Ej kollektivavtal: Själv sköta pensionsspar istället för via mellanhand?

Hej,
Min arbetsgivare har inte kollektivavtal, men pensionsinsättningar sköts med hjälp av Max Matthiessen.

Eftersom de tjänar pengar på detta (procent på varje inbetalning) undrar jag om jag skulle tjäna pengar på att få dessa pengar direkt själv och sätta in på lämpligt sparande, t ex globala indexfond(er).
Eller finns det aspekter på detta som är lätt att missa?

Vad tycker ni?

Hur menar du då? Utbetalt som lön?

Finns för- och nackdelar givetvis.
Du kanske betalar högre skatt
Du kanske slösar upp pengarna innan du blir pensionär
Du kanske skiljer dig och får ge bort hälften
etc

1 gillning

Du tänker ta det som lön istället?
Förlusten är ca 6% eftersom arbetsgivaren betalar mer skatt på lön (arbetsgivaravgifter 31,42%) istället för pension (särskild löneskatt 24,26%).
Sen är frågan om du ligger över brytgränsen isf är IPS bra om du saknar kollektivavtal då insättningarna är avdragsgilla (tänk på att du inte får ha någon inbetald tjänstepension under samma kalender år för att få göra avdrag).
Ligger du under brytgränsen går det lika bra att spara privat i ISK, kan till och med vara lönsamt iom att du får allmänpensions avsättning på beloppet då det är lön.

1 gillning

Har haft MAx mathiessen men det var väldigt länge sedan. Generellt har jag med tiden förstått att mellanhänderna jobbar på liknande sätt.
Oftast har man inte någon möjlighet att få ut mer lön istället för pension av flera skäl.

Det blir lätt tandagnisslan då från Arbetskamrater som råkar få reda på din lön eller din höjning. Den siffran är offentlig handling via deklarationerna dessutom.
Många har ingen koll på pensioner etc (det och arbetsgivaravgifter mm är ett mycket suddigt begrepp för många). Dvs lönesiffran är känsligare och konkret.

Om du inte tror på det så påminner jag om att 20% av vuxna inte vet vad en hemförsäkring är! och 40%
av unga vuxna under 30 har ingen. :scream:

Ofta i ett sådant här fall är det val man har att få pensionsinbetalningen alternativt hanterad av mellanhanden på ett sätt där dom inte bidrar med någon “rådgivning” mm för att minimera avgifter för att hålla snåljåpar som jag mindre missnöjda.
En engångsavgift som är rimlig på avsättningen är inte det värsta. 1% sådan avgift ger totalt att 1% av dina pengar försvinner till mellanhanden.
Dom tar ofta en årlig avgift för sina tjänster. Ex 1% av kontots summa varje år blir att dom fått ca 20% av dina sparade pengar efter 20 år… Usch.
Dessutom är urval av fonder att placera i sådär eller än värre dom placerar åt dig i fonder som inte är entydigt bra för dig och tar betalt för tjänsten. ( min fördom)
Ofta får dom kontinuerlig kickback från fondbolaget som är är en del av fondavgifterna du betalar.
Gissa vilka fonder dom gärna väljer då?. Dom kommer troligen argumentera mot fonder med låga avgifter av olika skäl. Bla för att motivera sitt eget arbete.
Kickbacks är inget ovanligt i sig.
Även AVANZA och andra banker får sådana. En del av deras intäkter. Där sker dock ingen aktiv avrådan från Fonder med låga avgifter som är bättre för DIG.

Ja det är aspekter som dessa jag ville få upp.

@E.D brytgränsen, avses gränsen för statlig skatt eller någon anan gräns och vilken är den?

1. Skatt är såklart den första aspekten man tänker på. Jag tjänar över gränsen för statlig skatt. Hur mycket mer/mindre skatt behöver jag då betala?
  2. Blir det alltså dyrare för arbetsgivaren om jag inte använder mig av en mellanhand? Ex att arbetsgivaren måste betala arbetsgivaravgifter istället för löneskatt? Finns det andra effekter för arbetsgivaren.
  3. Blir det skillnad i avgifter hos fond/pensionsbolagen, dvs att jag drabbas av högre eller lägre årsavgifter eller dylikt? (Vad jag förstår får Max M bara betalt vid inbetalning, inte årlig avgift, och de tjänar samma oavsett vilket bolag jag väljer. )
  4. Finns det fler aspekter än dessa?
  1. Skatten ökar med 20% vid brytgränsen. Men gäller givetvis bara de kronor som är över.

2. Beror på, du kan ju få motsvarande summa mindre. När man löneväxlar (sätta av mer i pension) brukar man göra tvärt om dvs företaget sätter av 6% extra för kostnaden ska vara samma för företaget.

3. Skulle säga det är billigare utanför. Max kanske bara tar avgift på insättningen men pensionsbolagen brukar ta saftiga avgifter sen.

4. Beror på hur mycket man orkar bryta ner det. Pensionssystemet är nog bland det knöligaste som finns. Men man klarar sig bra med lite grunder som det vi pratet om.

Besvarar inte dina frågor, men jag har pensionssparande via mitt jobb hos MM och har fått välja där.
Av någon anledning ligger den hos futur. Efter att ha spanat på fondlistan så har jag kommit fram till att Öhman global och danske bank invest global är rimliga val (0.43 och 0.49 i avgift).

Förstår dig väl. Insatta pengarna går till avgifter och kurserna rasar.
Förvaltare för pensionssparande går alltid plus dock.