Yes får slänga iväg ett mejl.
Annars så funderar jag, vet inte om jag kommer stanna mer än 1-2 år på denna anställningen ändå. Då borde jag ju kunna flytta det till avanza t ex och slippa avgifterna helt? ![]()
Yes får slänga iväg ett mejl.
Annars så funderar jag, vet inte om jag kommer stanna mer än 1-2 år på denna anställningen ändå. Då borde jag ju kunna flytta det till avanza t ex och slippa avgifterna helt? ![]()
Om det bara är premieavgift så slutar den när inbetalningar slutar så det är därför jag hellre tar den jämfört med 0.45% om året tills pengarna en dag är uttagna.
Flytträtt är definitivt något du ska kolla. Inte säkert det tillåts av arbetsgivaren men å andra sidan tycker jag Nordnet är minst lika bra som Avanza. Vi är kund i båda ![]()
Fick svar idag:
“Det stämmer, 3% på insättning till Nordnet men inga övriga avgifter. Övriga bolag har en % på kapitalet och där ligger SPP på 0,45%. De som ligger lägst är Folksam som har precis sänkt till 0,15% och Länsförsäkringar har 0,19%. Kapitalavgiften ligger alltid kvar. Däremot går det att flytta en tjänstepension när man slutat sin anställning och inbetalningarna har stoppats. Då går det att flytta till en ny tjänstepension med 0% i kapitalavgift.”
Svårt val. Antingen betalar jag 3% idag eller så får jag betala avgift på hela kapitalet tills jag flyttar pensionen när jag bytar jobb.
Känns nästan som att det är bättre att köra på LF? Tror inte att jag stannar på nuvarande anställning mer än 5 år iaf.
Här jämför jag fondavgift och förvaltningsavgift på respektive globalfond:
(nuvarande)SPP, storebrand all country: 0.45+0.30=0.75%
LF, global index: 0.19+0.20=0.39%
Folksam, storebrand global plus A: 0.15+0.40=0.55%
Storebrand har ju lite bättre diversifiering men är den värd att betala för?
“Kan” är ett lurigt ord
Intressant att de inte verkar berätta hela historien.
Kan kan man men arbetsgivaren har rätt att säga nej. Så jag hade i så fall frågat arbetsgivaren vad deras policy är på TJP flyttar “om” man slutar i framtiden. Jag har själv icke-kollektivavtalad TJP från ett stort svenskt börsbolag som de vägrat att flytta. Säger att de inte har kontroll över situationen om de tillåter sådant.
Håller med. Knivigt. 3% premieavgift på Nordnet med garanterat brett utbud … mot 0.19% på LF med bra utbud men med risken att du blir inlåst där. Breakeven ligger på 15-16 år. Så om man har säg 30 år kvar till pension och sedan ytterligare tid i uttag så kan det ju vara värt att safe:a med Nordnet. Om man bara har runt 10 år kvar till pension så kanske man får gambla på LF och hålla tummarna att arbetsgivaren går med på flytt. Så hade jag nog försökt resonera.
För mig så har jag lämnat Storebrand där jag kan. Jag är inte överdrivet positiv till tillväxtmarknader pga så hög andel i Kina. Visst på kort sikt så kan Kina studsa upp post covid lockdown, men jag är duktigt orolig för hur det går med landet, inte minst politiskt både inhemskt och internationellt. Då har jag hellre en developed market fond och sedan i senare läge kan addera en TM fond.
Jag tror inte de skulle ha något emot en flytt, ekonomi och chefer är generellt schyssta, men jag kan ju alltid fråga dem ang flytt.
Ja väldigt knepigt. Jag har ca 35-40 år kvar tills pensionen börjar (beroende på vad pensionsåldern nu blir
) Nordnet känns ju mer safe overall, iaf vad gäller avgifter.
Jag är nog likgiltlig ang emerging markets. Vill jag ha det hos LF så kostar den 0.40%. Jag har några procent i min privata pensionspar hos Avanza, deras fond är ju billig. Så rimligare att skippa i tjp och “kompensera” privat om man nu vill det.
@Monica Du som är pensionsexpert, har du något råd kring hur man kan resonera här? ![]()
Jag tycker du resonerar klokt att välja LF nu och sen när du slutar flytta den om du känner för det. 3% i premieavgift är för saftigt för att ignorera. Enda skälet att Nordnet skulle vara att föredra är om det finns minsta risk att företaget inte godkänner en framtida flytt eller överskrivning av försäkringen i ditt namn.
Har du någon statistik eller känsla för hur ofta arbetsgivare tillåter resp nekar flytt av icke-kollektivavtalad TJP?
Såklart måste man kolla med sin arbetsgivare (om man jobbar där och står inför ett val som @Ballongpinne). Jag och min fru har gemensamt 6 TJP från 4 olika arbetsgivare och samtliga har nekats. Men vi kan ju haft otur.
Vi ser ju ofta ner på amerikanerna och deras märkliga system ned sjukförsäkring som är kopplad till anställning. Men vi är ju inte mycket bättre där vad gäller pensionen känns det som. ![]()
Även om företaget är villig att flytta så kan det ju gå i konken eller bli uppköpt etc och då är man ju nästan garanterat låst.
Det går nog under radarn. Jag har bara hört om dig och en annan klient. Sen några som har problem för att firman har lagts ner eller en trilskandes konkursförvaltare eller ett avslutat konkursbo, men inte annars.
Svaret från min arbetsgivare var att de hade inga motsättningar mot flytt. ![]()
Blir att meddela MM att jag vill ha LF då, SPP var lite dyrt.