Nytt avtal med Max Matthissen?

Tack för svar.
Fondförsäkringen det gäller är från en gamamal arbetsgivare jag hade för över 10 år sedan.

1 gillning

Bockar och bugar.

Tack alla för ovärderlig hjälp och att ni orkat svara en novis :hugs:.

1 gillning

Hade samtal med seb och blev klokare. Jepp, kan bli av med MM.
Så nu ska jag ta beslut om jag är kvar hos SEB eller flyttar till Avanza.

Tack för all input.

2 gillningar

Jag blir skogstokig på dessa “rångivarupplägg” speciellt om det säljs in som “gratis” rådgivning vilket det är långt ifrån :sweat_smile: Det är helt otroligt att det inte finns regler/lagar för att totalkostnaden måste presenteras som en summa per år eller månad. Det är inte lätt för alla att sätta sig in i TJP djungeln.

Det låter som att din arbetsgivare har ett avtal med MM för att sköta pensionerna och inte är kollektivansluten, alterantivt att du gjort något val tidigare att plocka ut en del av pensionsavsättningarna från kollektivavtalet till en icke-kollektivavtalad lösning tex. så kallad 10-taggar.

Det finns 3 olika typer av avgifter att se upp med där jag även jämför med vad som är best in class dvs kollektivavtalade lösningar inom tex ITP

• Premieavgift dvs. en % som dras direkt vid insättning av din pensionspremie (alltså pensionsbeloppet). För kollektivavtalade är detta typiskt 1%, inte mer. Denna är inte kul men åtminstone bara en engångsavgift.
  • Kapital- eller skalavgift (samma sak, olika namn) som i alla moderna lösningar är 0% både kollektiv och icke-kollektivavtalade. Denna är den mest skadliga för den tar %satsen varje år för all framtid inkl. när du tar ut pensionen dvs. kan pågå i många årtionden.
  • Fondavgift som är det man betalar till fondbolaget som driver fonden. Ofta är det dessa som fokuseras på RT. Jag skulle dock säga att de flesta banker har några vettiga indexfonder som ligger helt ok/bra i avgift typ 0.2-0.4%. Kollektivavtalades “entrelösningar” (där man hamnar om man inte gör något val) kan ligga lägre än så

Men låt oss anta att själva fondvalet är någorlunda jämförbart vilket man såklart kan kolla att det är före man gör sitt val. Tex begära från SEB i ditt fall en lista med fonderna du kan välja mellan och de avgifter som gäller.

Ser också nu att detta är ett så kallat “fribrev” dvs inga pågående inbetalningar vilket förändrar situationen. Eftersom du inte har några premier som går in i TJP så kan du strunta i vad premieavgiften är. 2% i premieavgift hade ätit upp besparingen i kapitalavgift under många år men eftersom du inte har några premier så är det “bara” kapitalavgiften du behöver bry dig på.

Alltså ser detta definitivt ut som en förbättring från runt 0.5% kapitalavgift till 0.25%. Förbättring men inte bra så att säga.

Eftersom du inte längre jobbar hos den arbetsgivaren så kan du alltid prova att flytta den utanför MM rångivningen till SEB (om du trivs där) eller till tex. Avanza. Finns bra fonder att välja mellan hos båda dessa, så fondavgiften är inget större problem. Arbetsgivare brukar vara väldigt kinkiga med att man tar över det själv så länge anställningen pågår men det gör det ju inte i ditt fall.

Alltså värt att prova att flytta den utanför MM rådgivning! Dock så har arbetsgivaren veto. De kan alltså neka en flytt av ett eller annat skäl (ofta framförs att de måste ha kontroll över var de anställdas pensioner finns och inte orkar följa upp det på annat sätt än via en “rångivare”). Beror alltså på arbetsgivaren. Men fru fick nyligen GK av ett par arbetsgivare att flytta apdyra gamla lösningar så med lite tur så löser det sig och som sagt alltid värt att prova.

Därefter är det nuvarande fondbolaget som kan motsätta sig en flytt. Flytträtten har dock stärkts rejält senaste åren för “gamla” lösningar genom nya lagar så detta borde inte vara ett problem för en TJP som bara är 10 år gammal. Lättast är att ansöka om flytt hos den bank man vill flytta till så brukar de hantera ärendet.

Så bottom line hade jag gjort så här

1. Prova att flytta bort från MM helt och hållet. Avanza eller SEB spelar mindre roll i min värld. Helt OK/bra fonder hos både.

2. Om du får nej på flytten från arbetsgivaren så flytta till nya avtalet som ändå är mindre dåligt.

3. Kolla upp hur pensionerna hanteras hos nuvarande, och när du byter jobb framtida arbetsgivare, så du kan ta med det i valet av arbetsgivare och lönekrav i framtiden.

Lycka till och välkommen till TJP djungeln som vi begåvats med i Sverige :sweat_smile:

3 gillningar

Tack snälla :grinning:. Superbra råd.
Fick besked från SEB att de kan ändra så att jag inte behöver att ha med MM länge och kapitalavgift hos dom blir 0%.

