Max Matthiessen - tips inför samtal och val?

Hej,
Jag har nyligen börjat jobba på ett företag utan kollektivavtal. För att få motsvarande tjänstepensionsavsättningar sätts 6,2 % (lön upp till 42,6 kkr) resp 31,7 % (lön över 42,6 kkr) av “i försäkringsbolag som ingår i Max Matthiessens upphandlade plan”.
Valbara försäkringsbolag: Futur, Folksam, Länsförsäkringar, Movestic, SEB, Skandia, SPP
Jag ska ha första samtalet med MM till veckan.

Är det någon som har tips på:

1. Vad jag ska se upp med i samtalet - något som låter bra vid första anblick men som egentligen är en dyr fallgrop?

2. Något guldkorn som man lätt missar men som är riktigt bra

3. Förslag på försäkringsbolag och fond el dyl

Jag har samma upplägg i min anställning. De förespråkar gärna sina egna fonder med höga avgifter. har inte kollat närmare om det är så att de levererar vad de lovar utan valde andra fonder.
Annars hade jag en positiv bild av genomgången vi hade. Fick en total genomgång av mina försäkringar, pension och investeringar.
För mig skickade de ut förhandsinformation som man skulle fylla, hade jag inte gjort det så antar jag att samtalet hade gett mindre såklart.

1 gillning

Det ställdes en liknande fråga till Småspararguiden: Så väljer du bort Max Matthiessens dyra fonder | Småspararguiden

Där hade de rekommenderat sina egna dyra fonder, som de troligen tjänar mycket på, men som forskningen visar i genomsnitt är usla.

Kort sagt är det du är ute efter ett forsäkringsbolag med så låg skalavgift som möjligt, samt en så billig global indexfond som möjligt. Länsförsäkringar är det som nämndes i länken ovan, men det kan ha ändrats sen dess.

Utöver fonderna kan de säkert hjälpa till att resonera över efterlevandeskydd och andra försäkringar.

En annan sak som kan vara kul att tänka på är om det lönar sig att ha tjänstepension eller ej. Det är nämligen skattemässigt ofördelaktigt att ha tjänstepension om lönen, efter vab etc, är under 45-47k per månad.

På kollektivavtalde arbetsplatser går detta inte att förhandla om, men så är inte fallet här. Så om du tjänar mindre än så är det fördelaktigare att ta ut pengarna som lön, få en större avsättning till allmän pension, och investera mellanskillnaden själv i ISK. Detta förstås under förutsättning att du har självkontrollen att hålla i pengarna till pensionen, och som sagt att du tjänar mindre än gränsen.

2 gillningar

Jag kom också i kontakt med Max Matthiessen för ett tag sedan. Min arbetsgivare blev fackansluten och då fick vi anställda möjlighet att välja pensionsförvaltning genom Max som alternativ till ITP. (Att stanna kvar på Avanza som vi hade tidigare var tyvärr inte ett alternativ…).

Arbetsgivaren betalade för oberoende rådgivning av Max och tror jag nog ändå att jag fick. Det framgick nog ganska snabbt att jag hade intresse och koll på vad jag ville ha, så det fanns ingen öppning att försöka sälja in något dyrt :grin:

Jag var tydlig med att jag ville ha ett alternativ utan några fasta avgifter eller extra förvaltningsavgifter som käkar upp kapitalet och det slutade med att vi landade i SPP. Det var till och med så att vi var inne på ett annat alternativ ett tag (tror det kan varit Länsförsäkringar), men sedan återkopplade Max till mig för han såg att de hade fasta avgifter och därför ändrat tillbaka till SPP. Så det gav pluspoäng.

Han sa även att de jobbade på att få in Nordnet som ett alternativ. Förmodligen inte klart eftersom det inte var med på din lista, men fråga gärna hur status är med det.

Jag tror du tjänar på att vara tydlig. MaxM är bilhandlare, inte bilrånare.

