Samla pensionsfonderna

För och nackdelar med att samla alla flyttbara pensionsfoner under ett tak, tex Avanza eller Lysa
Har privata fonder samt pensionsfonder hos flera olika banker och andra förvaltare eftersom jag haft många olika arbetsgivare i livet
Börjar nu närma mig uttag eftersom jag fyller 66 i år

Det är endast de icke kollektivavtalade försäkringarna du kan flytta/samla. Flyttar du dem till ett ställe där du har ett vettigt förvaltningsalternativ och låga kostnader ser jag inget problem. Detta är dock än inte möjligt hos Lysa.

Jätteskönt att se allt på samma ställe. Däremot stor nackdel att olika fonder har olika rabatter på olika ställen.

Kanske bättre att kolla typ “billigaste globala indexfonden” på respektive plattform. Och leva med att det blir några olika.

Årsavgifter brukar ändå vara en per försäkring, inte en per institut.

Avanza har en funtion, Pensionsjakten där jag kunde flytta 1,7 m till dom från olika pensionsfonder

2 gillningar

Jag har ca 8 olika pensionskällor för min tjänstepension pga flertal arbetsgivare. Jag tar ut dom i Sekvens just nu 2 st på ca 5 år i taget i början. Jag vill välja vilka jag tar ut först och hur mycket åt gången. Det kanske kommer 20% inflation en gång till plötsligt och då kan jag gasa på uttagen enkelt med omedelbar verkan och spara mindre till “Arvet” till frun och nästa generation.
Dom flesta tjänstepensioner är sådana att dom inte kan ändras när man väl satt igång utbetalningen. Jag har några också där man efter uttag påbörjats inte får arbeta mer än 8 timmar per vecka!. Dom har jag sparat för jag jobbar lite extra numera.
Inget fel alls med att man undersöker om pensionstillgångarna kan föras över till bättre bank. Jag har några halvbra man skulle velat flytta om det gick. Jag tog ut dom pengarna först istället. Regler pga äldre försäkring när det var aktuellt och avgifter och att det var konkursade arbetsgivare gjorde det trassligt.