Under avsnittet diskuteras flytt av tjänstepensionen.
Jag är 47 år, kommunalanställd och har, vad det verkar som, Pensionsvalet. Har begärt in underlag för min tjänstepension som jag kommer få till min mail. Hur går jag konkret tillväga för att byta bort traditionell förvaltning till fondförsäkring?
Det finns 4st trad försäkringar när jag är inne i pensionsvalets hemsida: Alecta, AMF, KPA och Skandia.
Fråga 1: behöver jag välja en både trad försäkring och gondförsäkring… eller väljer man bara den ena?
Fråga 2: kan jag välja vilken fondförsäkring som helst?
Fråga 3: Efter att ta valt fondförsäkring, kommer jag då kunna välja en globalfond?
Fråga 4: Det stod på ett ställe här på forumet att om man väljer fondförsäkring kan man inte alltid byta tillbaka till traditionell försäkring. Vad innebär det när jag framöver närmar mig pensionen?
Det är lite snårigt med tjänstepensionen men bra att du har tagit tag i det.
Det går till ungefär såhär (inom KAP-Kl) som jag tror att du tillhör:
Du loggar in med bank-id på pensionsvalet och begär en sammanställning. Tar ca en vecka. Då ser du vad som är flyttbart eller ej.
De flyttbara delarna väljer du då att flytta till den fondförsäkring du vill ha. Du väljer om du flytta din hittills intjänade pension, eller kommande inbetalningar. Brukar vara enklast att välja samma för båda, men du kan olika fondbolag.
(Du behöver oftast inte ha kvar traditionell försäkring, men det kan beror på lönenivå och lite annat)
Du kan välja de fondförsäkringar som är upphandlade, dvs de som du har skrivit upp ovanför. Ej t ex Avanza eller Nordnet.
Efter några veckor får du en besked om att pensionen är flyttad. Den hamnar då i en s.k entrélösning. De brukar vara helt okej, men den billigaste globala indexfonden brukar vara något billigare.
Du får du logga in på t ex Länsförsäkringar och gör det valet.
Enligt småsparareguiden är Nordea och dess fond Nordea Global passiv (?) bästa valet just nu, så jag har kört 100% på
den.
Din sista fråga har jag tyvärr inget svar på. Kanske något pensionsexpert som vet?
Du kan enkelt se alla pensioner på minpension.se, logga in och titta på tjänstepensionerna som finns.
Lysa tittar upp var du har fribrev (tjänstepensioner utanför kollektivavtal där inga inbetalningar sker längre). Jag gjorde detta till Nordnet för ett år sen, det tog några månader att genomföra men jag behövde inte göra annat än att sätta igång processen.
Jättebra att du tar tag i detta eftersom du tyvärr får dålig utveckling på pengarna i en traditionell försäkring, är stor del räntor i den biten så tyvärr missar man mkt avkastning genom att låta det ligga kvar där. Flytta allt du kan till Fondförsäkring. Du kan jämföra olika alternativ på Konsumenternas.
Jag insåg själv i höstas att jag inte aktivt placerat min tjänstepension och gjorde då en jämförelse mellan de olika bankerna och flyttade sedan det jag kunde till Länsförsäkringar. Du kan ligga kvar i deras entrelösning (för min ITP1 är det då 80% LF Global och 20% Sverige Vision) och då trappas sedan din risk ner automatiskt från och med att du är 59 år. Du kan även själv välja om du tex vill ha 100% LF Global eller välja till några andra fonder, men lämnar du entrelösningen måste du sen själv sköta nedtrappning av risk.
Jag initierade flytten i november/december och det tog ca 3 månader innan hela flytten till LF var genomförd, så går inte på bara ett par veckor.
Kolla på minpension.se om du har flera olika tjänstepensioner om du tex haft olika arbetsgivare och kollektivavtal under ditt liv. Det är lite olika regler och villkor beroende på vilket kollektivavtal du haft och de har olika valcentralen där du loggar in för att initiera själva flytten. Se till att du flyttar allt du kan till Fondförsäkring och själv har koll på vilka fonder dina pengar placeras i.