En öppning typ

“kan du visa en tabell över skalavgift per bolag, jag vill ha en billig indexnära globalfond”

gör nog att de inte kommer föreslå sina Navigera-fonder (om de finns kvar)

Sen kan de såklart resonera vettigt kring efterlevandeskydd, livförsäkring osv med dig!

Tänk också på att du kommer ha flytträtt, så när du sen slutar på jobbet ber du arbetsgivaren godkänna flytt till Avanza/Nordnet av pensionen så är det också löst!

2 gillningar

I mitt fall med Max M fick jag fylla i ett formulär innan besöket.
Där angav jag att jag har god förståelse/kunskap inom aktiehandel och att jag vill vara aktiv i val av fonder.
Jag fick inte någon färdig lista av rådgivaren. Fick bestämma leverantör, risknivå och vi diskuterade olika fonder där jag valde alla.

1 gillning

Har nu haft mitt samtal med MM.
Jag kunde välja mellan att ha premieavgift på ca 2 % eller en kapitalavgift på 0,2 %. Där den första innebär att 2% dras av beloppet som ska sättas in, och den andra att av total beloppet betalas 0,2% i avgift. Kapitalavgiften tas även när man slutar betala in och när man gått i pension – det gör inte premieavgiften.

Jag gjorde en liten excelsnurra av det där. Om man räknar på ca 6% avkastning så är det med fördelaktigt med försäkringsavgift fram till ca år 16 då insättningsavgiften blir mer fördelaktig. Men räknar man på 2 % resp 10 % så blir det skifte vid år 18 resp 14 år. Men det bygger på att jag jobbar där fram till pension. Jobbar jag där 5 år så tidigareläggs skiftesåret.

MMs representant sa att det egentligen inte är något som hindrar att man senare byter från försäkringsavgift till insättningsavgift, men att det var i gråzonen och han kunde inte lova att det skulle gälla framöver.

Vilken skulle ni välja? Är det någon aspekt på detta som jag missat?

PS. Ang Nordnet: tanken är att det ska gå att välja dom till sommaren, det är i alla fall planen

Insättningsavgift om du nu inte har jätte nära till pension. Byta senare skulle jag säga är säljsnack och inget som kommer gå att göra.

Något sådant fick jag aldrig ta ställning till. Men jag har ett vagt minne av någon avgift som arbetsgivaren betalar så det kanske var den.

Men jag fattar inte hur den löpande kapitalavgiften på 0,2% funkar. Visst, om du har en setup med MM och t.ex. SPP så kan ju SPP pumpa upp avgifterna och skicka vidare till MM. Men om du efter avslutad anställning flyttar din TJP till Avanza eller Nordnet, hur ska då MM:s kickback följa med?

Allt kokar väl egentligen ner till hur länge du tänkt stanna hos nuvarande arbetsgivare.

Tack för uppdateringen om Nordnet! Då ska jag höra av mig till MM senare under året och höra vad jag har för alternativ :slight_smile:

Hade MM hos en tidigare arbetsgivare. När de presenterar dina valmöjligheter så kommer de ge dig möjlighet att välja mellan deras dyra fondalternativ. Egentligen kan du välja vad som helst hos den bank som har hand om tjänstepensionen. T.ex. hade jag kunnat välja Länsförsäkringar Global Indexnära redan från början, men förstod inte det då utan valde MM’s offensiva fondalternativ som var mycket dyrare. Se till att du väljer billiga indexfonder.

Sen har många leverantörer en skalavgift där det kostar en andel av kapitalet per år bara för att ha pengarna hos dem. Hos Länsförsäkringar var den inte enorm, men jag flyttade ändå till Avanza efter att jag bytt arbetsgivare. Räkna med denna skal-/kapitalavgift när du jämför alternativ. Välj inte Movestic.

Är detta en avgift till MM?

MM agerar ju någon typ av portal i ditt fall. Är denna avgift alltså utöver skalavgiften för fondförvaltaren plus själva fondavgifterna?