Hej,
Har följt forumet en längre tid men detta är mitt första inlägg.
Runt 2010 hos en tidigare arbetsgivare ingick det privatrådgivning hos Max M. Jag har stannat kvar där och använt deras plattform i deras privattjänst för att köpa fonder och tyckt det varit smidigt. Nu funderar jag på att sälja av allt eller delar av innehavet i fonderna då avgifterna är något höga och istället välja några enstaka och billigare fonder. I samband med detta har jag också funderat på om jag ska byta plattform till Avanza, Nordnet eller Swedbank (som är min bank). Via Max M kan jag köpa de fonder som rekommenderas här i forumet. Finns det anledning att byta aktör?
Hur höga? Det jag hört om deras tjänster är tyvärr att de tar för mycket betalt för vad de erbjuder.
Men de kanske även erbjuder undantag?
Går bra att investera på gammelbanker, hos specialplattformar och via fondrobotar, beroende på vad man föredrar.
Jag använder mest mina gamla banker, då deras plattformar och appar inte uppmuntrar till Fomo och felsteg. Som jag tycker vissa andra gör, tyvärr.
En riktlinje är att hålla sig under 0.4% i avgift, men gärna ner mot 0.2%. Att undvika aktivt förvaltade fonder och att satsa på breda globala indexfonder.
Främsta skälet att byta är väl om du kan få ner avgifterna.
I övrigt finns väl ingen större anledning, såvida du inte är intresserad av fonder/produkter som inte finns hos MM eller om du t.ex. skulle vilja belåna innehavet för att få lite hävstång.
Max egna fonder förvaltade av Ruth (tidigare Navigera om jag förstått det hela rätt) är aktivt förvaltade och ligger på dryga 1.5%. För egen del har jag bara en av dessa som, men sedan en del blandat. Men som jag skrev inledningsvis kan jag välja bland manga av de fonder med låga avgifter som rekommenderas här på forumet.
Jag har inte gjort någon jämförelse sida vid sida vad fond A kostar i förvaltning hos Max M jmf med t ex Avanza. Men min gissning är att det är samma.
Min fundering var om det finns något jag missar genom att ligga kvar hos Max M. Jag har ju så att säga inget gemensamt med dom längre då jag sedan flera år tillbaks har en ny arbetsgivare där deras rådgivning inte ingår och inget jag f n betalar för heller.
De kan ta ut avgifter utöver fondernas avgifter.
Viktig poäng.
MM tar ju t.ex. ut en plattformsavgift på 0.35% på kapitalet i Msave: https://www.msave.se/