Byte från ett tjänstepensionsbolag till Avanza

Hej,

Jag älskar det här forumet och allt vad vi, tillsammans, gör för att skapa rikedom.
Nu måste jag be om hjälp angående en sak:

Min partner blev höginkomsttagare här för några månader sedan, hon kommer att ta ut ca: 51k/månaden.

Jag har rekommenderat att löneväxla ner till 45k minst.

Hon jobbar för ett företag i Solna som har Max Matthiessen som pensionsrådgivare, efter att ha läst lite om det företaget och räknat lite har jag fått torka skräcksvetten ur pannan och rekommenderat henne att inte vara där alls utan byta till Avanza pension.

Hon säger att eftersom hennes företag har Max som pensionslösning “går” det inte att byta, men jag har sagt att det visst gör det.

Nu ska jag bara lista ut följande:

1. Ett företag har ju inte rätt till pengarna, för det är ju hennes pengar, men hur anmäler man tjänstepensionsbytet till ens företag?

Vad har företaget för avtal med Max M? Kan finnas relativt bra vägar även om Max M är med i bilden.

Jag löneväxlar personligen tjänstepension till depåförvaltning hos Avanza. Ordinarie tjänstepensionsavsättning placeras via Länsförsäkringar. Företaget har Max M storkundsavtal.

2 gillningar

Tänk på att brytpunkterna flyttat på sig.
Jag själv skulle löneväxla ner till 48k som mest.
Men vill man ha marginal för sjukdagar, VAB eller annat liknande så kanske man ska lite marginal till.

https://rikatillsammans.se/forum/t/inkomstbasbelopp-brytpunkt-2022-effekter-pa-nettolon-pension/25792

3 gillningar

Jag är väldigt osäker. Jag har aldrig haft MM och vet inte vad de har. Men som jag förstått det så är MM bara en mellanhand.

Jag läser deras förhandsinfo, och som man kan se så är MM ett riktigt skräpbolag bara på grund av hur jobbigt de gör för läsaren att förstå vad som menas med 25% av deras pdf i enbart tabeller utan jämförelsetal.

1 gillning

Tack, ska tänka på det!

Nja, inte riktigt så enkelt.

1 gillning

Nej, jag ringde Avanza och fick samma svar. Så nu vet jag bättre.

Kan ni rekommendera något bra och förhållandevis billigt hos MM? Jag förstår verkligen inte deras förhandsinformationspdf.

Det beror helt på utbudet av alternativ. Be om en lista där alla avgifter utöver fondavgifter framgår.

När jag hade MM så var SEB bästa valet med ca 0,6% kapitalavgift och nu med S&P så har jag Nordnet med 0%.

Jag valde Folksams utbud hos MM.
Där finns till exempel SPP’s fonder etc.

Och vad är kostnaden för folksam? På deras infopdf står det premie 1-3%.

Först och främst se/fråga om det finns något alternativ via MaxM som inte har avgifter varken på insättningar, drift eller avkastning. De verkar ha väldigt många olika avtal med sina kunder, som ger stor skillnad i vad den som får TJP har att välja från och till vilka kostnader.

1 gillning

Vet faktiskt inte vilka avgifter jag/vi har.
MM har olika varianter på deras avtal med kunder.

Får kolla upp vad vi har.

Nope. Det är inte hennes pengar. Det är företaget som äger pengarna i en tjänstepension. Det är därför de kan bestämma över dem, det är därför du måste ha deras godkännande vid flytt, och det är därför de inte tas med vid en eventuell bodelning - pengarna är företagets och inte den anställde.

1 gillning

Det känns så märkligt.

Ja, viktigt att kontrollera deras rekommendationer. Jag slarvade med det, och blev sittande med väldigt stor andel av deras egna fond Navigera. Har flyttat och justerat nu, men det har kostat mig stora summor i utebliven pension.

1 gillning

Tyvärr har man i väldigt många fall inte “rätt” att sätta sina TP pengar precis var man vill. Rent legalt är det en försäkring som arbetsgivaren tar åt en där man själv är förmånstagare dvs får ut värdet en dag. Det är alltså arbetsgivaren som bestämmer rätt mycket. Så är det och går inte att komma runt i nuläget, men det kan såklart komma nya lagar (se tråden om senaste Småspararguiden artikeln som jag startade igår, tror jag).

MM, don’t get me started :nauseated_face::rage::joy: jag har haft dem och har dem fortfarande, mest för att jag inte kommer undan. Skämt åsido, det beror helt på vilket avtal arbetsgivaren har med MM. I mitt fall fick jag till ett byte från ett gammalt uselt urdyr arbetsgivare/MM avtal till deras senaste som är bra/helt OK.

Viktigast att kolla är

1. Vad är kapitalavgiften (kallas ibland skalavgift)? Det ska idag vara 0% men måste bekräftas. Det är en avgift som tas ut varje år på hela kapitalet. Om man har otur så är det 0.6% (kostar asmycket under 20-30-40 år). Moderna avtal har 0%. Och jag skulle säga att 0.2% är skamgränsen.

2. Var sätts TP pengarna. I mitt senaste MM avtal så är de hos Futur Pension, där det finns tillräckligt många indexfonder för att snickra ihop en vettig portfölj med global indexfond, svensk indexfond och en emerging market indexfond a la RT passiva portföljen. Jag har fattat det som att MM använder Futur Pension generellt men bra att bekräfta.

3. Vilka fondavgifter erbjuder MM / Futur Pension åt just hennes arbetsgivare. Alltså den fondavgift man ser på Futur Pension som “walk in” är inte den som man kan få med ett bättre avtal för en vettigt stor arbetsgivare. Hon ska be att få tillgång till vilja fonder hon kan välja mellan och vad avgiften är för henne med den arbetsgivaren. Tex, globala indexfonden hos Futur Pension är danske invest global index som normalt har 0.47% avgift (inte så bra, ska vara under 0.4% åtminstone men helst 0.2ish) men med MM /arbetsgivare rabatter så kan man komma ner till t.o.m. strax under 0.2%, vilket alltså är bra.

Så hade jag angripit problemet, med förhoppningen att man vid en lagändring kan få flytta det vart man vill om något, några år. Problemet är såklart om kapital avgiften och fondavgifterna är hög, då har man bara att välja mellan att köpa läget eller byta jobb. Det är osannolikt att en större arbetsgivare gör undantag för en, tyvärr.

Lycka till :slight_smile:

3 gillningar