Samla tjänstepension

Efter att ha jobbat några år och bytt arbetsgivare några gånger så får man en tämligen utspridd tjänstepension. Har inte tagit tag i det tidigare, men förstått att man kan tjäna en del pengar på att se över och samla det man kan. Kollade lite på Avanzas tjänst igår där man kan göra ett uppslag mot olika förvaltare för att se vad man kan flytta. Såg att det jag har på Länsförsäkringar går att flytta, men ännu viktigare att valda fonder verkade vara aktivt förvaltade med hög avgift:

S&P Sustainable Themes R2 B(69%)

S&P Alternative R5 B(31%)

Har noll koll på dessa två men misstänker att dem kanske inte är så bra, framförallt hög avgift. Hur skulle ni göra, flytta till Avanza och byta till annan fond? Eller behålla i Länsförsäkringar men byta till annan fond?

Dessutom, har någon använt avanzas tjänst där man flyttar pension?

1 gillning

Jag har flyttat alla pensioner jag kan till Avanza och Nordnet, och valt billig global indexfond. Det funkade men tog lång tid.

Det bankerna inte berättar är att din tidigare arbetsgivare behöver godkänna flytten, något som de kanske inte behöver göra så ofta. Så det är manuell hantering ute på firmorna. Jag har ibland behövt kontakta någon tidigare chef för att få det att röra på sig. Det är “egentligen” automatiskt och inte alls tänkt att du ska behöva kontakta någon, men bra att du är beredd ifall det verkar ha låst sig. Själva flytten tar ofta många månader.

Du kan ligga kvar hos Länsförsäkringar eftersom de har en billig global indexfond: Länsförsäkringar Global Index. Den är toppen!

Det du behöver kolla upp är om Söderberg & Partners drar någon avgift från din pension. Eftersom du har deras fonder så misstänker jag att de vid något tillfälle har gett dig rådgivning. Det är ett skitföretag och tyvärr skitdåliga fonder. Jag hade en pension där en liknande firma drog en “rådgivningsavgift” direkt från pensionskontot varje år. Ifall du har något liknande så behöver du se till att bli av med den tjänsten ifall du stannar kvar hos Länsförsäkringar!

5 gillningar

Ja det stämmer att jag vid ett tillfälle fick rådgivning vid min tidigare anställning. Kör Länsförsäkringar global index i mitt privata sparande på Avanza. Så kanske lika gärna kan byta denna del av tjänstepensionen till den men låta den stanna kvar på Länsförsäkringar?

Det är lättast ja. Du kommer ändå ha flera olika konton för pensionerna på Avanza så det finns ingen mening med att flytta. Du kan se alla pensionskonton på MinPension.se

1 gillning

Japp! Där jag började med att kolla! Tack för svar!

Man kan välja att slå ihop kontona i samband med flytten till Avanza, genom att välja insättning till ett befintligt tjp-konto. Tänk i så fall på att välja ett konto som ägs av en lättnådd fd arbetsgivare, för det blir deras signatur som då äger alla pengarna.

Jag gjorde så för att bli av med en del svårnådda fd arbetsgivare. Nu sitter alla på samma konto.

1 gillning

Notera att tjänstepension via kollektivavtal vanligen inte går att flytta ut.

3 gillningar

Bra grej att känna till. Denna del är dock från ett företag utan kollektivavtal.

1 gillning

Varför inte bara överlåta pensionsförsäkringen till dig själv privat istället så att ingen av arbetsgivarna någonsin kan hindra dig från att flytta runt tjänstepensionen hur man vill?

Det enda jag kan tänka mig är om man är gift utan äktenskapsförord och inte vill att tjänstepensionen ska ingå i bodelningen.

Ja, det blir lite skillnad i ägandeskap om man gör så, men det är ju ibland en möjlighet. Avanzas pensionsexperter hjälpte mig med allt det där. Jag bara pratade med dem genom deras support och de löste. De kan svara mer specifikt.

Sant, men kan inte det påverka återbetalningsskyddet av pensionen vid dödsfall?

Det räcker definitivt inte med att titta på fondavgiften. Man måste titta på samtliga avgifter som banken tar ut.

Jag hade en tjänstepension hos just Länsförsäkringar innan jag flyttade den till Avanza, och avgifterna var ca 7 % (!) per år. Jag förmodar att min arbetsgivare hade väldigt förmånliga försäkringar för den egna verksamheten.

Det var så illa att jag började fundera på om jag kan bli skyldig Länsförsäkringar pengar om tillgångarna inte räcker för att täcka de administrativa avgifterna innan jag går i pension. Så ska det dock tydligen inte vara, utan tjänstepensionen likvideras när försäkringsbolaget har festat upp pengarna.

3 gillningar

Nej, du kan välja att ha återbetalningsskydd även efter att tjänstepensionsförsäkringen är överlåten till dig privat.

Jag har överlåtit den större delen av det jag har löneväxlat utanför kollektivavtalet till mig själv privat och har för tillfället återbetalningsskydd på det.

1 gillning

Oseriöst eller inkompetent företag. Tyvärr jobbar jag på ett liknande. Om folk bara visste hur stora summor de blir lurade på ur pension på icke-kollektivavtals-arbetsplatser.

3 gillningar

Ja, det är alltid ett problem när de upphandlar tjänstepension i samma veva som företagsförsäkringarna. Incitamenten blir skeva. Försäkringsbolagen ger rabatt på företagets försäkringar mot att de tar ut avgifter från de anställdas pensioner. På det sättet extraherar arbetsgivaren värde från tjänstepensionerna. Avgifterna kan vara mer eller mindre osynliga, till exempel genom att det bara finns dyrare fonder att välja på.

2 gillningar

Det kan vara bra privat också. Vi hade avtal utan annan kostnad än den vanliga insättningspremien, där det fanns billig global indexfond. Det avtalet räddar min pension jämfört med ITP2 som blivit rätt värdelös i fribrev.

Det var bara ren tur, dock. Jag satte mig inte in i någon av dessa förrän alldeles för sent.

2 gillningar

Arbetsgivare kan neka det också, precis som med flyttar. Icke kollektivavtalade TJP är lite ett lotteri på hur deras HR policy ser ut i detta avseendet.

Japp. Förutom en liten dödsryckning pga lite högre uppräkning när inflationen var som högst :joy:

1 gillning

Det är just därför man borde försöka så tidigt som möjligt så att man har räddat hem det och inte blir låst.

1 gillning

Ännu bättre att ha det som standard fråga på sina jobbintervjuer

”Jaha, har du någon mer fråga?”

”Ja, kan jag få en kopia av er HR policy kring tjänstepensioner och specifikt policy kring arbetstagar-initierad flytt!” :joy:

3 gillningar