5 gillningar

Låter bra! Hoppas din gamla arbetsgivare också går med på flytten :+1:

1 gillning

Det är bra timpenning i den här tråden med de lägre avgifterna framöver. :+1:

2 gillningar

Jag håller på att flytta mina tjänstepensioner från SEB till Avanza.

Efter att ha förhandlat bort de fasta och rörliga kapitalavgifterna jag hade hos SEB, och det aldrig (såvitt jag vet) finns några fasta eller rörliga kapitalavgifter hos Avanza, så är det “bara” fondutbudet som skiljer.

Avanza har ett betydligt större urval av fonder än vad SEB har.

I mitt fall önskar jag ha merparten av tjänstepensionen i en billig global indexfond.
Hos SEB är den billigaste jag kan välja “SEB Global Indexnära C USD - Lux” vilken kostar 0,45%.
Hos Avanza kan jag välja t.ex. Avanza Global för 0,09% eller den senaste favoriten här som är “DNB Global Indeks S” vilken kostar 0,21%.

Hej.

Började kolla närmare på det avtal jag skrev med MM tidigare i år för en individuell tjp, dvs utan kollektivavtal. Har tidigare bara kollat på avgifter för de fonder som jag valt, men hittade detta nedan, på sida 26 av 35 i dokumentet Rådgivningsdokumentation. Hur ska jag tolka detta? Drar LF eller MM 4% löpande av allt som sätts in? Vem ska jag ringa och förhandla med? Några tips på vad jag kan göra för att påverka detta. Detta var ingenting som nämndes under mötet.

Tack!

Mötet har genererat följande ersättningar:
*Premieersättningar Andel av premie
Teckna en individuell tjänstepension Länsförsäkringar - 4 %

*Arvode Belopp

Arvode som tas från din tjänstepensionspremie Bas

Viktig info om tredjepartsersättning
Denna tredjepartsersättning dras inte från din premieinbetalning och inte heller från ditt
försäkringskapital. Du kommer inte heller att få en faktura för rådgivningen.
Vår ersättning är en del av de kostnader ditt försäkringsbolag tar ut från bl.a. din försäkringsavgift. Det är ditt
försäkringsbolag som finansierar denna kostnad på samma sätt som de finansierar sina egna rådgivare.
Ersättningen från ditt försäkringsbolag ska täcka våra kostnader för bland annat rådgivningen du nyligen fått,
men också det långsiktiga rådgivningsansvaret för densamma. Den ska också täcka arbetet med att
kontinuerligt förhandla fram bästa möjliga försäkringsvillkor. Den finansierar vidare din möjlighet till löpande
försäkringsuppdateringar samt att vi finns tillgängliga för att svara på dina frågor och att vid behov kunna ge
dig ytterligare personlig rådgivning. Max Matthiessen övertar dessutom en mängd administrativa uppgifter
från ditt försäkringsbolag.

1 gillning

4%, dras det årligen eller en gång?

Låter som rena rånet oavsett. :see_no_evil_monkey:

Det där är ren BS.

LF tar ut högre avgift från dig för att sedan ersätta MM plus för LFs egen intäkt. Sk tredjeparts ersättning. Också kallat kick-backs.

Det är för mig en gåta att detta fortfarande tillåts i Sverige.

Det är ju klart att pengarna tas från ditt kapital. Pengarna kommer ju inte från ingenstans. LF tar mer i avgift för att betala MM.

Hade du inte haft MM utan kommit till LF själv så hade avgiften från LF varit lägre.

Sen framgår det inte riktigt om det är 4% på premien som inbetalas eller 4% på samlade kapitalet. Det senare är såklart det värsta för kunden. Den dagen premierna inte går in längre så slutar man åtminstone att blöda.

Jag hade tagit reda på vilket av ovan som gäller samt ifrågasatt om de verkligen informerat dig ordenting om detta (uppenbarligen inte) och därefter avslutat rådgivningstjänsten. Finns billigare sätt att skaffa sig TJP utan dessa dyra bells & whistles som i min mening inte är värt priset.

1 gillning

Hej,

Tack för input. Nyfiken på det du nämner om att avsluta rådgivningtjänsten. Måste jag involvera min arbetsgivare eller kan jag ta den dialogen direkt med MM/LF tror du? Samt vilka alternativ finns det? Kan jag själv initiera något där mellanhanden, MM, försvinner? Anställd på Svensk AB, utan kollektivavtal, med HQ i UK och nästan obefintlig arbetsstyrka i Norden. Tack!

1 gillning

Ah, jag trodde du tagit detta som egen företagare.

Enklast är att du kontaktar HR och frågar vad dina altenatic är. Osäker på om du kan få tlllstånd någon förändring eftersom företaget gjort en upphandling med mm. En dyr sådan. Men värt att fråga om du kan komma ur rådgivningen specifikt och därmed sänka avgiften

1 gillning