Med största sannolikhet så är det inte värt det, private banking är med största sannolikhet inte värt det. @janbolmeson borde jo ha lite konkreta råd.
Det finns en del trådar redan på forumet om just Private banking från diverse aktörer.
Lika tveksam här, men det beror ju på vem du är kanske… Är du helt snurrig ekonomiskt kanske det kan vara värt det ett kort tag (går det att testa ett par månader?) Samtidigt är du här och ställer frågor, vilket antyder att du är intresserad av ekonomi och kanske har hyfsad koll… Eller?
Jag har varit det ett tag och skulle inte rekommendera det om man inte står inför en omförhandling av bolån och har en komplex ekonomi dvs tex företag + bolån.
Har inte fått något alls för det förutom att de krävde det när jag höll skulle lägga om lånen.
Utan att ha inblick i varken upplägg eller kostnad för det Swedbank erbjuder så är min erfarenhet att det inledningsvis finns en uppsida men att den avtar med tiden.
Jag var själv inblandad i ett nystartat Premium-koncept där vi skulle erbjuda bankens största/viktigaste kunder lite extra uppmärksamhet och omvårdnad och där min arbetsinsats bestod av djupgående och ibland avancerade upplägg inom Liv&Pension för kunden och hans anhöriga.
Förutom ren ekonomisk vägledning kring privatekonomi och placeringsstrategier så tryckte vi in en hel del ”Lull-Lull” för att kunden skulle känna sig uppskattad.
Vi maxade alla tänkbara rabatter, vi erbjöd gratis Bank-kort till hela familjen i kombination med extraskydd vid resor samt erbjöd bättre lånevillkor.
Vi bjöd in till Biokvällar, utställningar, sportevenemang, skärgårdskryssningar och julkonserter.
Det mesta var mycket uppskattat av de kunder som tog del av erbjudandet.
Svagheten i upplägget var den personliga touchen som vattnades ur i takt med att relativt erfarna och duktiga rådgivare själva sökte nya utmaningar/arbetsuppgifter både internt likväl som hos konkurrenter.
Det blev helt enkelt för många; ”Hej - Jag är din nya premiumrådgivare”.
Och detta sätter fingret på en viktig detalj, nämligen att ingen bank eller finansinstitut är bättre än din senast rådgivare…
Detta går även att säga om det mesta i dagens samhälle; Din närmsta vårdcentral är inte bättre än ditt senaste läkarbesök etc…etc…
Bank- och Finansbranschen präglas ju i stor utsträckning av personer som vill göra personlig karriär snarare än att lära sig ett yrke på djupet och skapa långvariga relationer.
Jag har varit premium kund hos Nordnet men har under 3-4 år inte sett något mervärde för jag är skeptisk till vad de kommer att rekommendera. NN har inte varit proaktiva och kontaktat mig.
Har haft personlig bankman hos Handelsbanken men vid träffar med hen känns det som att banken vill sälja in sina fonder/produkter.
Jag är skeptisk och ser mig själv som bäste dräng.
Efter att ha läst kommentarer mm så beslutade jag att starta ett pensionssparande hos @Lysa i en 100% aktier portfölj och sluta spara i mitt pensions-ISK hos Swedbank i Accessfonder (men låter det ligga kvar). Så månadssparandet gick in till @Lysa idag istället.
När jag väl kommer upp i en miljon kan jag ju kontakta Swedbank…Kan de erbjuda mig nåt riktigt bra får jag väl flytta tillbaka allt till dem igen
Jag har märkt att jag får ofta omedelbart svar när jag ringer telefonbanken. Ska vara kopplat till att jag är premiumkund. Annars har jag inte utnyttjat det på flera år. Så egentligen inte värt det ekonomiskt.
Nä jag har ingen aning om Lysa är bättre än access fonderna. Men kände ett starkt sug att även investera på Lysa. Det ena utesluter ju inte det andra, investerar ju i både Lysas utbud och i mina Access fonder nu
Räknade ut total avgift (total avgift enligt Avanza) på min portfölj hos Swedbank:
Access Global: 0,26% 0,0026 x 0,5 = 0,0013
Access Sverige: 0,28% 0,0028 x 0,3 = 0,00084
Access Asien: 0,36% 0,0036 x 0,1 = 0,00036
Access Edge EM: 0,61% 0,0061 x 0,1 = 0,00061
0,0013 + 0,00084 + 0,00036 + 0,00061 = 0,00311 = 0,31%
0,31% är avgiften för min portfölj.
Lysa tar 0,327% för min 100% aktier portfölj, så det skiljer verkligen inte mycket
Jag har ångrat mig, känns ändå häftigt att få ihop 1 miljon på Swedbank först och främst och vill nog ha pensionssparandet samlat ändå.
Majoriteten av mitt månadssparande kommer även fortsättningsvis gå in till mitt ISK på Swedbank i Access fonderna.
Jag behåller Lysa men har bara en 60/40 portfölj där som jag kommer månadsspara en mindre summa till varje månad för att på sikt bygga upp en Mellanrisk-portfölj.