Erfarenheter av private banking?

Ser att Coeli Private Banking rekommenderas som rådgivare/förvaltare i tråden: “Vilka finansiella rådgivare man kan lita på? | Lista med förslag och tips på bra rådgivare

Något jag ställer mig tveksam till. Har tagit ut mina pengar därifrån efter 9,5 år. På 9,5 år åstadkom dom 39% avkastning på insatta medel! Och detta skall vara “proffs”.

Jag hade sidan om mina egna små depåer på Nordnet och Avanza som jag lekte lite med där jag som amatör och lekman åstadkom långt mycket mer avkastning under samma tidsperiod.

Finns ju många fonder som under 5-årsperioder avkastar 100-150%. Tänk om jag istället hade stoppat in pengarna i en sådan fond och sedan glömt bort den…då hade jag kanske snart kunnat trappa ner i arbetstid.

Det var ständiga felpositioneringar på fel marknader med negativ avkastning som följd. Avgifter högt och lågt som hela tiden äter upp en del av kapitalet. Samarbete med storbank ang. tjänstepensionen där jag sätter in 800 kr i månaden och det försvinner ut 600 kr varje månad i “kapitalavgift”…jag fick inte ett dugg mer eller något bättre av att ha min tjänstepension där jämfört med ett ställe som tar 0 kr i avgift.

Nää…man gör det bättre själv även som amatör. Regel nr 1 måste vara att stoppa och förhindra så många avgifter som möjligt till rådgivare, förvaltare, storbanker o.s.v.

4 gillningar

Jag kan starkt rekommendera SEB pb

Jag har också hört positivt om SEB PB men utan specifik info mer än att de är hjälpsamma när man behöver hjälp och råd.

Kan du ge mer info? Tex hur mycket pengar behöver man stoppa in, på vilket sätt jobbar de och hur skiljer det sig mot vad du själv kan göra.

Har du någon siffra på din överavkastning? Tex årlig avkastning för en portfölj med viss aktieandel som går att jämföra med svenskt/internationellt index.

Genuint intresserad att höra vad de gör bra eftersom jag hört positivt om dem :slight_smile:

1 gillning

Har Avanza PB och har i ärlighetens namn inte märkt någon större skillnad. Får mest reklam om att köpa en massa grejor jag inte vill ha (eventbiljetter, verktyg för börshandel). Sen är ju courtaget lite bättre, och hade tänkt flytta bolånet, men den möjligheten är stängd för tillfället hos Avanza (superbolån).

/H

Jag tror att allt handlar om vad man har för förävntningar på private banking. Så här min erfarenhet av att testat det mesta:

• Avanza - enda fördelarna är lägre ränta och snabbare support

• Nordnet - har aldrig ens noterat att man får något speciellt

• Swedbank - aldrig noterat något, deras Premium-rådgivare är däremot bra att man kan mejla när man vill ha hjälp med företaget, lån eller liknande. Särskilt om man är företagare. Jag betalar för tjänsten och uppskattar smidigheten.

• SEB - helt okej, men väldigt ofta får blir man hänvisad till deras telefonbank som alltid har två timmars väntetid (även om de ringer upp).

• Carnegie - goda erfarenheter OM man bara använder dem till att få tillgång till onoterade bolag som ska börsnoteras. I övrigt undviker jag att agera på deras tips, events och liknande.

• Coeli - samma som med Carnegie. Väldigt bra om man själv utnyttjar dem till sina ändamål, men skulle inte låta dem förvalta pengar.

Alla andra private banking, corporate finance, family office och liknande undviker jag. Summa summarum, använd dem som leverantörer av en tjänster inte som förvaltare. :slight_smile:

3 gillningar

Jag har alltid trott att den stora fördelen med private banking är att man får gå och äta snittar på någon värdelös föreläsning och känna sig rik. Typ som Mensa, fast att man får köpa in sig i klubben istället.

8 gillningar

Haha, jo, men när man börjat värdera sin tid så är den där meningslösa föreläsningen man ska sitta genom inte värd maten som serveras… Men, ja, det är roligt att hänga där med de andra mossiga gubbarna som har bekräftelsebehov… :roll_eyes::joy:

3 gillningar

Det låter som lämplig pensionärssysselsättning, bolagsstämmor och PB-möten.

Har positiv erfarenhet av SEB PB, känns dock som att det handlar mycket om vem man träffar.

Precis som Jan skriver ovan så kan det finnas en stor fördel för ens företagande som förenklar livet.

Äter från ”barnmenyn” så resten är ödslat på mig. :slight_smile:

1 gillning

Hej.
Jag har bra erfarenhet av Swedbank, har stort förtroende för min kontakt där.
För min egen del känner jag att det är bra att ha någon att kontakta och diskutera när man själv har panik, t.ex Corona.
Bra att ha någon som ser till att man följer sin lagda strategi, när man själv börjar sväva iväg😀
Visst det kostar en del men jag ser det som en ”försäkring” mot mig själv.

Angående nordnet så får du bättre service som PB, de svarar snabbt. Samt bolåneräntor som har varit bra(nu är de bara “lite” bättre). Affärsvärlden för 50% är också bra. Courtage får du bara billigare om du handlar aktier för mer än typ 50.000 per post vilket är rätt mycket för mig. I.e något jag inte använder.

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Private Banking och insättningsgaranti, hur fungerar det?