Sen har jag en större summa på “KPA Pension - KAP-KL/AKAP-KR Traditionell försäkring” där det står att betalning pågår. Är det den försäkringen jag ändrar via Pensionsvalets hemsida och då ex väljer länsförsäkringar?
Utan att var expert på olika kollektivavtal så ser dessa tyvärr ut att vara tjänstepensioner intjänade på en arbetsplats med kollektivavtal. Det finns bra och dåliga saker med kollektivavtal, pensionsplacering är en av de sämre och brukar vara svåra/omöjliga att flytta till andra banker/lösningar.
Men jag hade loggat in på Lysa och bett dem starta en flyttutredning, förmodligen bara ett knapptryck så hittar de allt.
Kolla med Lysa vad de kan göra, de kollar upp alla möjligheter .
Jag är för dålig på dessa avtalade pensioner för att veta hur man kan placera dem och hur mycket av kapitalet som man kan bestämma placering på. Hoppas någon annan som kan dessa kan svara .
Nu har jag fått sammanställning hos Pensionsvalet.
Jag har på mig tills 21 juli att flytta den flyttbara delen av tjänstepensionen.
Funderar nu på att välja Länsförsäkringar fond och då flytta från entrelösning till “Länsförsäkringar Global indexnära” då jag såg att en av fonderna i entrelösningen hade hög avgift.
LF Global Index är inte den som haft bäst avkastning men har låg avgift och presterat mycket bra genom åren. Bör jag lägga mer energi på att jämföra globala indexfonder?**
Hur/var jämför jag i så fall**
Det är lite olika villkor/regler beroende på vad för typ av tjänstepension man har och vad för kollektivavtal man har så man måste tyvärr gå in och kolla på dem var för sig samt att man genomför själva flytten hos olika valcentraler. Ett tips är att lägga in allt i typ excel för att få en bättre översikt kring all information… vart du har pengarna placerade idag, vad som går att flytta och vart, vilka entrelösningar du får och till vilka avgifter osv.
Jag gjorde detta i höstas, hade tjp från fyra olika avtal. Jag har bl.a. ITP1 hos Alecta. Man ser den i två delar under minpension. En del är låst i traditionell förvaltning så den kan du inte flytta till fondförsäkring (du kan dock välja mellan fem olika bolag för den traditionella förvaltningen, jag valde att ha kvar hos Alecta då den verkade bäst, kollade jämförelsen hos Konsumenternas ). Den andra delen valde jag LF där man genom det avtalet får LF Global till 0,07%. Jag hamnade först i deras entrelösning som är 80% i global och 20% i Sverige vision men valde sedan själv att ha 100% i global.
En annan tjp jag hade var i SAF-LO som jag kunde flytta hela till fondförsäkring. Valde även LF där men pga det avtalet får man LF Global till 0,20%, dvs samma som du betalar på vanliga marknaden, ingen rabatt. På denna delen valde jag istället LF USA index som är till samma kostnad (SAF-LO delen jag har är inte så stort värde så kör all in USA på den).
En tredje tjp jag hade var ”friplan” och låg redan hos LF i några olika fonder men med höga admin avgifter man inte kom undan och pga att det var sånt lågt värde (bara några tusen) så kunde jag få det utbetalt direkt och har själv investerat pengarna på Avanza. Denna delen hade jag även om jag velat kunna flytta till Avanza tjp, men jag valde att få det utbetalt då det ändå handlade om så lite pengar.
Den fjärde är en specifik tjp låst till det bolag jag jobbar på som de förvaltar själva (en extra tjp man får som förmån) och denna kan jag inte göra ngt med alls.
Så för att summera så får man gå in på varje tjp man har och kolla upp vart pengarna är placerade idag, vad kan du flytta till fondförsäkring vs vad är låst, och vilka olika banker kan du flytta till. Sen får du kolla upp vilka fonder och avgifter du får hos bankerna, som sagt så kan fondavgifter diffa en del beroende på vilket kollektivavtal du har. Tips är som sagt att summera allt i excel så du får en bra överblick då du hade en del olika tjp och alla har olika villkor. Har du frågor så ring till de olika valcentralerna (tex Avtalat för ITP) så kan de också ge bra information. Jag kollade både upp massor på nätet men ringde även och fick bra hjälp / info.