Flytta pension till Lysa

Jag fick erbjudande från Lysa att flytta pensionen dit.

Psst. Detta är en tidig betaversion av flyttjänsten som endast är tillgänglig för dig och ett fåtal utvalda kunder.

I januari startade jag flytt av fribrev från fyra försäkringar på Movestic, SEB och Swedbank till Nordnet. Där hade jag tänkt ha billiga indexfonder (samt slippa höga förvaltningsavgifter). Men sedan dess har inte mycket hänt och jag har svårt att få svar om statusen.

Därför funderar jag på att flytta till Lysa istället nu när den möjligheten kom. (Om det går, nu när man signerat massa papper med Nordnet?)
En till skillnad är att Lysa inte verkar ersätta flyttavgifterna, vilket Nordnet gör.

Lysas uppskattade årliga avgifter

Lysas försäkringsavgift: 0,200 %
Lysas avgift: 0,190 %
Underliggande fondavgift: 0,070 %
Transaktionskostnader: 0,057 %
Totalt: 0,517 %

Generellt sätt så gillar jag Lysa och har större delen av mitt ISK-sparandet där. Har ni några bra tankar hur man kan resonera?

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag hade kontaktat Nordnet och frågat om statusen på flytten. Rimligtvis är den påbörjad och då kan du inte gärna flytta den till Lysa (förrän den är framme hos Nordnet).

2 gillningar

Ofta hamnar dessa flyttar längst ner i det avgivande bolagets priolista. Varit med om fler än en gång att det kan ta månader. Skulle gissa att det inte är Nordnets fel utan de andra bolagens.

1 gillning

Kul med Lysa!

Jag flyttade ITP1 från Storebrand/SPP till Swedbank. Det tog dryga 3 månader för SPP att lyfta pengarna, när pengarna väl skickades så tog det 2-3 dagar innan allt var klart hos Swedbank. Det behövs politiker som lägger sig i lite mer hur det fungerar här.

Vad är det för skillnad på dessa två avgifter?

Regulatoriskt då det krävs finansiering av försäkringsbolaget och man får inte göra kickback på fonder som bankerna gör.

1 gillning

En flytt tar av outgrundlig anledning låååång tid.

MEN om du nu under pågående process ändrar dig och vill flytta till ny men annan riskerar du att hamna i administrativ cirkus/lambo där saker delvis kanske redan gjorts som inte går att backa.

Reklam/erbjudanden om ”flyttar” av abonnemang/tjänster låter alltid bra/enkelt/smidigt men i verkligheten kan saker ändå ta massor av energi/tid. Är du dessutom ”Beta-testare” för en ny fuktion hos en (för tjänsten/hjälpen) ny aktör, för ett komplext/reglera område som pension talar ännu mer för ”cirkusvarning”.

Jag hade fullföljt flytten till Nordnet som planerat och SEN funderat vidare därifrån.

Du kan ju också räkna/fundera på vad avgifts-SKILLNADEN för de olika alternativen under själva tidsperioden =flyttperioden blir. Handlar antagligen inte om många kronors skillnad du tjänar för att ta ökad risk för strul :wink:

1 gillning

Kan bero på att Nordnet måste få flytten godkänt av din/dina tidigare arbetsgivare. De äger försäkringen (TJP är tekniskt sett en försäkring) så måste GKa det. Kan bli godkänt eller nekat. Detta under förutsättning att det är icke-kollektivavtalad TJP.

Om den är kollektivavtalad så får man inte flytta vart man vill utan bara till de alternativen som din Valcentral upphandlat. Se tex Avtalat.se om det gäller anställning som privatanställd.

Bäst att du kontaktar Nordnet för att få reda på status.

Kul att Lysa gick vidare med TJP. Hade ett samtal med dem om det för ett tag sedan.

1 gillning

Jag vet att LYSA håller koll på hur lång tid olika aktörer tar för att administrera en flytt. Nordnet är ändå en av de bättre. Så det är garanterat de andra aktörerna som spökar.

Tack för bra tankar! Jag sitter still i båten och jobbar på tålamodet :slight_smile:

2 gillningar