Flytta pensionsförsäkring?

Hej!
Jag har en privat pensionsförsäkring hos Folksam, som känns onödigt dyr och som tickar upp väldigt långsamt. Jag funderar på att flytta över till Lysa eller Avanza och skulle önska lite tankar, tips eller åsikter från er på forumet.

Jag har ISK på både Lysa och Avanza idag och har flyttat min IPS till Avanza för ett tag sen.

Fördel Lysa: jag slipper rodda själv.
Fördel Avanza: det känns som de har lägre avgifter, men har å andra sidan fått sämre omdömen sista tiden.

Vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter?

Båda är väl bra alternativ. Beror helt på vad du vill ha - rodda själv på Avanza eller sätta upp det en gång för alla och låta Lysa sköta det.

Recensioner om Avanza där folk är missnöjda tenderar att handla om dålig tillgänglighet i tradingen. Spelar mindre roll om du slänger in pengarna i några fonder.

1 gillning

Nja, för mig, mest att de hela tiden försöker marknadsföra aktier och fonder som man ”måste” köpa för det är helt ”rätt” judt nu dvs driva courtage och fond kickback.

Men håller man sig till sina standardfonder så är det inget problem. Bara att undvika marknadsföringen :+1:

2 gillningar

Tack för feedback. Jag får fundera på den. :smirk:

Tack för feedback. Tror inte just det blir något problem för mig. Är inte så mottaglig. Mer orolig över att jag kommer att lägga för mycket energi på vad jag ska placera i. Dimhjärna och beslutsångest. Dålig kombo. Därför jag börjat fundera nu när jag har semester. :sweat_smile:

2 gillningar