Den avlidnes: ja. Det är därför rekommendationen att ha ”egna pengar” som täcker några månader är bra. Lönearbetar man är det kanske ett mindre bekymmer, men har man många att mätta och höga räntor kan pengarna ta slut fort i väntan på att bouppteckningen är klar.
Individuella konto och tillgångar spärras så fort dödsfallet registrerats. Detta för att skydda dödsbodelägarna tills bouppteckningen är klar. Detta är enligt lag.
Gemensamt konto mellan makar spärras inte generellt sett som jag förstår det. I princip ersätts den ena av ett dödsbo och den andra har kvar sin tillgång till kontot. Så var det åtminstone när min far gick bort där mamma hade tillgång till deras gemensamma konto.
Däremot kan banker nog hantera situationer olika så jag hade kontrollerat med min bank vad som händer med vårt gemensamma konto den dagen en avlider. Om man är sambo känns det ännu mer relevant att kolla med banken.
Sen skadar det ju aldrig att båda har varsitt eget konto med vars hälften av bufferten så man klarar perioden till allt är utrett. Det sista min vill är ju att räkna ören i sorgen.
Många bra tips!
Som jag fattar det kan inte ISK vara gemensamma. Vi har istället samma belopp på våra enskilda ISK och månadssparar lika mycket i bådas.
Kör fullt ut gemensam ekonomi. Är gifta. Alla inkomster kommer in på ett gemensamt konto. Utifrån det kontot sker betalningar, månadssparande till våra enskilda ISK och så får vi en personlig månadspeng.
Att förbereda partnern på sin bortgång ser jag inte som någon form av depression utan som en form av omtanke om sin livspartner. Detta har jag också gjort.
Min fru är sparsam och ekonomiskt förnuftig. Däremot är hon ointresserad av ekonomi i ett större perspektiv. Jag har därför skrivit ett PM vad hon behöver tänka på, exempvis att skaffa betalingsfunktionen i internetbanken. Även hur hon kan logga in på Avanza och föra över pengar till sitt löne-pensionskonto.
Hon har dessutom ett kreditkort i enbart hennes egna namn, som skall täcka något oförutsett.
En gång om året gör jag en sammanställning över vår ekonomi. Bra om inte annat för bouppteckningen.
Har har efter att ha läst Folksams Vita Arkivet skrivit ett eget PM där jag starkt påpekar att det bara handlar om rekommendationer. Något som verkar helt naturligt i stunden kan 20 år senare uppfattas helt fel.
Eftersom vi har ett särkullbarn finns ett inbördes testamente.
Bra att du tänker till. Det här är en sak som många skjuter framför sig.
Alltså bara den avlidnas individuella konton?
För att skydda dödsbodelägarna skulle det kunna tänkas att även den efterlevande makens/makans konto spärrades och det skulle förstås vara besvärligt.
Nä, bara den avlides konto så är i alla fall min erfarenhet. Orimligt att spärra den överlevande make/makans konto.
När det gäller gemensamma konton så tror jag det är bra att kolla med sin bank. Det finn lagar och regler kring det men olika banker kan säkert göra olika tolkningar.
Plus att ha bufferten uppdelad på båda tycker jag är en bra princip
Då mamma dog för ett år sedan. Då spärrades bara hennes konto, pappas och mammas gemensamma var öppet. Nu kan det väl kanske bero på vilken bank och personlig bankman man har.
Givetvis spärras inte den avlidnes make/makas enskilda konton. Vi lever inte i en diktatur!
Enligt min erfarenhet spärras normalt sett inte gemensamma konton heller.
Jag har skrivit testamente som förvaras hos Familjens Jurist.
Har även ett brev i min bostad märkt med “Till den det vederbör”, där jag spaltat upp var det finns pengar att hämta, tex Avanza, Swedbank etc. Men jag antar att det sker någon form av scanning efter ett dödsfall så att inga tillgångar förblir oupptäckta?
Jag undrar dock över en sak: Ärver min arvtagare mina aktier och fonder rakt av, eller säljs dessa och pengarna åker in i dödsboet?
Inte dumt planera ändå så vet i vilka institut ni har pengar åtminstone.
Jag är säker på att bank id, betalkort, inloggning mm slutar fungera efter 3-5 dagar. Och innan dess får man ej använda dem.
Gör en lista över konton/depåer/bankfack, skriv vilka som eventuellt saknar tillgångar och datum. Förvara i en pärm som du vet kommer bläddras igenom. Det räcker och kan förenkla bouppteckningen.
BankID, konton, kort etc spärras så fort du är avliden. Inte rekommenderat att använda en avliden persons inloggningsuppgifter, BankID eller kort innan de hunnit spärras - ganska självklart.
