Nordnet private banking vs tjänstepension

Är det någon som är PB-kund hos Nordnet i kraft av sin tjänstepension där? Alltså att tjp-kapitalet räknas mot kvalificeringsbeloppet för PB? Nordnets sidor om PB nämner tjänstepension, men när jag skrev och frågade kundtjänst så svarade de nej. Är det skillnad på tjänstepension och tjänstepension? Min förmedlas av Söderberg och Partners (ja, jag vet…) där Nordnet är ett av de valbara alternativen.

Hej,

det låter som ett missförstånd. Jag är PB på Nordnet och tjänstepensionen är del av kvalificerande belopp (både en del gamla fribrev jag flyttat dit och nuvarande TP som går via S&P).

2 gillningar

Samma här, min tjp på Nordnet är överflyttade fribrev och jag kommer upp i PB pga dessa.

1 gillning

Det låter märkligt. Kan du utveckla vilken information du fick från kundtjänst?

Även jag är i färd med att flytta min tjänstepension (har också S&P) till Nordnet, delvis av samma anledning.

Så här skrev de:

“Om ditt kapital kommer in via en förmedlare / partner så kan det dessvärre inte räknas med som kapital som kan användas för att bli Private Banking kund. Du hade då behövt ha dina pengar “direkt” hos Nordnet utan att vara förvaltat!”

Jag har skickat en uppföljningsfråga nu för att försöka reda ut om det är missförstånd.

Kunde ju tänkas ha varit skillnad på fribrev och aktiva inbetalningar, men inte heller det verkar vara fallet enligt @bjul svar här ovan.

1 gillning

Håll oss uppdaterade! Tycker fortfarande det låter märkligt och hoppas personen på kundtjänst bara blandad ihop saker och ting.

1 gillning

Vad ger PB och varför vill man ha det?

Kanske kan vara skillnad på diskretionär förvaltning (rådgivaren sköter investeringarna) och rådgivningsmäklad (de är involverade men du sköter förvaltningen). Kanske ett missförstånd där?

1 gillning

Bättre räntor, lägre courtage och lite annat smått och gott.

1 gillning

Förutom det som nämnts är valutakonto för ISK något jag är på jakt efter.

Nu överväger jag att flytta oavsett p.g.a. avgifter och utbud av fonder för tjänstepensionen. Men lite bonusar med PB hade inte skadat.

Tyvärr är bolån via PB betydligt sämre mot Avanza vad jag kan se, kräver 10M för att få motsvarande som kräver 3M hos Avanza.

Det stämmer nog. Sist jag kollade så hade även Montrose lite lägre nivåer för sina PB-förmåner.