Samla tjänstepension

Ja, varför inte?

Löneväxling och detaljer kring den lösningen och vad den kostar samt om de hjälper en att flytta ut det vid behov känns som rimliga frågor att ställa.

Det är lika bra att få med det som ett löfte i anställningsavtalet.

Vad som gäller för övriga anställda spelar ingen roll bara man löser det för sig själv.

2 gillningar

Jag har absolut börjat fråga arbetsgivare vad de har för tjänstepension. En gång bytte jag från kollektivavtal med flexpension till en mindre firma utan kollektivavtal. Klart att jag kollar upp både procenten, avgifterna och fonderna! Den gången blev det högre avgifter och sämre avsättning (ingen flexpension), men å andra sidan möjlighet till 100% aktiefond.

Jag rekommenderar också att få tjänstepensionen inskriven i avtalet och inte nöja sig med “personalpolicyn”. Har blivit biten av den också.

3 gillningar

Ofta räcker det nog med att det kostar 0kr för arbetsgivaren och att det för arbetsgivaren är en smidig lösning med bra service.

I kombination med att den som tar in offerterna är oinsatt och inte fullt ut förstår hur plundrade deras anställdas pensioner faktiskt blir.

1 gillning

Jag beslutade mig för att flytta alla pensionspengar jag kunde till Avanza. Totalt noll kronor, blev det. :face_holding_back_tears:

4 gillningar

Min (blivande) chef tog upp pensionen på anställningsintervjun med mig. :sweat_smile:

3 gillningar

Flytta allt du kan.
Om du skall flytta, så har Avanza en bra tjänst för att flytta Tjp.

Jag har ruskigt dålig koll på pensioner. Vad är det som avgör vad som kan flyttas, egentligen?

1 gillning

Pension 101

Arbetsgivare med kollektivavtal = kan alltid flyttas men inte var som helst, dock, alltid med hårt pressade priser. Avtalets ”valcentral” är där man gör det. Typiskt 4-5 alternativ för fondlösning och detsamma för traditionell pension. I stora avtal är det 50/50 som pengarna placeras i trad/fond. 100% trad om man inte gör något aktivt val.

Arbetsgivare utan kollektivavtal = arbetsgivaren bestämmer om och i så fall var man får flytta. En fördel är ofta att man kan sätta allt i fondlösning. En del tillåter dock noll flytt medan andra har upphandlat flera alternativ vilket kan inkludera tex Nordnet eller andra ställen med bra utbud. En annan nackdel med dessa arbetsgivare är att pensionsrådgivare ofta ska hjälpa en vilket brukar gynna dem inte dig. Avgifter i form av Premieavgift, skalavgift och/eller fondavgifter kan vara höga.

Tips, när man ska ta ett nytt jobb. Kolla upp vad som gäller kring pensionen. Kollektivavtal eller inte?

Om ja, kontakta valcentralen (HR kan ge info om det) och gör valen som finns, inte svårt,

Om nej kolla i förstahand upp avsättning vs kollektivavtal (samma, mer eller mindre?), flytträtt, avgifter. Om dessa verkar dåliga försök stå på för att få upp lönen lite till som komp för kasst pensionsavtal. Hur bra det blir beror på företagets kompetens kring pensioner

/ End :sweat_smile:

2 gillningar