Jag tänker så här om ”frysning” av den egna kroppen. Det ingår i människans skyldighet att inse att man är dödlig och att livet är för evigt slut då man dör. Att låta spara sin kropp tyder på att man inte förmår acceptera att livet är ändligt. Alltså omoget! Vi människor ska låta barn och barnbarn leva sina liv utan konkurrens om resurserna med äldre som borde förbli döda.
Vad man vill göra med värdepapper bestämmer dödsbodelägarna. De kan alltså antingen överföras, eller säljas.
Så är det givetvis. Poängen med kryobevaring är att man förhoppningsvis inte dör. Det kan liknas med en ambulans, som istället för att ta dig till ett sjukhus 50 mil bort i rummet tar dig till ett sjukhus 50 år bort i tiden, där du kan botas.
Jag har pratat med många som planerar att kryobevaras, och alla accepterar att livet är ändligt. Den 14-åriga cancersjuka flicka i Storbritannien som kämpade sig till rätten att kryobevaras får en andra chans till ett rikt liv, inte till ett evigt liv.
Medellivslängden har mer än fördubblats i modern tid. På svenska sjukhus återupplivas dagligen människor som för bara 100 år sedan hade ansetts döda. Skulle världen bli bättre om vi exempelvis förbjuder hjärtstartare för att undvika konkurrens med “äldre som borde förbli döda”?
Jag tror inte det. Men om jag tänkte i de här banorna skulle jag i första hand rikta in mig mot den stora skattefinansierade sjukvården, inte ett dussintal personer som väljer att lägga sina egna pengar på en medicinsk behandling istället för, säg, att köpa en ny bil eller vaska champagne på Stureplan.
Och kanske handlar denna fråga om mer än bara vetenskap, teknik och resurser. Kanske handlar den i grund och botten om vår djupt mänskliga strävan efter att hålla fast vid de och det vi älskar ![]()
Föreställ dig en framtid där du får chansen att återförenas med en älskad som har valt kryobevaring. Tänk på det ögonblicket när du får se deras ansikte igen, få höra deras röst, uppleva deras kärlek igen.
Kryobevaring handlar inte bara om att förlänga livet, utan också om att förlänga möjligheterna för kärlek, relationer och mänskliga erfarenheter. Att vilja hålla fast vid de upplevelser som ger livet dess djup och mening, oavsett hur svåra odds vi står inför, kanske är det mest mänskliga av allt.
Jag vet inte hur stora chanserna vid kryobevaring verkligen är, men jag är glad att den 14-åriga flickan får den andra chans till det rika liv hon så gärna ville ha.
Kryobevaring väcker så många tankar om man tillåter sig att tänka lite oseriöst utanför boxen.
Hur ska man försörja sig?
Har Sverige blivit insläppta i NATO ännu?
Har man laglott och kan ärva tillbaka sina tillgångar från sina barn? Vad säger Skatteverket om anskaffningsvärden och kvittningsmöjligheter.
Får man behålla sitt gamla personnummer?
Det kanske är läge att fingranska filmer från sin första “begravning” och se om man ska disponera testamentet annorlunda andra gången.
Vad händer om man avtjänar ett fängelsestraff när man dör första gången? Måste man då fortsätta sitta av straffet andra gången man lever?
Om man begick ett brott under sitt första liv, men inte blev lagförd, kan man då bli tvungen att ta straffet under sitt andra liv?
Risken finns att man hamnar i ett byråkratiskt vakuum där ingen vet vilka regler som gäller.
Har Sverige blivit insläppta i NATO ännu?
![]()
Gäller dock ej för kapitalförsäkring.
Efter vår mamma gick bort har det vart väldigt mycket strul med banken, räkningar och postgång mm. Allt detta trots att vi hade någon vecka att förbereda oss. Dödsboet får göra vissa saker för att sköta ekonomin men då måste man ringa in eller besöka banken med fullmakt från övriga dödsbodelägare.
När bouppteckningen väl är registrerad(!) så blir det enklare men det kan lätt ta tre månader från då man skickade in den.
Mitt tips är att förbereda sig. Ha lösenord och pinkod någonstans där dina anhöriga kan hitta dem. Skriv en framtidsfullmakt så att någon närstående kan få tillgång till bankkonton utan omvägen via bankkontoret. Skriv gärna ner önskemål till dina anhöriga om begravning och annat. Är inte lätt när man sörjer att fatta beslut så då underlättar det för dem att veta hur du ville ha det.
Det är inget roligt ämne men kan göra stor skillnad för dina nära och kära.
Delar erfarenheterna med struliga banker och låsta konton. Dock rekommenderas framtidsfullmakter för att underlätta för anhörig i det fall man blir otillräknelig och man behöver fortsätta klara omsorg och husförsäljningar etc. under många år.
Vad gäller då?