Jag har en tjänstepension från LF som är sedan lång tid tillbaka och är aktiv och betalas in till. På den tiden var man inte lika påläst på sånt här och upptäckte nu att de tar förutom fondavgifterna 0,2% för tex LF Global index även 0,65% som kapitalavgift.
Kapitalavgiften kände jag inte till fören jag idag läste igenom årsbeskedet.
Nu har denna tjänstepension även premiebefrielse jag betalar in för ifall jag blir sjuk. Och ersättning för inkomstborfrall ifall jag blir sjuk. Men det betalar jag extra för förutom kapitalavgiften.
Jag är inget fan av att betala ytterligare 0,65% för att få köpa fonder som kostar 0,2%.
Hur har ni andra gjort.
Vad kan man göra. Går det förhandla. Eller måste man flytta pensionskapitalet(kostar tror jag 400kr).
Dock vill jag ha kvar mina sjukförsäkringar även om de kostar pengar.
Har ni tex lyckas flytta tjänstepensionen och bara betala försäkringarna separat.
Det blir lite speciellt när företaget har tagit fram dessa åt en. Det finns endel förmåner men även dyra avgifter. Det är inte säkert att jag en kan bestämma något då företaget startade dem från början. Tror min tjänstepension heter friplan.
Jag behöver lite tips och ideér.
Eller är det bara att se dum och fortsätta betala avgifterna.
Du kan generellt inte flytta en tjänstepension som det aktivts betalas på, så på något sätt får du försöka se till så att erat tjänstepensionsavtal på jobbet uppdateras och det påbörjas nya försäkringar. Då kan du förhoppningsvis flytta den gamla. Alla gamla tjänstepensioner är dock inte flyttbara, iirc; det finns något brytår där allt efter ska gå att flytta tror jag.
Du kan kanske göra som jag gjorde? Jag knackade på hos VDn på lilla företaget jag jobbade på då och klagade på tjänstepensionsavtalet, och berättade vad jag tyckte behövde förbättras. Ett halvår senare lade företaget om tjänstepensionerna till en ny bättre leverantör
Tror @JFB berättade att han hade lyckats förhandla bort kapitalavgiften på gammal tjänstepension. Minns jag rätt?
Jag läste något om att man kanske kunde få ned administrationsavgiften från 0,65% till 0% genom att ändra tjänstepensionen från personlig rådgivning som det är nu till självservice.
Har någon varit med om att göra detta?
“Vi har vad som heter “Friplan”, vilket jag misstänker ni också har, det finns dock två varianter, en med rådgivning som kostar och en som heter självservice som inte kostar. Så jag är i processen att frånsäga mig rådgivningen för att få bort denna avgift.”
Prata med HR (jo, jag vet det bär emot ) om det är så att de efter din TJP startades har upphandlat ett nytt avtal (kan vara samma eller annan rådgivare) men att du ligger kvar i gamla avtalet. Då kan man (efter tjat) få flytta över till nya avtalet som då oftast har lägre avgifter (eftersom de flesta arbetsgivare blivit lite smartare med tiden)
Varför de inte informerade mig att det sedan fem år fanns ett nytt avtal med noll kapitalavgift och lägre fondavgifter sätter jag mest på inkompetenskontot