Nytt avtal med Max Matthissen?

Har pratat med Max Matthiessen. Har idag pension hos dem och betalar kapitalavgift på 0,48% plus 374 kr per år. De sa att de har nytt avtal sen en tid tillbaka och erbjöd nya avtalet där mina avgifter tas bort (se ovan) och att försäkringsbolaget där jag har fondförsäkring hos istället betalar MM 0,25%. Så MM vill att jag konverterar från SEB trygg liv till Max rådgiven pension.

Han sa att det inte fanns någon hake, men skeptisk som jag är :blush: så slänger jag ut en inlägg här.

Finns någon hake eller något annat jag inte tänkt på innan jag signerar nya avtalet?

Någon annan som tecknat ”nya” avtalet med dom och är nöjda?

1 gillning

Be att få nya avtalet skriftligt och dela det sen med oss. (Dölj privata uppgifter.)

Max Matthiessen som produkt, dyker upp då och då på forumet men ofta så är deras produkter dyrare än alternativen. Så att se exakta avtalet vore vettigt.

Kanske har de gjort förbättringar för kunderna?

3 gillningar

Kan du slippa dem helt och hållet?

De där avgifterna kommer äta sjuka mängder pengar av din pension.

3 gillningar

Enligt MM så blir det inga avgifter för mig. Jag skulle alltså slippa kapitalavgift på 0,48% plus 374 kr per år (som jag betalar nu). De 0,25% kommer SEB betala MM istället, så det är inte något jag betalar.
Så vilka avgifter skulle jag åka på?
Helt novis på detta område ch försöker lära mig.

Det står ju uttryckligen en avgiftstabell i avtalet!

Med höga avgifter.

1 gillning

Det du skriver på under punkt 7 på slutet av avtalet är att SEB ska göra en utbetalning (från din försäkring) till MM för att betala avgifterna. Säljaren försöker slingra sig runt det och säger att du inte behöver betala, eftersom det sker automatiskt. Fast pengarna tas från din tjänstepension så du får lägre pension.

Den säljare du pratar med försöker lura dig. Den personen jobbar 40 timmar i veckan med att försöka lura människor. Det är därför hen är så bra på det.

11 gillningar

Slutsatsen är, kan du avsluta det du har med MM idag och inte skriva något nytt avtal? Helt enkelt förvalta själv hos SEB?

5 gillningar

Menar du detta? Ä det de 0,25% det gäller?

Du menar att kontakta SEB och be dem flytta över fondförsäkringen direkt hos dom?
Behöver kolla vad deras avgifter är.
Vad flytt kostar, vad kapitalavg ligger på. Någon mer kostnad/avg jag bör fråga om?
Eller bör jag flytta till Avanza som inte verkar ta avgifter? Finns någon skillnad (förutom att det verkar billigare hos Avanza) och att flytta direkt till SEB?

Shit, är lite nervös nu, det är ju ett antal hundratusen det gäller. Vill inte att det blir fel och jag klantar till det eller åker på högre avgifter.

Du verkar redan ha fondförsäkringen hos SEB.

Om du kan gör detta.

Du betalar redan höga avgifter… så det kan inte bli mycket sämre.

Hur enkelt (eller ens om det är möjligt) att flytta beror på ett par saker.

Har du kollektivavtalsförhandlad tjänstepension? Alltså via collektum eller motsvarande valcentral?

Kan du blir av med MM eller inte? Kan bero på arbetsgivarens avtal.

O.s.v.

1 gillning

Om 0,25% tas från min tjänstepension via SEB, är det ändå inte lägre än det jag verkar betala i dag (0,48% plus 374 kr per år?
Ledsen om frågorna är dumma men som sagt vill verkligen lära mig.

Det är fortfarande alldeles för dyrt. Dessutom är det 2% på insättningar och flytten till detta.

2 gillningar

Sorry, när han gick igenom tabellen i avtalet, sa han att detta inte är jag som betalar utan SEB. Därav min kommentar :pensive:.

Som SEB tar ur din pensionsinsättning. Avtalet säger t.o.m. om SEB inte betalar detta så går du med på att betala.

Dessa MM säljare gör mig uppriktigt förbannad. Så svinaktigt.

MM är kända för höga avgifter, tillsammans med en grupp liknande bolag som gör snarlika saker med tjänstepensioner och försäkringar.

5 gillningar

Jag utgår från att MM kommer ta alla de avgifterna som står i avtalet. Dessutom kommer SEB ta ut samma avgifter som tidigare, precis som det står i avtalet.

Tack. Ett är i alla fall bestämt att jag inte skriver på avtal.
Behöver nu tänka på om det är bäst att kontakta SEB direkt och göra flytt dit för att bli av med MM eller om jag ska till tex Avanza.
Försöker kolla för och nackdelar med flytt till någon av dessa.

Så bäst är att ev flytta direkt till SEB och slippa MM?

Eller?

Pratade med SEB. De tar bort alla avgifter och kapital avgiften blir 0%. Avgifter jag kommer betala är fondavgift och avkastningsskatt.
Då blir jag av med MM och provisionen på 0,25% som seb skulle betala dem (och som jag från er förstod skulle tas från mitt kapital) försvinner. Så jag sänker mina kostnader på så sätt.

Om jag flyttar till Avanza istället kommer jag få en flyttavgift på 600kr (som Avanza verkar ta på sig :blush:). Och betala avkastningsskatt (fast den får jag betala oavsett jag är hos SEB eller Avanza om jag fattat rätt?)

Så vad är fördel/nackdel med att vara kvar hos SEB med 0% kapitalavgift som de kan ändra till, eller flytta till Avanza?

2 gillningar

Börjar med att fråga bara för att vara säker du har inte kollektivavtal på din arbetsplats?

Om inte så ja flytta till Avanza är en jättebra idé utan några egentliga nackdelar förutom dig själv och eventuella ivriga fingrar. Då du ställer dessa frågor skulle jag rekommendera dig att anlita en personlig rådgivare (rikatillsammans brukar rekommendera några) de tar betalt per timme du arbetar och försöker inte lura dig. Enkelt värt 5 000-10 000 för vad det kan göra för din pension. De sparar in sig mångdubbelt.
Du säger några hundratusen så då är du rätt ung gissar jag men redan nu så tar MM då säg 300 000 kr (gissning) * 0,48% + 374 k = ca 1800 kr/år och ett belopp som kommer öka för varje år och med ränta på ränta effekten över 20-40 år bli hundratusentals kronor.

Har du kollektivavtal så skulle jag säga du inte behöver anlita någon för där är det redan kollat upp så svårt att göra något större fel utan där håller man på laborerar på marginalen.

Ha i åtanke att även SEB och Avanza är säljare och inte rådgivare. Lita på dem ungefär lika långt som du litar på en telefonförsäljare (fast tänk på att det de säljer kan kosta miljonen)

1 gillning

Fördelen med Avanza är att du förmodligen får ett bättre fondutbud och en bättre hemsida/app för att följa din pension.
Fördelen du kan få med SEB kan eventuellt vara grattis bankkort, bättre lånevilkor.

Kostnaden för dem båda borde vara likvärdig förutsatt du väljer samma fond på båda platserna.

3 gillningar