Har ITP1 och enligt deras snurra så ska jag ha 3758kr i mån för 52 000kr i lön vilket verkar stämma. Nu har mitt bolag avskaffat kollektivavtal och således kommer vi få nya pensionsförsäkringar. Ska ha möte imorgon med Max & Matthiessen. Fördelen är ju att vi nu slipper 50% trad i Alecta men jag misstänker att vi mister tjp rabatterna. Ska se om det går att använda Avanza men troligtvis inte.
Vad är en rimlig pensionsavsättning när man kan bestämma själv? 15%?
Det borde ju minst motsvara ITP 1 - se tex tråden nedan. Alltså följa lönen.
Sen med MM så är det nog att se upp med avgifter.
I itp1 så tar Collectum 1% på premien (för att administrera flyttar och upphandling) men det borde ju utgå eftersom företaget gjort upphandlingen.
Sen är det ju ev skalavgift (bör vara 0%) och fondavgifter.
Med MM som rådgivare så kan det nog hamna hos Futur Pension där avgifterna med MM upphandling kan vara bra (beror nog på arbetsgivarens storlek) men utbudet är kanske inte världsbäst, så kolla upp vilka fonder ni får tillgång till och var.
Kolla också upp eventuell flytträtt den dagen du slutat hos arbetsgivaren.
Tack! Har haft M&M tidigare anställningar och de tog ofta höga skalavgifter. Får se vad de vill ha imorrn. Osäker på om man kan sätta samma 4.5% och 30% gräns som ITP1, kanske lättare att bara säga ta 15%?
Sitter kvar med en del hos mm men i nytt avtal utan skalavgift så det kan gå.
15% flat är bra nu men dåligt om du stannar där länge och få hög lön i framtiden. 15% motsvara är cirka 75 papp. Över det blir det sämre än ITP.
Skulle tro att de har förhandlat fram något ITP liknande med trappa upp beroende på lön annars blir det nog liv i luckan på de äldre. Skulle inte tro att det individanpassas utan det är nog en ”deal” som man får ta ställning till men kanske inte så mycket att påverka.
Jag misstänker precis som @JFB att de har en fastställd formel/trappa de kommer att använda. Jag har svårt att tro att arbetsgivaren kommer att vilja förhandla med varje enskild anställd. Sannolikt är det samma nivåer som inom ITP1.
Det du bör hålla koll på är som nämnt innan:
ev. premieavgift till MM (fråga hur de får betalt)
ev. premieavgift till pensionbolaget
ev. årlig fast resp. rörlig avgift pensionsbolaget tar
om fonderna är rabatterade
om det finns möjlighet till tradtionell försäkring (om du vill ha det framöver).
Nu har jag haft mötet. Eftersom jag redan har extra tjp så ändrades bara avsättningen till 15%(ca 8000kr) på den. Idag har jag den hos SPP och storebrand indexfonderna. De hade också en extra livförsäkring. 33kr/mån(oskattade pengar dessutom) för 2 miljoner. Lät ganska billigt.
Dock var det intressant att de nu kunde erbjuda Nordnet, flytt kostar 400kr. Dock så tar Nordnet 3% i insättningsavgift ställt mot den årliga kostnaden som övriga bolag har(0.45% på hela tjp beloppet). Men fortsätter den dras ända tills jag plockar ut den vid 60 års ålder? Isåfall kanske 3% avgift på insättningar är bättre i slutändan?
Har sökt lite men inte lyckats hitta vilka fonder man kan välja i TJP hos Nordnet? Alla? Försöker hitta tråden där nån hade jämfört globala indexfonder mellan olika banker. Har lite dålig koll på Nordnet. Men Nordnet indexfond global esg kostar ju 0.20% och lf global likaså.
Och Statsskatten börjar vid ca 51500. Överväg avsätta skattade Pengar på ISK istället så länge du ligger på statsskattegränsen.OM du klarar att låta bli pengarna . Kolla gärna på minpension.se vad kalkylen där säger. Jag brukar krana ner uttaget
i kalkylen efter 80 års ålder till 30.000 gärna men lägre funkar om man förberett med låga fasta kostnader. Tjänstepension avsättning upp till gränsen för allmän pension brukar vara ca 4.5 % . Det är inget vidare bra. Gissar att ni erbjuds det eller lite mer. Ca 10% minst av hela lönen är vettigt tycker jag på den lönenivån. Går att mata in på minpension.se Ev extra % ni väljer kommer rimligen dras från er lön.
3% i premieavgift eller 0.45% i skalavgift lite pest eller kolera i min mening men jag hade nog ändå valt 3% i premieavgift… det är ju bara en gång och inte nallas av ens kapital nästa 30+ år eller vad det blir för dig
Lite skam att ens komma med ett TJP förslag med så pass hög skalavgift, speciellt om man inte har flytträtt i framtiden dvs inte kan göra något åt det.
Du ska begära att få en lista av MM på fonderna som de har tillgängliga för dig på de olika bankerna/försäkringsbolagen. Samt vilka avgifter som gäller. Det kan skilja mot vad det är ”normalt”. Både utbud och avgift.
Jag kan äta upp min hatt (om jag hade någon) att det inte är Nordnet som tar en premieavgift, utan det är provisionen till MM. Nordnet tar inga avgifter varken premieavgift eller årlig avgift.
Bra om NN inte går med på sådant. Tyvärr rätt vanligt på andra bolag. Tex min fru har SEB för en TJP slatt för något år sedan med väldigt få fonder att välja mellan, men som tur var smög sig en global indexfond in i urvalet åtminstone
Ja lite så är det. Men jag lutar också mot Nordnet, känns bättre överlag, dyrt med 3% men dras bara en gång åtminstone.
Jag förväntar mig inte annat av rångivarna. Dock verkar detta bättre än den deal jag haft på tidigare anställningar med dom.
Ja han nämnde något om det. Nordnet har inga avgifter så därför tar de denna avgiften. När jag frågade om råd om det sa han att det var strunt samma. Det sugiga är ju att de även kommer casha in på mitt existerande belopp? Visst det ligger bara 50k men ändå.
En gammal TJP som M&M hanterade flyttade jag till Avanza och då fick jag hela utbudet. Tänker att det är samma här?