker och dö med 0. Som var3gen och den andra postern påpekat, tänker inte göda Allmänna Arvsfonden som donerar pengar till kriminella. Klart att AA inte vill att pengarna ska gå dit men de som sysslar med bedrägeri är listiga och lyckas alltid lura systemet.

2 gillningar

OK, skriv testamente som tidigare nämnt i tråden.

1 gillning