Hej,
Jag har min tjänstepension via Futur Pension. Vilken fond där anser ni är ett vettigt val?
Hej,
Jag har min tjänstepension via Futur Pension. Vilken fond där anser ni är ett vettigt val?
Hej.
Bästa du kan göra är det att byta till Amf fondförsäkring eller kolla på konsumenternas.se vilken är billigast för din avtal. Du väljer du entrelösning som sköter sig själv. Vad smidigt!
Mvh. JK
Hej!
Håller med JK, en fondförsäkring hos dom som har bästa fondutbudet och minsta kostnaderna, AMF ligger bra till där iaf!
Vilken fondförvaltare som är billigast beror på avtal. Till exempel för Collectum ITP1 har Futur Total 0.06% förvaltningsavgift för sin entrélösning (indexfonder), ser inte att någon annan har billigare. Så i det fallet borde Futur Pension vara det bästa valet?
Jag jobbar på ett mindre Företag 0-10 anställda som har Tjänstepension via Futur pension ( tidigare Danica Pension) och jag vill berätta om min skäck upplevelse. Pensionsförsäljaren som hade möte med oss anställda för att välja fonder och kunde inte ens redogöra för avgifterna i de olika fonderna trots påstötande från min sida. Hur är detta ens möjligt i Sverige? Är det ens lagligt? Loggar idag in hos Futur pension två år senare och de är Fortfarande mycket otydliga med sina / fondernas Avgifter. Som jag förstår det har jag 0.5% i Skalavgift på Mina STD Index Fonder + 365:- Fast årsavgift. Mina Fonder är: Danske Invest Global, Öhman Marknad Europa, Öhman Marknad Sverige bred. 33% i varje.
Kan jag byta Fondbolag om jag fortfarande är anställd. eller måste jag be min arbetsgivare att Byta. Pensionsfond?
MVH /
Pensions
EDIT: Detta skulle vara ett svar till paravanmupp, men jag klantade mig…
Jag vet inte om du har kollektivavtalad försäkring. Min arbetsplats saknar kollektivavtal och har MaxMathiessen som “mäklare” för vår tjänstepension. Vi kan välja på några olika bolag. Jag hade också Futur Pension och deras indexfonder:
Danske Invest Global Index
Öhman Marknad Europa
Öhman Marknad Sverige Bred
Min avgift var 0.54%
Jag kunde byta till Länsförsäkringar och fick klart lägre avgifter på deras indexfonder.
Inget kollektivavtal. och vi har bara Futur pension som vald förvaltare. Jag skall nog prata med chefen hans Pension går ju också in på Futur.
Understryk att jag inte kan detta och Futur är Extremt otydliga men som jag förstår det så har Futur 0.5% i Kapitalavgift + vad fonden kostar +365:per-år =Ap-dyrt
Kan någon förtydliga är Kapitalavgift “Skal avgift” den procent som Förvaltaren skär i mellan med och sen kommer fondernas avgift på detta plus eventuell årsavgift?
Vad Anser Forumet om Tjänstepension Via Nordnet eller Avanza eller vilka bolag är bäst för små företag utan kollektivavtal?
Super Tack på Förhand//
Om du saknar kollektivavtal så brukar någon av de två vara de bästa alternativen.
Med nackdelenarna:
Max 20års uttags gräns Ej livslångt som jag förstog det och om man vill ha det? och att andra aktörer erbjuder det?
Ingen Fondrabatt som man ibland kan få hos vissa av storbankerna i deras egna fonder
Gör det någon skillnad och hur mycket kan den rabatten handla om igentligen?
Ja det är ju definitivt en nackdel om det är något som en vill ha.
Desto bättre ju lägre avgift, kan göra stor skillnad på sikt.
Sant, köpet görs sannolikt en gång “Skal avgifterna” och års avgifterna återkommer år efter år efter år…
Nu skall jag inte göra folk sura men Surgubben i mig måste fram! Känslan är lite “Vilda Västern” Med dessa pensionsbolag och hur de medvetet döljer avgifter långt, långt ner i en Årsrapport eller som i mitt fall Vägrar Svara på hur avgifterna ser ut vid ett “Rådgivningsmöte” med en “Pensionsrådgivare” läs “Säljare” Han kunde inte ens svara på fondernas specifika avgift- WTF.
Ungefär som om jag skulle vilja köpa en Bil. “Jaha bilen är ju fin, vad kostar den?” Njaaa, Det får du väl se på Fakturan jag skickar vid års skiftet sen och Ångra dig det kan du glömma.