Är det någon som har nylig erfarenhet av att flytta tjänstepensionen. Hur lång tid tar det och under hur lång tid är pengarna inte investerade. Tänker mig flytt från kpa till LF
Det kan ta upp till 3–6 månader att flytta, men vad jag vet går det mycket fortare hos KPA eftersom man måste betala en flyttavgift. Pengarna är investerade även under flytten, så det är inget du behöver tänka på – du är inte ute ur marknaden under själva flytten.
Först när pengarna kommer in hos LF sker ett återköp, så det handlar kanske om max några dagar utan investering hos LF, men inte under själva flytten.
När pengarna väl kommer in hos LF hamnar de i en entrélösning, men du kan senare välja valfri fond om du vill. Jag valde själv LF Global Index 100 %.
Jag gjorde en flytt till LF för lite kollektivavtalad pension häromåret, tog exakt tre månader. Jag misstänker att det var banken som jag flyttade ifrån som drog ut på det maximalt för att samla avgifter i tre extra månader.
Jag håller på med samma sak efter att ha lyssnat på småspararguidens senaste poddavsnitt…blev nästan mörkrädd hur dålig avkastning KPA haft jämfört med LF global eller andra fondförsäkring.
Jag skulle säga runt 3 månader för fondförsäkring och upp till 6 månader om det är en trad man vill flytta.
Tid ur marknaden är inget de flesta behöver oroa sig för. Säg i värsta fall 1 v på 30 år som pengarna har varit/är/kommer att vara investerade.
Viktigare att pengarna investeras rätt, bra och billigt ![]()
Vilka nackdelar ser ni med att flytta till LYSA Pensionslösning? Betalar man schablonskatt som med vanlig ISK? Jag har ca 1MSEK i Skandia fond, tex Skandia Global Exponering som jag överväger att flytta till LYSA
@Monica vad säger coachen
?
Haha, du betalar inte schablonskatt som på ISK men däremot avkastningsskatt (som är lägre). Den är lägre än ISK-skatten och samma oavsett var du har din pension.
Lysa har en automatiskt nedtrappning av risk i takt med att du blir äldre så att den går inte riktigt att jämföra med en global indexfond. Den är dyrare men smidigare. Sen innehåller den mer Sverige.
Jag har gjort en jämförelse mellan Avanza, Lysa och Nordnet här: https://www.pensionsguiden.nu/jamforelse-tjanstepension-avanza-nordnet-eller-lysa/
Nu är inte Skandia med där, men de brukar ha en fast årlig avgift , ibland även en rörlig. Den slipper du hos Lysa. Skandia har inte heller någon generationsfond så du behöver själv trappa ner på risken. Den stora skillnaden är att återbetalningsskyddet i Skandias försäkring gäller INNAN utbetalning har startat, jämfört med LYSAs som inte har någon begränsning (mer än 85 år vid livsvarigt uttag). Kika vad som står i just ditt avtal.
https://www.pensionsguiden.nu/jamforelse-tjanstepension-avanza-nordnet-eller-lysa/
Jag begärde flytt av tp från tre olika bolag till fondförsäkring i LF respektive AMF i mars och det tog ca 2 månader.
Tänk på att det kan vara två olika moment/flyttar att göra för dels 1) intjänat kapital och 2) framtida insättningar. Jag upptäckte att jag missat en av dem ![]()