Tänk om ens arv hamnar hos allmänna arvsfonden?

Menar du att “arvinst från avlidnas pensionskonto” som står i årsbesked allmänna pension i det orange kuvertet är inte från Allmänna Arvsfonden? Vad tror du belopp från “arvinst från avlidnas pensionskonto” kommer ifrån?

Nej, den kommer ifrån andra personers pensionskonton, när de avlidit.

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/vad-hander-med-pensionen-nar-du-dor

4 gillningar

Hej. Min man dog för ca 13 år sedan. Hans tjänstepension åkte direkt in på Allmänna arvsfonden. Varken jag eller vårt gemensamma barn fick några pengar därifrån att leva resten av våra liv med.
De pengar som par har att leva på är dubbel ekonomi eftetsom bådas tjänstepension och annan pension ger dem dubbel ekonomi. Medan en änka får leva på enbart det dennes tjänstepension och annan pension kan ge alktså jälften av en gemensam ekonomi. Den döde kan ju inte rå för att denne har dött av sjukdom!
Har också läst om vad Allmänna arvsfonden gör: det är entreprenörer som vet hur de ska skaffa pengar till sina företag. Alla har inte företag. Det gäller företag som på något sätt har hand om funktionshindrades variationer, äldre och förskolebarn. Men alla har inte heller företag inom dessa områden. Att min mans tjänstepension minskade vårt barns och min livkvalitet i våra liv inom fritidsaktiviteter var för mig som kvarvarande förälder ett stort kngrepp i mitt ansvar att ge vårt barn en bra uppväxt för att bli en bra medborgare.

För att svara på din fråga: Du kan inte hindra att din tjänstepension åker direkt in till AAF. Vi får hoppas på att den institutionen har övervakare som kollar igenom alla ansökningar och vilka som söker då de inte hamnar i fel fickor!
Du kan skriva ett testamente på det som blir kvar av kontanta medel till någon institution eller fritidsförening som du tycker ska få dina pengar.

Och framförallt spara inga pengar för längre tid utan spara korttid och använd dem till sånt du tycker är roligt.

Lycka till

Om din man inte hade kryssat i återbetalningsskydd för tjänstepensionen så går dessa pengar till alla andra som har tjänstepension utan återbetalningsskydd. Hade återbetalningsskydd varit ikryssat så hade dessa pengar betalats ut till efterlevande under 5 års tid. De lär inte ha gått till AA.

9 gillningar

Alltså det går ju bara till allmänna pensionsfonden ifall du verkligen inte har en enda släkting, alltså ingen familj alls. Annars går det till din familj, släktingar osv.

”Om det inte finns några bröstarvingar ärver den avlidnes föräldrar. Om de är döda ärver den avlidnes syskon. Om någon av syskonen har dött tidigare ärver deras barn (den avlidnes syskonbarn). Också här får grenarna lika stora delar. Till exempel: En person dör och efterlämnar sin mor och två helsyskon. Modern får då halva arvet, medan den döde faderns halva delas mellan syskonen.
Finns det inga föräldrar, syskon eller syskonbarn ärver den avlidnes farföräldrar och morföräldrar. Om de är döda ärver den avlidnes fastrar, farbröder, mostrar och morbröder. Deras barn (den avlidnes kusiner) har dock ingen rätt till arvet även om de är den avlidnes enda släktingar.
Om det inte finns några släktarvingar eller något giltigt testamente, tillfaller arvet Allmänna arvsfonden. Avkastningen av fonden används för nyskapande och utvecklande projekt för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning.”

Du blandar troligen ihop två olika saker.

Tjänstepension fördelas till andra i samma åldersgrupp när man dör, om man själv valt det. Så din man hade valt att få högre pension i utbyte mot att hans tjänstepension sen gick till kollektivet efter hans död. Det är ett regelverk inom pensionsmyndigheten. Man kan välja sin partner som förmånstagare också, men har man låg pension, så kan detta val göra stor skillnad.

Allmänna arvsfonden tar hand om privat kapital som inte kan fördelas till arvingar vid en individs död, för att inga anhöriga finns att hitta. Detta handlar om väldigt få av de som dör varje år vars arv går till AAF.

Två olika verksamheter, som jag tror du blandat ihop.

6 gillningar

Du har missförstått detta.

1. Att teckna återbetalningsskydd är frivilligt och går att göra för de flesta tjänstepensioner. Det är alltså den försäkrades ansvar för att göra detta.
  2. Om man dör och tjänstepensionen saknar återbetalningsskydd delas kapitalet mellan de som har samma pensionsavtal, är lika gamla och finns i samma pensionsbolag, Det går inte en krona till Allmänna Arvsfonden.
6 gillningar

Inte riktigt. (1:a) kusiner ärver inte varandra enligt svensk lag. Jag har massor med kusiner i livet på båda sidorna, men utan testamente går allt till Allmänna Arvsfonden – trots att jag har många släktingar.

Jo så är det ju. Kriterierna är:

1. båda föräldrarna är döda, och
  2. alla föräldrarnas syskon (om några fanns) är döda, och
    3a. personen är ensambarn, eller
    3b. inga barnlösa syskon i livet och heller inga syskon som är döda och som i sin tur har bröstarvingar (barn).

Ju fler ensambarn det finns i en population, desto vanligare blir det här. Försåvitt att arvsreglerna i landet ifråga säger att 1:a kusiner inte ärver varandra. Hur det är med det i Kina vet jag inte men det är en intressant fråga.

1 gillning

Tyvärr har väl Allmänna arvsfonden skapat sig ett rykte att tilldela alltför många “flumprojekt” pengar. Så jag skulle då inte vilja att mitt arv går dit.

1 gillning

Såg att Missing people stöds delvis av AAF, tycker det är fint. :heart:

Tror allra största majoriteten av deras verksamhet går till vettiga projekt, men sen finns rövhattar och kriminella där det finns pengar inblandat. Men det behövs bättre filtrering, inte att all verksamhet upphör.

Med den logiken skulle vi inte ha vård, skolor, sjukförsäkring eller ens banker i Sverige. :thinking:

Jovisst klart att inte AA har nån vilja eller avsikt att ge pengar till fuskare. Problemet är att de inte har kontroll, kanske inga resurser eller kunskap eller att de inte får kontrollera på de sätt som skulle tarvas. Har inte läst hela Riksrevisionens skrift om AA, det står säkert nåt om det däri:
Allmänna Arvsfonden granskningsrapport, Riksrevisionen

Det är nåt gäng på Kammarkollegiet som har hand om AA:
Allmänna arvsfonden

Det kanske är så att de ska tas av det här uppdraget och ersättas av nån annan instans som har mer strikt kontroll och mer resurser och mandat att utöva sådan.
Det är det Riksrevisionen säger, deras tydliga slutsats: ta bort hela skiten, hela nuvarande systemet.

“…vi drar den övergripande slutsatsen att ett nytt system för hur arven efter avlidna personer utan arvingar eller testamente bör tas fram och ersätta Allmänna arvsfonden. En rimlig utgångspunkt för en sådan nyordning är att arven hanteras inom statens budget.”

RR säger helt enkelt att AA ska tas bort, helt. Glasklart:

"Även om kontrollen skulle stärkas och lagändringar skulle möjliggöra utökade kontrollmöjligheter för Kammarkollegiet så är det ändå Riksrevisionens bedömning att det finns för mycket pengar att dela ut i förhållande till angelägna projekt. Detta hänger i sin tur ihop med bidragsvillkoren. De senaste tio åren har fondens intäkter överstigit utgifterna och antalet bidragsansökningar har inte ökat i tillräcklig utsträckning för att vända den utvecklingen. En sådan bestående obalans är inte hållbar.

Mot denna bakgrund bedömer Riksrevisionen att regeringen behöver ta steg med sikte på en ny ordning för hur arven efter avlidna utan arvingar eller testamente ska hanteras ändamålsenligt, effektivt och med respekt för de avlidna. Riksrevisionens granskning visar att motsvarande arv i flera jämförbara länder tillfaller staten och att statens budget, med den demokratiska beslutsprocess som omgärdar den, anses bättre lämpad för en effektiv prioritering mellan olika behov i samhället."

2 gillningar

Man blir mörkrädd när man läser inlägg som tar allmänna arvsfondens verksamhet i försvar.

Allmänna arvsfondens verksamhet är en samhällsfara som måste upphöra.

Att den missköts måste upphöra, men grundidén med fonden är bra. Men som med alla verksamheter, den måste skötas också.

Var inte naiv. För nästan hundra år sedan var grundidén bra och fyllde ett syfte.

Idag är verksamheten skadlig. Det är mycket bättre att dessa medel åker in i statsbudgeten istället.

Då tycker vi olika.

Jag beklagar situationen och sorgen.

1 gillning